"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-буки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Новини Новини 2023 Брой 30, 2023

Без писмени домашни през ваканциите

При предмети, изучавани с по 4 и повече часа на седмица, текущите задължителни оценки се намаляват от 4 на 3

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
26-07-2023
in Брой 30, 2023
A A
С промените в наредбите намалява и броят на задължителните текущи оценки

Елена ВАСИЛЕВА

Да не се дават задачи на учениците за самостоятелно писмено изпълнение през ваканциите. Това предвиждат публикувани за обществено обсъждане промени в Наредба 11 за оценяване на резултатите от обучението. Промените са в отговор на родителски жалби до МОН относно претоварване на учениците заради нецелесъобразно задаване на домашни работи и голям брой изпитвания по учебните предмети.
В новите текстове се посочва, че за „затвърдяване на нови знания и усъвършенстване на практически значими умения преподаващият учител може да оставя на учениците за самостоятелно писмено изпълнение извън учебния час една до три задачи“. На учениците от началния етап задачи за самостоятелно писмено изпълнение по български език и по математика ще могат да се поставят не повече от 3 пъти в учебна седмица, а по останалите учебни предмети – не повече от веднъж. На учениците от V до XII клас подобни задачи по отделен учебен предмет ще могат да се поставят не повече от 2 пъти в учебна седмица, а сумарно по всички учебни предмети – не повече от 5 пъти за седмица.
Обемът на задачите ще се определя в зависимост от урочните цели и възрастовите особености на учениците. Те може да се дават за цялата паралелка, за отделна група ученици от паралелката или за отделен ученик. Целта на промените е да преодолеят негативните тенденции, „свързани с използването на самостоятелните писмени работи като санкция за ученика или като възможност да се довърши недовършената през часа работа“, се посочва в мотивите към проекта.
За целите на проектно базираното обучение на учениците ще могат да се възлагат изследователски задачи с по-продължителен срок за самостоятелно изпълнение или за работа в екип, предвиждат още измененията.

В случаите, когато изпълнението им се проверява чрез индивидуално или групово изпитване, текуща оценка ще се поставя индивидуално за всеки ученик. Отбелязва се още, че е необходимо да се разграничат задачите за писмена самостоятелна работа извън часа от изследователската проектна дейност, която учениците изпълняват индивидуално или в екип, за да се акцентира върху възможността да получат оценка за задачата, изпълнявана за по-дълго време.

В същата наредба се предлага и намаляване броя на оценките, въз основа на които се формира срочната оценка за съответния учебен предмет, включително чрез премахване на изискването за провеждане на входно равнище на учениците за профилираната подготовка. И занапред по учебните предмети, изучвани с до 2 учебни часа седмично, ще са необходими минимум две текущи изпитвания, а за тези, изучавани с 2,5 – 3,5 часа седмично – поне 3. Но при предметите, изучавани с по 4 и повече часа на седмица, текущите задължителни оценки се намаляват от 4 на 3. Освен това по всеки модул от профилираната или професионалната подготовка вече ще трябва само едно текущо изпитване.

Предвиждат се и промени в още няколко наредби, насочени към актуализиране на учебните програми по отделните предмети. Например в Наредба 5 за общообразователната подготовка, в която са описани очакваните ключови компетентности, които учениците да придобият в края на всеки от образователните етапи, се предлага отпадане на някои очаквани резултати от обучението. По български език и литература от учениците от прогимназията няма да се очаква да създават в писмена форма „анотация“, както и „делова покана“, а само да могат да пишат „покана“. По информатика от учениците от VIII до X клас няма да се изисква да структурират данни в едномерен масив, както и да четат и записват данни в текстов файл. В Наредбата се предлага и прецизиране на терминологията, свързана с начина на изучаване на чужд език – интензивно, разширено, без интензивно и без разширено изучаване на чужд език, както и на терминологията по география и икономика. „География на обществото и стопанството“ например се заменя със „Социално-икономическа география“, „стопанство“ – с „икономика“. Вместо да описват „природните компоненти“, учениците ще трябва да описват „релефа, климата, водите, почвите, растителността и животинския свят“, а вместо да характеризират „социално-икономическите райони на планиране в България по алгоритъм“, ще трябва просто да характеризират райони в България, и т.н. Разширяват се възможните избираеми области по физическо възпитание и спорт и се осъвременяват видовете спорт, които намират място в образователния процес, например с включване на шахмата.
В Наредбата за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование се предлагат промени, свързани с военното обучение на учениците. В момента такова се провежда в IX и X клас в рамките на часа на класа. Според нова Наредба за обучението на българските граждани за защита на отечеството, приета през април т.г., въпросното обучение се премества от IX в X клас. Затова се предлага синхронизиране на двете наредби, като в образователната се залагат 5 часа военно обучение в рамките на часа на класа в XI клас за сметка на IX клас, в който тези часове се премахват. Общо часовете на класа в IX клас вече ще са 23, а не 28. В XI клас за часа на класа ще има 26, а не 21 часа.
В Наредба 4 за учебния план се предлагат редакции, увеличаващи часовете по спортна подготовка в спортните училища.

Your Image Description

Свързани статии:

В Бургас деца четат приказки на деца Родители влизат в ролята на ученици Професионалното дава възможности за успех „150 урока за Васил Левски“ в Карлово

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Професионалното дава възможности за успех

Next article

„150 урока за Васил Левски“ в Карлово

Next article
„150 урока за Васил Левски“ в Карлово

„150 урока за Васил Левски“ в Карлово

Децата имат високи изисквания

Децата имат високи изисквания

Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Последни публикации

  • Кюстендил започна обучения по киберсигурност за деца
  • Прекратяване на трудов договор срещу обезщетение: как работи на практика
  • Изследователските висши училища остават 12
  • И Варна е красива, и Русе е красиво
  • Без такси за обучение в специалности от професионално направление „Металургия“
  • Дуалното дава възможности
  • УНСС открива и Институт по криптоикономика, блокчейн и иновации
  • 1400 учители участваха в майсторски класове през 2025 г.
  • Марката Езикова гимназия „Пловдив“
  • Девети фестивал на китайската култура в Русенския университет
  • Националната спортна академия „Васил Левски“ отличи „Спортист на годината“ за 2025 г.
  • Нова смяна лекари положиха Хипократовата клетва в МУ – Варна
  • Снимка на броя: На гости в света на науката
  • Ботевградската гимназия по техника и мениджмънт с изцяло обновена сграда, модерно общежитие и нов STEM център
  • Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието: Образованието е начин да променим обществото
  • МОН публикува концепции за промяна на учебните програми
  • „Аз-буки“ с две премиери на Коледния панаир на книгата в НДК
  • Обмисля се възможност за оптимизация на учебниците
  • В Министерския съвет: Правителството определи 278 защитени и 946 средищни детски градини и училища
  • Държавата продължава подкрепата за млади учени
  • Зам.-министър Михалевска участва в майсторски клас за повишаване на аналитичните умения на учениците
  • Нова програма задържа родните таланти

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"