УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Проект за образователна модернизация на ромската общност
Рroject for Educational Modernization of the Roma Community /
Йосиф Нунев / Yosif Nunev – стр.417
Log in to read the full text
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Използване на „метода на проектите“ в обучението на студенти
Project based Learning at the University Level /
Елка Евлогиева / Elka Evlogieva – стр.427
Log in to read the full text
Методически особености на ролевата игра, прилагана като игрови метод на обучение на студентите в семинарните упражнения по „Туристическо екскурзоводство“
Methodical particularities of role play, used as a play method in the Education of Students in the Seminar Workshops of „Tourism Guiding“ /
Захарий Дечев / Zahariy Dechev – p. 434
Log in to read the full text
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
Трансформация на класно-урочната система за организация на обучението, или малко образователна футурология
The Transformation of the Class and Lesson-centered Organisation of Education. A Piece of Educational Futurology /
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdzhanova – стр. 449
Log in to read the full text
Икономическа, правна, институционална същност на транзакция и договор
Economic, Legal, Institutional Substance of the Transaction and Contract /
Минко Георгиев / Minko Georgiev – стр.462
Log in to read the full text
ПРОЕКТНИ РЕЗУЛТАТИ / PROJECTS RESULTS
Transmission of Information by Nonsinusoidal Functions
Предаване на информация чрез несинусоидални функции /
Ilka Stefanova / Илка Стефанова – стр. 468
Log in to read the full text
МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ / INTERNATIONAL EXPERIENCE
ENTER обединява и провокира
ENTER Unites and Provokes /
Тоня Геогиева / Tonya Georgieva – стр. 477
Log in to read the full text
МЕЖДУНАРОДНИ ФОРУМИ / INTERNATIONAL FORUMS
Eco Building Becomes a Window to Knowledge
Nikolay Kanchev – стр. 482
Log in to read the full text
Interview with Medelon de Beus: Ecological Intelligence – Or How to Influence Yourself – стр. 487
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LASTES ISSUES OF THE „AZ BUKI“ – стр. 491
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр.493
ПРОЕКТ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНА МОДЕРНИЗАЦИЯ НА РОМСКАТА ОБЩНОСТ
Dr. Yossif Nunev
Ministry of Education and Science
Absract. Предложеният проект за образователна модернизация на ромската общност предвижда: идентифициране на най-съществените проблемни направления на ромската образователна интеграция; определяне на приоритетните области на ромската образователната перспектива; набелязване на приоритетни мерки и индикативни дейности за осигуряване на тази перспектива. Основен адресат на описаните приоритетни мерки и индикативни дейности е тази част от ромската общност, която е обособена в отделни крайградски квартали или в села с преобладаващо ромско население, притежаваща маргинални характеристики.
Keywords: Roma students, modernization, segregation, integration, priority measures, indicative activities
РROJECT FOR EDUCATIONAL MODERNIZATION OF THE ROMA COMMUNITY
Abstract. This project for educational modernization of the Roma community provides: identifying the most significant problem aspects of Roma educational integration; identifying the priority areas of Roma educational perspective; suggesting priority measures and indicative activities to provide this perspective. The main subject of those priority measures and indicative activities is that part of the Roma community, which is divided into suburban neighborhoods or towns with a majority of Roma population with marginal characteristics.
Yosif Nunev, PhD
Bulgarian Ministry of Education and Science
Kniyaz Donkukov 2A Blvd.
1000 Sofia, Bulgaria
ИЗПОЛЗВАНЕ НА „МЕТОДА НА ПРОЕКТИТЕ“ В ОБУЧЕНИЕТО НА СТУДЕНТИ
Елка Евлогиева
Медицински колеж „И. П. Морозов“
Absract. Използването на „метода на проектите“ по време на практическите занятия отговаря на съвременните изисквания на образователната система, когато студентът не е обект, а е субект на учебния процес, самостоятелно решаващ поставените пред него проблеми. Проектната дейност служи като ефикасно средство при изграждането на личностноориентирания подход в обучението, при който студентът е главното лице в учебното заведение.
Keywords: project-based learning, interactive, personal development
PROJECT-BASED LEARNING AT THE UNIVERSITY LEVEL
Abstract. The use of projects withing workshops addresses the current requirements of the educational system. Students are not an object but a subject of learning, they make decisions and solve problems. Project activity serves as an effective tool in building a person-centered approach to learning in which the student is the main person in the learning process.
