Проф. д-р Пенка Марчева
Педагогически колеж – Плевен
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-8P
Резюме. Публикацията е фокусирана върху някои интердисциплинарни аспекти на понятието грамотност. В научен аспект са представени дефиниции на езикова грамотност, музикален език като система за функциониране на музикалната грамотност. Направено е разграничение между нея и нотната грамотност. Представени са нормативните аспекти на ограмотяването в обучението по български език и музика в началното училище. Основен акцент в методически план е поставен върху процесите на начално ограмотяване в обучението по българския език в I клас и запознаването с елементите на нотното писмо в III клас. Проследени са възможните връзки, общият алгоритъм и съдържателните параметри на двата процеса. Подчертано е, че отношението „означаемо – означаващо“ e в основата и на двата процеса.
Ключови думи: интердисциплинарност, български език, музика, грамотност, езикова грамотност, музикален език, нотна грамотност