Пеньо Лебамовски 1), Марияна Николова 2)
1) Институт по роботика, Българска академия на науките
София (България)
2) Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ Велико Търново (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-5-3-a3d
Резюме. В тази статия е представен нов образователен подход в обучението по дисциплината стереометрия чрез създаване на 3D приложение, работещо във виртуална реалност (ВР) със и без потапяне. Приложението е разработено с помощта на Java3D. При генерирането на геометрични фигури, базирани на правилен многоъгълник, като призма и пирамида, се прилага нов алгоритъм, който използва елементи от метода на неделимите на Кавалиери и метода на границите на Исак Нютон. При генерирането на геометрични фигури, като конус, цилиндър и тор, се прилага традиционен метод, използващ тригонометрия и екструдиране на 2D/3D графика. Интерфейсът на приложението използва 2D техники, като бутони, слайдър и текстово поле/площ и 3D техники – сензори за навигация, чрез джойстик. С новото приложение ще се по-добри начинът, по който учениците ще получават нови знания, както и ще се осъществи по-тясна връзка между учител, ученик и ВР.
Ключови думи: виртуална реалност (ВР), електронно обучение, стереометрия, 3D принтер