"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-буки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Bulgarian Language and Literature Content of Bulgarian Language and Literature

Bulgarian Language and Literature, issue 1/2012, Volume 54

by
20-02-2012
in Content of Bulgarian Language and Literature
A A

 


СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS


LITERATURE
Творецът на хармонията или как и защо пеят колелетата /
Р.
Коларов – p. 5

icon Open the full text


Вечерни тайнства („Вечерна хармония” на Бодлер и „Въздишка” на Яворов) /
М. Янакиева – p. 13

icon Open the full text

METHODOLOGY
Литературата – Не (с)поделената отговорност на университета и на училището /
Р. Йовева – p. 24

icon Open the full text

Аспекти на оценяването в съвременното обучение по български език /
А. Петров – p. 33

icon Open the full text

За оценяването чрез учене (Обучаващи функции на оценяването в хетерогенната класна стая) /
М. Падешка – p. 46

icon Open the full text

Използване на интерактивни игри в обучението по български език /
П. Гарушева – p. 56

icon Open the full text

Изследване на езиковата биография и езиковата компетентност на студенти от българските общности в чужбина /
Р. Пенкова – p. 72

 icon Open the full text

 

 
IN MEMORIAM
Й. Тишева – p. 84

icon Open the full text

Искра Ликоманова
Б. Рогалска – p. 88

icon Open the full text

РЕЦЕНЗИИ
Ценен методически труд (Андонова, М. Училищният анализ на драмата от позициите на две изкуства – литературата итеатъра) /
К. Демирева – p. 90

icon Open the full text

 УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – p. 93

icon Open the full text


 ТВОРЕЦЪТ НА ХАРМОНИЯ ИЛИ КАК И ЗАЩО ПЕЯТ КОЛЕЛЕТАТА
Радосвет Коларов

нагоре


ВЕЧЕРНИ ТАЙНСТВА
 („ВЕЧЕРНА ХАРМОНИЯ“ НА БОДЛЕРИ „ВЪЗДИШКА“ НА ЯВОРОВ)

Миряна Янакиева

Abstract. Статията представя един възможен междутекстов прочит на две стихотворения – „Въздишка” на Яворов и „Вечерна хармония” на Бодлер. Интерпретирани са както структурните аналогии между двата лирически текста, така и значенията, които получават във всяко от стихотворенията общите им образни и смислови съставки. Множеството подобия, установени между творбите на българския и на френския поет, съдействат за това по-ярко да изпъкнат и различията между начините, по които във всяка от тях са осмислени мотиви като време и памет, живот и смърт.

Keywords: междутекстовост, лирическа повторителност,символ, смисъл, време, памет

 

 

нагоре


 ЛИТЕРАТУРАТА – НЕ (С)ПОДЕЛЕНАТА ОТГОВОРНОСТ
НА УНИВЕРСИТЕТА
И НА УЧИЛИЩЕТО

Rumiana Joveva

Abstract. Този текст предлага размисли и обобщения за отношението на университета и на училището към литературата, за начините, по които тя пребивава в учебните планове и програми, както и за възприемането и осмислянето й от студентите и от учениците. Направен е опит да се откроят причините за провала на литературното образование – институционални и персонални. Проблемът не е частен, той е относим към всички специалности, в които се подготвят учители, към всички учебни предмети в училище. Основанията за интереса към него са в безотрадните резултати в българското образование, които всички виждаме и с които се примиряваме.

Keywords: литература, институция, власт, университет, литературно образование, методика, литературна наука, учебни планове и програми

 

 

нагоре


 АСПЕКТИ НА ОЦЕНЯВАНЕТО В СЪВРЕМЕННОТО ОБУЧЕНИЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Angel Petrov

Abstract. В статията се анализират проблеми, свързани с възможностите за оценяване качеството на овладявани по време на езиковите занятия с комуникативна насоченост лингвистични знания, умения за общуване и ценностни нагласи на учениците. Оценяването се интерпретира като процес, определящ параметрите на ефективността от извършеното планиране на учебния процес по български език, както и на крайния продукт от неговото осъществяване. Върху конкретен текст, създаден от ученик, се демонстрира приложението на някои техники на оценяване, доказали своята резултатност в реалния образователен дискурс.

Keywords: оценяване, техники на оценяване, обучение по български език, лингвистични знания, комуникативни умения, ценностни нагласи на учениците

 

 

нагоре


 ЗА ОЦЕНЯВАНЕТО ЧРЕЗ УЧЕНЕ (ОБУЧАВАЩИ ФУНКЦИИ
НА ОЦЕНЯВАНЕТО
В ХЕТЕРОГЕННАТА КЛАСНА СТАЯ)

Maya Padeshka

Abstract. В статията се представят идеи, свързани с възможността за обвързване на процесите на учене и оценяване в часа по български език. За тази цел се припомнят някои теории, осигуряващи възможности за диверсификация на учебно-изпитните процедури с оглед на засилената проактивност и участието на ученика в процесите на овладяването, регулирането и оценяването на знания, умения и нагласи; предлагат се методически варианти, като се прави опит да се приложи моделът на обучаващото оценяване.

Keywords: оценяване, типове оценяване, регулация/саморегулация, диверсификация, знание действие

 

 

нагоре


 ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНТЕРАКТИВНИ ИГРИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Пенка Гарушева

нагоре


 ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЕЗИКОВАТА БИОГРАФИЯ
И ЕЗИКОВАТА КОМПЕТЕНТНОСТ НА СТУДЕНТИ

ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ОБЩНОСТИ В ЧУЖБИНА

Rositsa Penkova

Abstract. В статията се представя накратко изследване на езиковата биография и езиковата компетентност на студенти с български произход от Молдова и Украйна, които учат в първи курс в български висши училища. Езиковата биография се свързва с мотивите за учене на български език; самооценката на студентите за равнището, на което владеят български език; възможностите, коитвиждат, за да се повиши ефективността от усвояване на българския език.
Изследването на езиковата компетентност се прави по шест критерия, отчитащи спецификата на ДОИ за учебно съдържание по български език в средното училище. Съставени са 4 теста за проверка на знанията и уменията по български език на студенти от Молдова и Украйна. В рамките на всеки критерий се представят показатели. Чрез тях се конкретизират същността и функциите на свързаното с критерия учебно съдържание, което се очаква да е овладяно от студентите.
В статията се предлага и набор от техники за преодоляване на езикови слабости. Открояват се възможности за усъвършенстване на езиковата подготовка на студентите от Молдова и Украйна в летни курсове в Департамента за информация и усъвършенстване на учители на СУ „Св. Кл. Охридски”.

Keywords: езикова биография, езикова компетентност, техники за преодоляване на езикови слабости, студенти от българските общности в чужбина

 


нагоре

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailBulgarian Language and Literature, issue 2/2012, Volume 54 Default ThumbnailBulgarian Language and Literature, issue 1/2014, Volume 56 Default ThumbnailBulgarian Language and Literature, issue 2/2014, Volume 56 Default ThumbnailBulgarian Language and Literature, issue 4/2015, Volume 57

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

History, issue 1/2012, Volume 20

Next article

Pedagogy, Number 2/2012, Volume 84

Next article

Pedagogy, Number 2/2012, Volume 84

Vocational Education, Number 1/2012, Volume 14

Philosophy, Number 1/2012, Volume 21

Последни публикации

  • Кюстендил започна обучения по киберсигурност за деца
  • Прекратяване на трудов договор срещу обезщетение: как работи на практика
  • Изследователските висши училища остават 12
  • И Варна е красива, и Русе е красиво
  • Без такси за обучение в специалности от професионално направление „Металургия“
  • Дуалното дава възможности
  • УНСС открива и Институт по криптоикономика, блокчейн и иновации
  • 1400 учители участваха в майсторски класове през 2025 г.
  • Марката Езикова гимназия „Пловдив“
  • Девети фестивал на китайската култура в Русенския университет
  • Националната спортна академия „Васил Левски“ отличи „Спортист на годината“ за 2025 г.
  • Нова смяна лекари положиха Хипократовата клетва в МУ – Варна
  • Снимка на броя: На гости в света на науката
  • Ботевградската гимназия по техника и мениджмънт с изцяло обновена сграда, модерно общежитие и нов STEM център
  • Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието: Образованието е начин да променим обществото
  • МОН публикува концепции за промяна на учебните програми
  • „Аз-буки“ с две премиери на Коледния панаир на книгата в НДК
  • Обмисля се възможност за оптимизация на учебниците
  • В Министерския съвет: Правителството определи 278 защитени и 946 средищни детски градини и училища
  • Държавата продължава подкрепата за млади учени
  • Зам.-министър Михалевска участва в майсторски клас за повишаване на аналитичните умения на учениците
  • Нова програма задържа родните таланти

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"