„Държавата ще подкрепя повече висшите училища, които завишават изискванията към студентите по време на учебния процес“, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на дискусия с ръководители на катедри, преподаватели и студенти от Университета за национално и световно стопанство.
Това е първата от серия подобни дискусии, които ще се организират във висшите ни училища и целят да се обсъдят мерки на оперативно ниво за повишаване на качеството и
утвърждаване на имиджа на българските университети.
„Искам заедно да проведем задълбочен разговор за качеството във висшето ни образование“, подчерта още министър Вълчев.
По думите му, изключително важно е да се въведат мерки за завишаване на изискванията към студентите и същевременно за подкрепа на преподавателите.
„Студентите трябва да учат целогодишно, а не само от изпит на изпит“, каза още той.
Министърът акцентира, че системата на висшето образование е единствената, която се финансира на база качеството, като това диференциране ще се увеличи.
„През предходната година за първи път се разпределиха допълнителни средства на база оценка на качеството и това ще е подходът, който ще следваме през следващите години“, подчерта още той.
По време на срещата стана ясно, че се подготвят и промени в програмата за привличане на чуждестранни студенти на МОН.
„Ще променим мерките, които финансираме, за да бъдем много по-видими и активни на пазари, от които можем да привлечем повече чуждестранни студенти“, обясни Вълчев.
По думите му, заедно с университетите ще се обсъдят добри практики за рекламата ни зад граница в тази област.
В началото на срещата ректорът проф. Димитър Димитров благодари, че серията от дискусии с университетските преподаватели започна от УНСС. Той подчерта важността на направените промени за увеличение на заплащането на университетските преподаватели през предходната година.
Проф. Димитров обърна внимание и на нуждата от повече подкрепа към университетите за обновяване на материалната база и продължаване и разширяване на Националната програма на МОН за саниране, ремонт и обзавеждане на студентските общежития.
Междувременно, по време на среща с учители и директори на образователни институции в Кърджали министър Вълчев обяви, че заявената политика възнагражденията на педагогическите специалисти да бъдат
125 процента от средната работна заплата за страната,
ще бъде изпълнявана. „Добрите мотивирани учители са основният фактор за добро образование“, посочи той.
Политиката за заплащане в сектора ще продължи независимо от това, че по думите на министъра, бюджетната ситуация в страната е по-лоша, отколкото преди осем години, когато той за първи път е ръководил Просветното министерство.
Със срещите в Кърджали министър Красимир Вълчев дава началото на обиколката си из страната за разговори с учители и директори.
По думите му, част от приоритетите на Министерството вече са анонсирани, но конкретно усилията са насочени към 4 – 5 конкретни промени, за да се продължат важните за сектора политики.
Политиките са по отношение на това да имаме
добри и подготвени учители,
включително и по отношение на възнагражденията. Да обхващаме и включим ефективно всяко дете в системата, да модернизираме материално-техническата база и приобщаващото образование. „Това са политики, които трябва да продължим“, отбелязва министърът.
Вълчев подчертава и едно голямо предизвикателство – българската образователна система все още е прекалено настроена към даването на знания и не остава време за формирането на умения.
„След IV клас програмите стават много стръмни, учениците и учителите препускат и нямат време за упражнения, затвърждаване на знания и по-задълбочено учене. Особено силно се вижда това при по-трудните предмети като математика, физика“, коментира той.
По думите му, това изисква промяна на учебните програми не само количествено, но и концептуално, като философия.
По отношение на предложенията от синдикатите за въвеждане на оценка за дисциплина, както и на пълна забрана на телефоните в училище, министър Вълчев коментира, че те са забранени в час. Въпросът не е дали да има забрана, а ограничението да се прилага.
„Смея да твърдя, че тази забрана се прилага, но въпросът е частта „санкция“ да се прилага по-добре“, заявява министър Вълчев.
Според него колебанието е дали да има единна забрана, или всяко училище да решава.
Колкото до предлаганата оценка за дисциплина, образователният министър коментира, че по-скоро трябва да се обсъдят мерки за подобряването на дисциплината. Вълчев допълва, че според него трябва да се промени цялата система за санкции, като те да се налагат далеч по-лесно, защото в момента има въздържане от налагането им.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg