Гл. ас. д-р Ана Попова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/ped2024-8.06
Резюме. Настоящата статия интерпретира проблеми и предизвикателства в интеграцията на студенти със специални образователни потребности (СОП) в академична среда, като предлага модел за тяхната вторична социализация и ресоциализация във висшето училище. На базата на резултатите от емпирично изследване с приложението на три инструмента – анкетно проучване, дълбочинно интервю и фокус група, статията идентифицира проблемни зони в образователния процес на студенти със СОП, най-сериозните от които са: недостатъчен обем на индивидуализираните подходи и подкрепа, проблеми в системата за оценяване на студентите със СОП, недостатъчен обем на специализираните дидактически пособия, пригодени за студенти със СОП, необходимост от институционализирането на структурно звено, което да решава в комплекс проблемите с интеграцията на студентите със СОП в академична среда. Предложеният модел за социализация и интеграция на студенти със СОП е доказал своята ефективност в Русенския университет „Ангел Кънчев“ и може да бъде мултиплициран в системата на висшето образование в България, паралелно с инициирането на национален нормативен акт, регламентиращ работата със студенти със СОП, по аналогия със съществуващата Наредба за приобщаващо образование в българските училища.
Ключови думи: студенти със СОП, социализация и ресоциализация на студенти със СОП, приобщаващо образование