Assist. Prof. Elka Evlogieva
Syktyvkar Medical College „I.P. Morozov“
Garazhnaya 2 Str.
Syktyvkar 167000, Russia
ТЕХНОЛОГИЧЕСКА ОБОСОБЕНОСТ НА ОТДЕЛНИТЕ ЕТАПИ НА РОЛЕВАТА ИГРА КАТО ИГРОВИ МЕТОД НА ОБУЧЕНИЕ НА СТУДЕНТИ В СЕМИНАРНИТЕ УПРАЖНЕНИЯ ПО „ТУРИСТИЧЕСКО ЕКСКУРЗОВОДСТВО“
Захарий Дечев
Университет „Проф. д-р А. Златаров“
Absract. В настоящата статия се разглеждат технологичните особености на отделните етапи при практическото реализиране на ролевата игра като игрови метод на обучение в семинарните упражнения на студентите, изучаващи университетската учебна дисциплина „Туристическо екскурзоводство“ в специалност „Туризъм“. Отделните етапи в ролевата игра технологически структурират нейното функциониране. Откроени и подробно разгледани са отделните компоненти и показатели във всеки от етапите – планиране, претворяване и преценяване, съобразно своето самостоятелно разгръщане според типичната си същност и характерност. Познаването на всеки отделен етап в ролевата игра подпомага преподавателя и студентите да усвоят начина му на протичане, разгръщане и организиране в игровия процес.
Keywords: play, role, technology, indexes, professor, student
TECHNOLOGICAL PARTICULARITIES OF THE SEPARATE STAGES OF ROLEPLAY AS A PLAY METHOD IN THE EDUCATION OF STUDENTS IN THE SEMINAR WORKSHOPS OF „TOURISM GUIDING“
Abstract. This article looks in to the technological particularities of the separate stages of the practical realization of role play as a play method of education in the seminar workshops of the students studying the university discipline „Tourism guiding“ in the specialty of „Tourism“. The separate stages of role play technologically structure its functioning. The separate components and indexes of each of the stages – planning, recreating and evaluation, are distinguished and looked into in detail, in compliance with their individual unfolding according to their typical essence and nature. Knowing each separate stage in role play helps both the professor and the students to assimilate its way of work, unfolding and organization in the play process.
Prof. Zahariy Dechev, PhD
Bourgas Prof. Assen Zlatarov University
Adam Mickiewicz 3 St, Burgas 8000
ТРАНСФОРМАЦИЯ НА КЛАСНО-УРОЧНАТА СИСТЕМА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ НА ОБУЧЕНИЕТО, ИЛИ МАЛКО ОБРАЗОВАТЕЛНА ФУТУРОЛОГИЯ
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova
Sofia University
Absract. Как образованието да отрази адекватно развитието на обществената структура и култура? Не е ли време да изговорим случващите се процеси на преосмисляне и реформиране на класно-урочната система за организация на обучението като „господстваща“? Статията проследява реструктурирането на глобалното общество, еволюцията на детерминантите за социална интеграция на младите хора, движението към „отваряне“ на класно-урочната система за организация на обучението в основните компоненти и възможните перспективи за постепенното ѝреформиране в полза на обучението, неговите участници и обществото.
Keywords: global environment, public school, educational expropriation, open study environment, open information resources, open methods, open class- and lesson-centered system, reformation
THE TRANSFORMATION OF THE CLASS AND LESSON-CENTERED ORGANISATION OF EDUCATION. A PIECE OF EDUCATIONAL FUTUROLOGY
Abstract. In what way can the educational system adequately reflect the development of the social structure and culture? Is it not high time that we actively discussed the ongoing processes of reassessing and reforming of the class- and lessonbased organisation of education and its dominance in the fi eld of education? This article examines the restructuring of the global society, the evolution of the social integration determinants for young people, the tendency towards more ‘openness’ of the class- and lesson-centered system for organising the educational processes in its basic components, as well as the perspectives for its gradual transformation in favour of the education itself, its participants and society in general.
Prof. Yana Rasheva-Merdzhanova, DPS
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
15 Tsar Osvoboditel Blvd.
1504, Sofia, Bulgaria
ИКОНОМИЧЕСКА, ПРАВНА, ИНСТИТУЦИОНАЛНА СЪЩНОСТ НА ТРАНЗАКЦИЯ И ДОГОВОР
Минко Георгиев
Agricultural University Plovdiv
Absract. Понятието транзакция има правно и икономическо проявление. Такава е също институционално-организационната характеристика на договора. Между тях съществува разлика, определена от възприетия теoретичен подход. Икономическият характер на транзакцията и договора често ги приравнява, но те не са тъждествени. Транзакцията може да бъде разгледана като извършена въпреки или против човешката воля, подобно на кохерентните явления. Така анализирана, тя има универсална поведенческа архитектура. Що се отнася до договора, той е процес, в който освен правата и задълженията на страните се вместват и транзакциите. От това може да се изведе, че договоръте с процесна същност. Разграничаването им би помогнало както на образователния, така и на научния процес.
Keywords: institutional economics, transaction cost economics
ECONOMIC, LEGAL, INSTITUTIONAL SUBSTANCE OF THE TRANSACTION AND CONTRACT
Abstract. The concept of transaction is legal and economic manifestations. Such is also the institutional and organizational characteristic of the contract. There is difference between them, determined by the teoretichen approach. The economic nature of transactions and contracts often equalizes them, but they are not identical. A transaction can be considered as done even against the will of the person, like coherent phenomena. So it can be analyzed has as an universal behavioral structure. The contract is a process in which the rights and obligations of the parties are considered in the transaction. From this it can be inferred that the contract is a process in nature. Differentiation between contract and transaction would help both the educational and scientifi c understanding.
Chief Assist. Prof. Minko Georgiev, PhD
Agricultural University – Plovdiv
TRANSMISSION OF INFORMATION BY NONSINUSOIDAL FUNCTIONS
Ilka Stefanova
Higher School of Transport „Todor Kableshkov“
Abstract. The transmission of information can take place not only on the basis of cosinusoidal and sinusoidal functions but it could also be based on the set of Walsh functions. In CDMA systems the Walsh Codes are used for spreading the spectrum of signal. Walsh codes are perfectly orthogonal binary block codes, which have found their use in many popular applications for several decades, including synchronous multi-user communications. This paper reviews and discusses the application of Walsh functions for designing info communication systems with CDMA.
Keywords: Walsh functions, info communication systems, CDMA
ПРЕДАВАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ ЧРЕЗ НЕСИНУСОИДАЛНИ ФУНКЦИИ
Abstract.. Предаването на информация може да се осъществи освен на основата на косинусоидални и синусоидални функции и на базата на система от функции на Уолш. В системата CDMA се използват кодове на Уолш за разширяване на спектъра на сигнала. Кодовете на Уолш са ортогонални двоични блокови кодове, които намират приложение от няколко десетилетия, включително и в синхронни многопотребителски информационни ситеми. В настоящия доклад се разглежда приложението на функциите на Уолш при изграждане на инфокомуникационни системи с кодово разделяне на канала (CDMA).
Chief Assist. Prof. Ilka Stefanova, PhD
Higher School of Transport „Todor Kableshkov”
158 Geo Milev Str.,
Sofia, Bulgaria
ENTER ОБЕДИНЯВА И ПРОВОКИРА
Тоня Георгиева
Вицепрезидент на ENTER
Absract. Статията представя ENTER – европейската асоциация, чиято цел е подпомагане на усъвършенстването на процесите на преподаване и учене в областта на селското стопанство. Развиването на системите за професионално образование и обучение, както и ученето през целия живот, са приоритети в европейското образователно пространство. В този дух ENTER предоставя среда за споделяне, развиване и внедряване на нови стратегии и методи за обучение на учителите.
Keywords: ENTER, REIFEA, IPAC, study days, rural areas, education, agriculture, teachers, exchange, good practices
ENTER UNITES AND PROVOKES
Abstract. The article tells about ENTER – the European Network of Learning Teaching in Agriculture and Rural Development, that supports developing improving processes in teaching and studying in the fi eld of agriculture. The of systems for vocational education and training, as well as lifelong among the priorities in the European educational area. ENTER provides environment for sharing, developing and implementing new strategies and methods.
Assoc. Prof. Tonya Georgieva, PhD
Vice-president of ENTER
Agricultural University Plovdiv
12, Mendeleev Blvd.
4000 Plovdiv
Bulgaria