"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-буки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Mathematics and Informatics Contents of Mathematics and Informatics, 2024

Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 67

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
23-11-2024
in Contents of Mathematics and Informatics, 2024
A A

On Problem 3 of International Mathematical Olympiad 2024

Dragomir Grozev
Institute of Mathematics and Informatics
Bulgarian Academy of Sciences - Sofia

https://doi.org/10.53656/math2024-6-1-ont

Abstract. The article is dedicated to solving Problem 3 from the International Mathematical Olympiad (IMO) 2024. The wording looks deceptively easy, but the problem turned out to be quite difficult for many of the participants, including the Bulgarian contestants...

SEE MORE

 

 

 

 

Opportunities to build Interdisciplinary Connections Mathematics – Informatics

Elena Karashtranova, Irena Atanasova, Nadezhda Borisova
Department of Informatics
South-West University “Neofit Rilski” Blagoevgrad, Bulgaria

https://doi.org/10.53656/math2024-6-2-opp

Abstract. Building interdisciplinary connections in learning helps both for the achievement of permanent knowledge, as well as for the acquisition of practical skills...

SEE MORE

 

 

 

Dimensional Analysis – a Necessary Condition for the Application of Mathematical Models

Georgi Gachev
Institute of Mathematics and Informatics
Bulgarian Academy of Sciences - Sofia

https://doi.org/10.53656/math2024-6-3-dim

Abstract. The article presents the analysis of dimensions as a necessary condition for the correct application of mathematical models in practice...

SEE MORE

 

 

 

The Method of Auxiliary Parallel Planes when Studying the Type of Sections of a Torus with a Plane

https://doi.org/10.53656/math2024-6-4-the

Irena Parvanova 1), Vencislav Radulov 2)
1) Department of Applied Mathematics and Informatics
Technical University of Sofia
2) Faculty of Mining Electromechanics, University of Mining and Geology

Abstract. The article discusses the study and determination of the type of curves that result from the intersection of a torus with a plane using the methods and tools used in descriptive geometry...

SEE MORE

 

 

 

Using Visual Basic for Excel Applications for Developing Students’ Programming Skills

Stefka Aneva, Elena Todorova
University of Plovdiv ”Paisii Hilendarski“ Plovdiv, Bulgaria

https://doi.org/10.53656/math2024-6-5-usi

Abstract. The paper presents an approach for developing and refining the students’ practical and applied skills in programming by using the capabilities of Visual Basic for Excel Applications...

SEE MORE

 

 

 

Teaching Future Mathematics Teachers to solve Problems with Parameters: Ukrainian Experience

Alla Prus, Ivan Lenchuk
Department of Algebra and Geometry
Ivan Franko State University – Zhytomyr (Ukraine)

https://doi.org/10.53656/math2024-6-6-tea

Abstract. The professional development of Mathematics teachers is one of the important areas of the research. We consider the ability to solve problems with parameters as a significant indicator of competence of a teacher of Mathematics…

SEE MORE

 

 

 

Artificial Intelligence in Cybersecurity: Rigorous Critical Review, Methodological Challenges and Future Research Directions

Maria Mpitsi
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
South-West University – Blagoevgrad (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/math2024-6-7-art

Abstract. This paper offers a critical review of the applications of AI in cybersecurity, focusing on the recent trends of automation in threat detection, enhancement of response strategies, and prediction of vulnerabilities…

SEE MORE

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 67 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 67 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 67 Default ThumbnailГодишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Как Пощите се грижат за писмата и пратките

Next article

Министър Галин Цоков: Ще подкрепим разкриването на българско неделно училище в Сингапур

Next article
Министър Галин Цоков: Ще подкрепим разкриването на българско неделно училище в Сингапур

Министър Галин Цоков: Ще подкрепим разкриването на българско неделно училище в Сингапур

Дни на кариерата в УНСС

Дни на кариерата в УНСС

Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33

Последни публикации

  • Девети фестивал на китайската култура в Русенския университет
  • Националната спортна академия „Васил Левски“ отличи „Спортист на годината“ за 2025 г.
  • Нова смяна лекари положиха Хипократовата клетва в МУ – Варна
  • Снимка на броя: На гости в света на науката
  • Ботевградската гимназия по техника и мениджмънт с изцяло обновена сграда, модерно общежитие и нов STEM център
  • Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието: Образованието е начин да променим обществото
  • МОН публикува концепции за промяна на учебните програми
  • „Аз-буки“ с две премиери на Коледния панаир на книгата в НДК
  • Обмисля се възможност за оптимизация на учебниците
  • В Министерския съвет: Правителството определи 278 защитени и 946 средищни детски градини и училища
  • Държавата продължава подкрепата за млади учени
  • Зам.-министър Михалевска участва в майсторски клас за повишаване на аналитичните умения на учениците
  • Нова програма задържа родните таланти
  • Национален форум събира в Бургас учители вдъхновители
  • Бизнесът дарява 1 млн.лв. за ново издание на програма на INSAIT
  • Нови училищни STEM центрове отвориха врати в Белица и Якоруда
  • В столичната Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ се проведе училищен практикум
  • Място, което дава думата на младите в Перник
  • Доверие не се купува – печели се
  • Бургаски ученици събраха над 4,5 тона отпадъци
  • Кюстендил се превърна в страна на справедливостта
  • Асистент с изкуствен интелект в помощ на директора

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"