В ПГ по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ – София, половината паралелки са дуални
Зина СОКОЛОВА
Професионалната гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ в София е най-голямото професионално училище в България и на Балканския полуостров с 62-годишна история. В него учат над 1500 ученици в различни форми на обучение – дневна, самостоятелна и индивидуална. Гимназията е сред 28-те професионални училища, избрани за центрове за високи постижения, класирана на второ място в страната.
„За транспортната гимназия демографска криза няма“, казва дългогодишният ѝ директор Таньо Стойчев. В момента тук се обучават 1275 ученици. Приемат се 12 паралелки по 12 специалности. Половината от приема е ориентиран към защитени специалности или такива, които са с очертан недостиг на работна сила. Другата половина е за дуална форма на обучение. Дуалните паралелки варират – една година са 6, друга – 5. Зависи какви договори с фирмите са сключени за горните класове, за да се осигурят работните места на учениците.
„Тази година по искане на бизнеса въвеждаме нова специалност – „Подемна техника, монтирана на автотранспортна техника“ – казва директорът. – Години наред е нямало прием за нея в София. Другото важно е, че по този начин в учебния план се включва и обучението за водачи категория С, което искаме да възстановим. Досега имахме само категория B за автотранспортните паралелки. А в новата специалност е предвидена категория С, защото се изучават основно влекачи, камиони, на които са монтирани кранове, други повдигателни съоръжения.
На територията на София има няколко големи фирми, които отдавна проявяват желание да има такъв прием, за да се преодолее липсата на работна сила. Посетихме фирмите, разгледахме работните места, разговаряхме с ръководствата и сме решили тази година да направим прием.“
За сметка на това тази година няма да има прием на ученици в специалност „Ремонт на летателни апарати“, тъй има известно насищане с тези кадри и в момента има проблеми с осигуряване на практическото обучение. Приемът ще бъде възстановен, но ще се прави през година, защото няма голям пазар на труда в България за такива кадри.
„Трябва да се съобразяваме с това къде са работните места – подчертава директорът. – Това изисква много усилия и от страна на училищното ръководство, и от страна на Министерството на образованието и науката, за да се създаде адекватна материална база, която да осигурява високо качество на практическото обучение. Въпросът не е само да приемаш ученици. Те трябва да усвояват умения. И тези умения трябва да са на нивото на изискванията на бъдещите им работодатели. Затова поддържаме и високия процент паралелки в дуална форма. Това дава възможност на работодателите да наблюдават учениците, които са при тях, и да преценяват тяхното представяне за по-дълъг период. В XI клас те са на работа
2 дни, а в XII клас – 3 дни, с трудови договори. Това е добре, защото сега от 6 дванайсетокласници, работещи в една фирма, на 5 вече са предложени трудови договори след завършване на средното си образование.“
Според Таньо Стойчев на много от неговите колеги директори на професионални гимназии не им се занимава с дуалната форма, защото това е свързано с много разход на енергия. Освен че трябва да се обикалят фирмите, трябва да се обучат и наставници. Без това не може, защото собствениците на фирмите трябва да са убедени, че учениците ще донесат положителен ефект за самата фирма. Затова някои директори предпочитат да карат в дневна форма на обучение. Но в дуалната форма практическото обучение е два пъти повече в брой часове. Практиката в дневната форма също е в действащи фирми, но е един ден седмично. През другото време учениците са в училище и придобиват умения, които в рамките на фирмата не могат да бъдат усвоени. А са необходими за успешно полагане на държавния зрелостен изпит по теория и практика на специалността.
„От тази гледна точка се налага в училище да ги дообучаваме – уточнява директорът. – Давам пример с обучението по специалността „Газова техника“. Имаме дванайсетокласници в дуална форма на обучение в една от големите фирми. Но те не покриват целия спектър от конспекта за държавен изпит, защото там основно се работи по изграждане и поддръжка на мрежи. А има и доста теми, свързани с газификация, газови уреди и т.н., които се покриват в училището, където имаме много добра материална база.“
Добрата материална база е и една от причините гимназията да бъде избрана за Център за високи постижения за София-град. При определянето на тези центрове се има предвид и спецификата на региона в икономическо отношение. София е силно индустриална, а гимназията покрива две възлови направления – транспорт и енергетика. Ученици изучават възобновяемите енергийни източници – изключително актуална тема за новия програмен период, където акцентът е придобиването на т.нар. зелена енергия от слънце, от вятър.
Друг плюс за учебното заведение е, че повече от 25 години се изучава специалността „Газова техника“, която за първи път е въведена в учебните планове тук.
А газификацията е много важна и за домакинствата, и за индустрията, защото газът е доста по-евтин от други източници на енергия.
Специалността „Топлотехниката“ е свързана с отопление, вентилация и климатизация. Много сгради се нуждаят от климатизация и вентилация и затова тези специалности са търсени.
„Смятаме да съсредоточим усилията във върховите технологии – казва директорът. – Предвиждаме да създадем централа, която произвежда ток от слънцето. Това ще даде възможност учениците да се запознават с устройствата в реална работна среда, съответно ще могат да извършват регулации на системата – да накланят според сезона слънчевите панели, от които се добива електроенергията, за да бъде използвана слънчевата светлина максимално ефективно.“
В момента в лабораторния корпус се извършва ремонт по програма „Региони в действие“. Една част от предишното централно отопление, около 2/3, няма да функционира и ще се премине към отопление и климатизация на базата на климатични инсталации в училище. Предвижда се създаването на цял парк, който да произвежда електроенергия от слънцето, която ще осигури изцяло корпуса за практическо обучение. Това ще свали и разходите на училището.
За да се намалят вредните емисии, ще бъде създаден дигитален център за обучение на водачи на МПС. Един учебен автомобил за 2 учебни часа харчи около 4 л гориво. Ако част от обучението е на тренажор, това ще допринесе за чистотата на въздуха.
„Приоритет за нас е и подобряване качеството на диагностиката и експлоатационната поддръжка на електрическите автомобили – казва директорът. – Имаме голяма лаборатория, която е свързана с обучението по специалността „Електрически превозни средства“. В момента с една фирма разработваме проект за такъв център, който да дава възможност за цялостна диагностика на електрическата инсталация на автомобила и на неговата електроника. В съвременните автомобили всичко вече е електроника и там се явяват големи проблеми по отношение на експлоатационната поддръжка.“
В ход е създаването и на модерен център по заваряване, тъй като има особено голям недостиг на заварчици. Затова една такава допълнителна професионална квалификация на учениците от всички специалности би била много полезна като възможност за професионална реализация.
Приключва и ремонтът на голямото хале. Там ще се създадат два центъра за придобиване на общопрофесионални умения. Единият ще е насочен към подготовка на бъдещите техници в направление „Енергетика“ за важни операции, свързани с изграждане и ремонт на инсталациите – запояване на пластмасови тръби, на медни тръби. Другият център ще бъде свързан с ремонта на летателни апарати – разкрояване на алуминий, разпробиване, нитоване. Това са важни неща за корпусната поддръжка на самолетите.
„В договорни отношения сме с Висшето военновъздушно училище за създаването на дигитална лаборатория за обучение на авиомеханици – казва Таньо Стойчев. – От ВВВУ ще ни предоставят два газотурбинни двигателя. Единият е с разрези, за да може да се изучава устройството, а другият ще бъде за сглобяване и разглобяване – за усвояване на практически умения от учениците. Заедно с това в Центъра за високи технологии ще въведем и софтуер, който да дава възможност учениците да виждат на компютъра отделните елементи на различни видове двигатели на съвременните самолети, без да бъдат разглобявани. Такъв специализиран програмен продукт се ползва и във ВВВУ.“
Ръководството на гимназията смята изцяло да обнови и оборудването в лабораториите по топлотехника и за климатична и хладилна техника. В лабораторията по топлотехника не е правен ремонт от 30 години. Целта е да се въведе всичко ново в тази област, като се има предвид, че вече се говори за сгради с нулево потребление на енергия.
„Така сме замислили нещата – обобщава Таньо Стойчев. – Ако модернизираме базата, това със сигурност ще повиши и мотивацията на учениците.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg