Доц. д-р Милка Терзийска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2022-3.01
Резюме. Целта на настоящата статия е да проследи появата и развитието на педологията като комплексна наука за детето и да изясни причините, поради които тя не се осъществява. Изследвани са както достъпни литературни източници, така и документи от архивните фондове в Българя – Държавния архив и Научния архив на Българската академия на науките. Представена е картина на състоянието на педологическата наука в САЩ, Европа, Русия/СССР и България. На основата на тези проучвания се вижда, че докато на Запад към 30-те години на ХХ в. тази наука е в упадък, а в Русия е забранена през 1936 г., в България тя продължава да се преподава в Софийския университет и учителските институти в страната, за което съществуват и учебници. На нейното съществуване се слага край с пълното установяване на идеологическото господство на новата комунистическа власт.
Ключови думи: педология; дете; деца; детство