УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Изграждане на мостове между европейските системи за натрупване и трансфер на кредити във формалното образование и ученето през целия живот
Building Bridges between the European Credit Transfer and Accumulation System in the Formal Education and Lifelong Learning
Светомира Апостолова – Калоянова / Svetomira Apostolova–Kaloyanova – 578
Log in to read the full text
Образователни политики и практики за интеграция на деца бежанци и мигранти в училище чрез изучаване на български език
Educational Policies and Practices for Integration of Refugees and Migrant Children in School by Studying in Bulgarian
Теодора Власева / Teodora Vlaseva – 601
Log in to read the full text
НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ / RESEARCH AND PARADIGMS
Масовите формирования като социокултурен механизъм на младежка интеграция
The Informal Mass Movements and Events as a Social and Cultural Mechanism of Youth Integration
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdjanova – 628
Log in to read the full text
Условия за непрекъсната професионална подготовка на училищните директори
Conditions for Continuous Professional Improvement of School Managers
Траян Попкочев, Юлиана Ковачка / Trayan Popkochev, Yuliana Kovachka – 645
Log in to read the full text
ДИДАКТИКА НА ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ / DIDACTICS AND HIGHER EDUCATION
Теоретико-исторически аспекти на ролевата игра, прилагана като игрови метод на обучение на студенти в семинарните упражнения по „Туристическо екскурзоводство“
Theoretical and Historical Aspects of Role Play, Used as a Play Method in the Education of Students in the Seminar Workshops of „Tourism Guiding“
Захарий Дечев / Zahariy Dechev – 662
Log in to read the full text
ОБРАЗОВАНИЕТО В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО / EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY
Онлайн социалните мрежи като образователен ресурс за Интернет поколението
Online Social Networks as Net Generation’s Educational Tool
Грета Дерменджиева / Greta Dermendjieva – 677
Log in to read the full text
Готовност на българските училища да прилагат електронно обучение в образователно-възпитателния процес (анкетно проучване на територията на РИО – Сливен)
Readiness of Bulgarian Schools to Apply Electronic Education in the Educational Process
Бисерка Василева / Biserka Vasileva – 687
Log in to read the full text
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE “AZ BUKI” JOURNALS – 703
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – 705
ИЗГРАЖДАНЕ НА МОСТОВЕ МЕЖДУ ЕВРОПЕЙСКИТЕ СИСТЕМИ ЗА НАТРУПВАНЕ И ТРАНСФЕР НА КРЕДИТИ ВЪВ ФОРМАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И УЧЕНЕТО ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Светомира Апостолова–Калоянова
Ministry of Education and Science
Absract. Процесът за модернизиране и ефективно прилагане на механизмите на европейските системи за натрупване и трансфер на кредити в системата на професионалното и висшето образование на този етап повдига редица актуални въпроси, свързани с тяхното взаимодействие на национално ниво, както и за взаимовръзката им в контекста на продължаващото обучение в Системата за учене през целия живот. Целта е да се създаде нов тип организация на учебния процес, която да отчита резултатите от обучението и пълната заетост в периода на обучението по всяка учебна дисциплина. По този начин обучаваните ще могат да направят своя самостоятелен избор на дисциплини, форми на обучение, форми на самостоятелна работа, както и възможност сами да планират учебната си натовареност чрез използване на гъвкави учебни пътеки. В тази връзка процесът на модернизация както в професионалното образование и обучение, така и във висшето образование става все по-наложителен на фона на негативните демографски тенденции и острата нужда от квалифицирана и конкурентоспособна работна ръка. Промените налагат създаването на отворена и гъвкава образователна среда, приспособена към нарастващите съвременни изисквания на пазара на труда, създаваща условия за ефективното използване на наличния човешки ресурс. Възниква необходимост от актуализация на нормативната уредба по тяхното официализиране, както и от вътрешно преосмисляне на философията за съществуващите подходи, методите и средствата при разработване на учебното съдържание, съобразно изискванията на Европейската система за трансфер на кредити в професионалното образование и обучение (ECVET) и на Европейската система за натрупване и трансфер на кредити (ECTS) за висше образование в контекста на Националната квалификационна рамка на Република България, приета на 02.02.2012 г. с Решение № 96 на Министерски съвет. Целта е да се създаде нов усъвършенстван модел от съвместими кредитни системи, осигуряващи възможности за плавен преход от професионалното към висшето образование.
Keywords: Bologna Process, European Credit Transfer System, European Higher Education Area, international mobility
BUILDING BRIDGES BETWEEN THE EUROPEAN CREDIT TRANSFER AND ACCUMULATION SYSTEM IN THE FORMAL EDUCATION AND LIFELONG LEARNING
Abstract. The process of modernization and effective application of the mechanisms of the European Credit Transfer and Accumulation System in the System of the Vocational and University Education at this point raises a number of up-to-date questions about their collaboration at national level, as well as their correlation in the context of continuing education in the System for Lifelong Learning. The goal is to found a new type of organization of the educational process, which would take into account the educational outcomes and the total busyness during the learning period in each educational field. In this way, the students would be able to make their individual choice of disciplines, forms of education, forms of homework, as well as receive an opportunity to schedule their learning busyness by using flexible learning pathways. In regards to that, the necessity of the process of modernization – both in the vocational and university education – grows in the context of the negative demographic trends and the significant need for qualified and competitive workers. The changes demand the formation of an open and flexible educational field, adapted to the growing present demands of the labor market, favoring effective usage of the present human resources. There appears a necessity of actualization of the legislative system of making them official, as well as of the internal reconsideration of the philosophy of the present approaches, methods and means, at the elaboration of the learning contents, according to the European System for Transfer of Credits at the Vocational Education and Training and the European Credit Transfer and Accumulation System in the university education in the context of the National Qualification Form of Republic of Bulgaria, approved on 02.02.2012 by Resolution No 96 by the Bulgarian Government. The goal is to be created a new, advanced model of compatible credit systems, providing opportunities for a smooth transition from vocational to university education.
Svetomira Apostolova-Kaloyanova
State expert – Policy Development, Analysis and Assessment Directorate
Ministry of Education and Science
2A, Kniaz Dondukov Blvd.
1000, Sofia, Bulgaria
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦА БЕЖАНЦИ И МИГРАНТИ В УЧИЛИЩЕ ЧРЕЗ ИЗУЧАВАНЕ НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Teodora Vlaseva
Plovdiv University “Paisii Hilendarski” „Паисий Хилендарски“
Absract. Предоставянето на равноправен достъп до качествено образование на всички деца мигранти, независимо от правния им статут, е ключов вектор в европейските политики за интеграция. Преди влизането на България в Европейския съюз право на безплатно образование у нас имат само децата на бежанците и на търсещите убежище. В процеса на присъединяване към Съюза България предприема законодателни промени, за да гарантира безплатно и задължително образование за децата мигранти от страните в Европейския съюз, Швейцария и Европейското икономическо пространство. Институционалната рамка е създадена с наредба на Министерството на образованието, науката и младежта за реда и условията за предоставяне на допълнително обучение по български език. Одобрена е учебна програма за изучаване на българския език като втори език, създадени са помагала за прилагане на програмата. Обосноваването и развитието на цялостния модел, както и разработката на ресурси за неговото функциониране, е предстояща задача на методическата теория и практика. Сред новите предизвикателства пред политиците и институциите е и образователната интеграция на децата мигранти, идващи от трети страни.
Keywords: policies and practices for the integration, migrant children, inclusive education, learning Bulgarian as a second language
EDUCATIONAL POLICIES AND PRACTICES FOR INTEGRATION OF REFUGEES AND MIGRANT CHILDREN IN SCHOOL BY STUDYING IN BULGARIAN
Abstract. Providing an opportunity for all migrant children, regardless of their legal status, to have access to quality education an equal basis with citizens from the majority, is a key vector in European integration policies. Before the entry of Bulgarian to the European Union only the children of refugees (including foreigners with special status) had access to free education in our country. In the course of accession to the European Union, Bulgaria made legislative changes to ensure free and compulsory education for children of migrants from EU countries, Switzerland and the European еconomic area. The institutional framework for inclusive education by studying Bulgarian languageby migrant pupils is created by the ordinance of the Ministry of Education, Science and Youth regarding the terms and conditions for providing such education. The approved curriculum in Bulgarian language reveals the idea about the model of teaching Bulgarian as a second language in a natural speech environment. Substantiation and development of the model is the task of the day of contemporary methodological theory. In this connection we must assess the technical solutions proposed by the teaching aids included in the new educational program (curriculum). Educational inclusion of children of migrants from third countries is the new challenge before politicians and institutions.
Assist. Prof. Teodora Vlaseva
Plovdiv University „Paisii Hiledarski“
24, Tsar Asen Str.
4000, Plovdiv, Bulgaria
МАСОВИТЕ ФОРМИРОВАНИЯ КАТО СОЦИОКУЛТУРЕН МЕХАНИЗЪМ НА МЛАДЕЖКА ИНТЕГРАЦИЯ
Яна Рашева–Мерджанова
Sofia University, Sofia, Bulgaria
Absract. Проследяват се и се интерпретират теоретичните идеи за масите и тълпите, за социалното функциониране на индивида в тях и чрез тях. Систематизират се историческите механизми на регулиране на масовите движения и се проектират съвременните им аналози. Търсят се разликите между маси и тълпи и в техните нови проявления през последните десетилетия на отваряне на границите, на глобализация и на технологизация. Целта е да се прогнозират тенденции, да се предвидят рискове и да се обсъдят адекватни отношения и модели на поведение на участници, специалисти и заинтересовани.
Keywords: masses, crowds, socio-psychological transformations, youths, sociocultural integration, education
THE INFORMAL MASS MOVEMENTS AND EVENTS AS A SOCIAL AND CULTURAL MECHANISM OF YOUTH INTEGRATION
Abstract. Theoretical ideas of masses and crowds, of the individual’s social functions in and through masses and crowds are traced and interpreted. The historical mechanisms for regulating mass movements are classified and their contemporary analogies are designed. The differences between masses and crowds are also sought after in their newly emerged activities during the last decades of opening borders, globalization and technologization. The aim is to forecast trends, to predict any risks and to discuss appropriate attitudes and behavioral models of participants, experts and any other interested parties.
Prof. Yana Rasheva–Merdjanova, D.Sc.
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofi a, Bulgaria
УСЛОВИЯ ЗА НЕПРЕКЪСНАТА ПРОФЕСИОНАЛНА ПОДГОТОВКА НА УЧИЛИЩНИТЕ ДИРЕКТОРИ
Dr. Trayan Popkochev, Assoc. Prof.
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Dr. Yuliana Kovachka
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Absract. Настоящата разработка представя резултатите от изследване, проведено с директори на училища относно професионализацията на училищното управление. За целта са диференцирани редица обективни и субективни критерии, които респондентите оценяват в ролята на експерти. За проучване и анализ са избрани отделни характеристики на мотивацията и условията за непрекъсната професионална подготовка за развитие на професионализацията на управлението на училищата.
Keywords: professionalization, education management, school managers, conditions and factors
CONDITIONS FOR CONTINUOUS PROFESSIONAL IMPROVEMENT OF SCHOOL MANAGERS
Abstract: The article presents and analyses some results of a research study orientated to different professional aspects of school management. Managers of different schools have been involved in the inquiry. The authors took in consideration a set of objective and subjective criteria which have been offered for evaluation to the school managers as experts in the field. Special attention has been paid to different aspects of the professional motivation and the existed conditions for professional school management development and improvement.
Assist. Prof. Trayan Popkochev, PhD
South-West University „Neofi t Rilski“
66, Ivan Mihailov Str.
2700, Blagoevgrad, Bulgaria
Yuliana Kovachka, PhD
South-West University „Neofi t Rilski
66, Ivan Mihailov Str.
2700, Blagoevgrad, Bulgaria
ТЕОРЕТИКО-ИСТОРИЧЕСКИ АСПЕКТИ НА РОЛЕВАТА ИГРА, ПРИЛАГАНА КАТО ИГРОВИ МЕТОД НА ОБУЧЕНИЕ НА СТУДЕНТИ В СЕМИНАРНИТЕ УПРАЖНЕНИЯ ПО „ТУРИСТИЧЕСКО ЕКСКУРЗОВОДСТВО“
Захарий Дечев
Бургаски университет „Проф. Асен Златаров“
Absract. В настоящата статия се извеждат някои теоретически и исторически аспекти на ролевата игра, прилагана като игрови метод на обучение на студентите в семинарните упражнения по учебната дисциплина „Туристическо екскурзоводство“ в специалност „Туризъм“. Ролевата игрова дейност заема водеща позиция като творческа игра сред другите видове педагогически игри. Използвана в обучението на студенти, ролевата игра има съществено място като интерактивен метод, открояващ се с богатство на ролеви игрови позиции и разгръщането на игровите действия във въображаема ситуация. Прилагането на ролевата игра в семинарните упражнения предпоставя различни възможности за опознаване на извършвания сложен труд от екскурзовода, влизайки в различни игрови роли и типологични ситуационни, делови, дискусионни имитационни, стратегически, социално-иновативни ролеви ситуации, взети от действителността и професионалната екскурзоводска практика.
Keywords: game, role, education, seminar workshops, tour guiding, practice
THEORETICAL AND HISTORICAL ASPECTS OF ROLE PLAY, USED AS A PLAY METHOD IN THE EDUCATION OF STUDENTS IN THE SEMINAR WORKSHOPS OF “TOURISM GUIDING”
Abstract.This article draws a few theoretical and historical aspects of role play, used as a method in the education of students in the seminar workshops of “Tourism guiding” in the specialty of “Tourism”. Role play takes a leading position as a creative game amongst other types of pedagogical games. Used in the education of students, role play has a significant position as an interactive method, standing out with a richness of role play positions and the unfolding of role plays in an imaginary situation. Applying role play in the seminar workshops presents different opportunities to get to know the complicated work of the tour guide, immersing in different role play and typological situational, business, discussion, imitation, strategic, social-innovative role situations, taken from real life and the professional tour guide practice.
Zahariy Dechev, PhD
Bourgas Prof. Assen Zlatarov University
3, Adam Mitzkevich Str.
8000, Bourgas, Bulgaria
ОНЛАЙН СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ КАТО ОБРАЗОВАТЕЛЕН РЕСУРСЗА ИНТЕРНЕТ ПОКОЛЕНИЕТО
Грета Дерменджиева
Sofia University „Св. Климент Охридски“
Absract. Статията разглежда характеристиките на нет поколението и необходимостта от адаптиране на стратегиите за преподаване, за да са в синхрон с изискванията на новите учащи за дигитална грамотност, интерактивност и учене чрез опит. Днешните студенти имат свой стил на учене, специфични очаквания и потребности, различни от предишните поколения. Университетските преподаватели се сблъскват с предизвикателството да адаптират учебните програми и планове и методите на преподаване, за да се приспособят към новата генерация учащи.
Keywords: Net Generation, Millennials, Homo Zappience, N-gen, D-gen, digital immigrants, interactive media, social networks, linked education, network teacher
ONLINE SOCIAL NETWORKS AS NET GENERATION’S EDUCATIONAL TOOL
Abstract. The paper concerns the characteristics of the Net Generation and the necessity of adapting teaching strategies to match the Net Generation requirements for immediacy, digital literacy, interactivity, and experiential learning. The Net Generation who are now studying in universities, have their learning styles, specific expectations, and needs, different from past students. University teachers are faced with the challenge of adapting their syllabi and teaching styles to accommodate a new generation of learners.
Assoc. Prof. Greta Dermendjieva, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofi a, Bulgaria
ГОТОВНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА ДА ПРИЛАГАТ ЕЛЕКТРОННО ОБУЧЕНИЕ В ОБРАЗОВАТЕЛНО-ВЪЗПИТАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС
(едно анкетно проучване на територията на РИО – Сливен)
Бисерка Василева
РИО – Сливен
Abstract.. В статията се разглежда проблемът за електронното обучение (и учене) като актуален за българското училище. Поставени са акценти върху терминологичната употреба и актуалността на проблема. Представена е емпирична картина на състоянието на готовност на българското училище за преминаване в режим и на електронно обучение. Емпиричните данни са събрани чрез метода на анкетното проучване върху представителна извадка от училища на територията на РИО – Сливен. Разискват се обработените в резултати данни и се предлага кратък анализ. Анализът е насочен в достатъчна степен към открояване на близко перспективни тенденции, проблеми и възможното им преодоляване.
Keywords: e-learning, didactic communication
READINESS OF BULGARIAN SCHOOLS TO APPLY ELECTRONIC EDUCATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS
Abstract. This article traces the topic of e-education (and learning) as a current topic about Bulgarian school. The emphasize is on the terminology usage and the currency of that topic. The paper shows an empirical depiction of the state of readiness of Bulgarian schools for transition into e-education mode. The empirical data is gathered by the questionnaire method from representative group of schools at the territory of RIE – Sliven. The data is processed into results and brief analysis is done. The analysis is addressed in a significant extent towards differentiation of tendencies and problems that might arise in the near future, as well as possibilities for their overcoming.
Biserka Vasileva, Director
Regional Inspectorate of Education – Sliven