120 обаждания на ден на Националната телефонна линия 116 111
Общият брой на обажданията на Националната телефонна линия за деца 116 111 от началото на пандемията досега е сравнително висок – 1573 случая. Това съобщават за в. „Аз-буки“ от Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). От началото на извънредното положение до края на 2020 г. сигналите от граждани за деца в риск са 1044, а от януари 2021 г.
до 22 април 2021 г. – 329. Наблюдава се ръст на броя на обажданията от деца, но те търсят Линията предимно с потребност от общуване. Децата споделят, че в периода на социална изолация са изградили много онлайн приятелства в социалните мрежи, които са им донес-
ли редица положителни, но и притеснителни емоции. Този тип общуване, от една страна, е възможност за социализация, но от друга – крие и редица рискове за тях. Специалистите на 116 111 консултират децата за тяхната безопасност в интернет, както и за начините, по които да потърсят съдействие, помощ и да подадат сигнал за проблем.
Интензитетът на обажданията е различен, като средно на ден те са над 120.
Тийнейджърите са най-честите потребители на Линията. По-голямата част от обажданията не са свързани с тежки ситуации като изоставяне или насилие. Повечето деца звънят с характерни за децата питания, свързани със съзряването. Вълнуват ги взаимоотношения с връстници, приятелства. Често споделят, че се чувстват неразбрани от близките и семейс-
твото. По-малките деца по-често се обаждат за проблеми в училище, свързани с лоша оценка, която се притесняват да споделят с родителите си.
Децата могат да се обърнат към Националната телефонна линия за деца 116 111, когато имат нужда да получат информация по определена тема, която ги вълнува, както и да бъдат консултирани по какъв начин да постъпят в определена ситуация. Те могат да споделят, когато се чувстват самотни и имат потребност да обсъдят проблем, за който изпитват притеснение или се срамуват да обсъдят с родителите си или приятел. Линията за деца е като техен анонимен приятел, който ще ги изслуша, окуражи, снижи тревожността им и насърчи споделянето с родителите им.
За Националната телефонна линия за деца 116 111 работят специалисти, които са подбрани от лицензираната Агенция за заетост. Тя се обслужва от консултанти – дипломирани магистри психолози и педагози с опит в здравната, образователната и социалната сфера. Всички те се придържат в работата си към утвърдени правила.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg