Проектът EPALE в България е получил одобрението на Европейската комисия и за следващия период – 2025 – 2026 г. Сегашният приключва до декември 2024 г. Новината бе съобщена на конференция, посветена на тематичните фокуси на EPALE за настоящата година. Онлайн платформата се финансира от програмата Erasmus+ и е част от стратегията на Европейския съюз за насърчаване осигуряването на повече и по-добри възможности за учене за всички възрастни.
„EPALE е уникален дигитален инструмент, който дава възможност както да се черпят ресурси и съдържание, така и специалистите в областта на образованието да публикуват свое собствено съдържание за теми, които смятат за актуални, но не са засегнати достатъчно в публичното пространство – казва ръководителят на Проекта Мая Славова. – Авторите на съдържание могат да отчитат резултати от проектите си и да намират партньори за бъдещи такива. Има доста различна по съдържание информация, която обхваща професионалното образование, образованието за възрастни, дигиталните компетентности. Достъпни са и безплатни отворени образователни ресурси, изготвени от професионалисти на високо ниво. Броят на потребителите се увеличава. По време на пандемията доста специалисти припознаха елекронната платфора и тогава имаше значителен ръст на потребителите. Новите функционалности, които определи ЕС, също помагат за увеличаване броя на потребителите. А те са наличие на отворени образователни ресурси и масивни обучителни ресурси, които на други места обикновено са платени.“
През 2024 г. EPALE в България се фокусира върху три важни теми,
които са свързани с глобалните предизвикателства и възможностите за въздействие чрез образованието на възрастни.
Първият фокус е усъвършенстването и преквалификацията за преход към цифрови технологии. В условията на бързо развиващите се технологии е необходимо възрастните да се адаптират и да придобият дигитални умения, за да останат активни в обществото. Преподавателите могат да помогнат на учащите да придобият увереност и да управляват дигиталните технологии, като акцентът е върху необходимостта от равенство между половете в технологичната сфера. Много важно е да се насърчава участието на жените в STEM професиите и информационните технологии.
Във втория фокус обучението на възрастни за устойчиво развитие е в светлината на климатичната криза. Ученето трябва да допринася за зеления преход чрез развиване на „зелени“ умения и компетенции за устойчиво развитие. Тази тема разглежда как образованието може да подкрепи възприемането на екологични технологии и практики, както и развитието на екологична грамотност у учащите и работещите.
Третият фокус е върху бедността, която не се измерва само с доходи, но и със социално изключване и липса на възможности. Образованието е един от най-ефективните инструменти за преодоляване на бедността. Тази тема изследва как ученето през целия живот може да намали образователните неравенства, като се поставя акцент върху валидирането на умения и насърчаването на социалната мобилност.
Освен тематичните фокуси за 2024 г. на конференцията бяха разгледани и други теми като „Изкуственият интелект в образованието за възрастни“. Обсъдени бяха и възможностите за квалификация на заети и безработни лица.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg