Първо да се удовлетворят заявките на работодателите за разкриване на определени професионални паралелки, а след това да се планират останалите места в професионалните гимназии – такова указание ще дадат от МОН на регионалните управления на образованието във връзка с кампанията за план-приема след VII клас за новата учебна 2024/2025 г. Това съобщи зам.-министърът на образованието Мариета Георгиева. Заедно с министър проф. Галин Цоков представиха пред депутатите от ресорната парламентарна комисия концепцията на МОН за бъдещия план-прием в VIII клас.
„За тази година планираме да задържим процента на професионалните паралелки, защото забелязваме известни изкривявания в реализацията на идеята да дадем превес на професионалните паралелки с оглед нуждите на икономиката“, заяви зам.-министър Георгиева. По думите ѝ, за да достигнат зададеното съотношение между професионални и профилирани паралелки, преобладаваща част от средните училища предлагат обучение в сферата на изкуството. 10% от тези паралелки предлагат обучение на дизайнери, рекламисти и др., а в същото време само 4% от учениците се обучават в сферата на строителството, 7% – в технологиите, 8% – в селското стопанство, където нуждата от кадри е по-голяма.
„Далеч съм от мисълта, че за тези 10% в изкуството има заявена остра нужда от работодателите. Затова смятаме да прецизираме правилата за утвърждаване на приема и постепенно да внесем необходимите корекции в тези съотношения, за да не се изпълняват формално изискванията“, заяви Георгиева.
Затова едно от указанията към училища и РУО ще е първо да се направи всичко необходимо, за да се изпълнят заявките на работодателите и да няма „сигнали, че дадено РУО или училище отказва да планира определени професии, защото те не са достатъчно привлекателни“.
Другото ще е свързано с изискванията за разкриване на определен брой STEM паралелки.
„В някои региони бизнесът има нужда от други специалисти, затова ще посочим, че изискването за STEM следва да се прилага, след като се удовлетворят изискванията на бизнеса за други професии“, заяви Георгиева. Тя призна и за друг проблем – някои фирми заявявали нужда например от 23 човека, за да отговорят формално на изискванията, а реално при тях работят двама-трима души. „Занапред ще следим за капацитета на работодателите. Това ни създава понякога и проблеми с дуалното обучение. Учениците в тази форма получават стипендии, затова тя е привлекателна. Има случаи на привличане на ученици от фирми с малък капацитет, които в X клас, когато трябва да започне работата в реална работна среда, се отказват. Трябва да преодолеем тези несъвършенства, за да има в системата истински превес на професионалното образование“, заяви тя. По думите ѝ, дуалните паралелки са 8% от всички у нас, което е плавно намаляване в сравнение с минали години.
„От началото на тази кампания зададохме сред основните приоритети на РУО да организират план-приема за запазване на тенденциите за увеличаване на професионалното образование и намаляване на определени профили“, заяви и министър Цоков. По думите му, важно за МОН е да повиши популярността на професионалното обучение и да се използват докрай възможностите му, включително по отношение на пълняемостта на паралелки. Според него възможност тук дава дуалното обучение, но там се откроява друг проблем, свързан с високите нива на осигуровки, които трябва да плащат учениците. Това води до нереализиране увеличаването на броя на учениците в дуална форма и затруднения сред работодателите. „Това е сериозен проблем, който постоянно поставяме пред Финансовото министерство. Надяваме се, че скоро ще се намери решение“, посочи проф. Цоков.
За настоящата учебна година са утвърдени 2470 паралелки с прием след VII клас. Професионалните са 1423, като процентът им спрямо всички е 60,23% при зададена стойност от 60,14%, посочи министърът. По думите му, в някои области зададеното съотношение между професионални и профилирани паралелки се преизпълнява, както в Смолян, Ямбол, Пазарджик и Ловеч. В други обаче то не успява да се реализира, като най-голямо неизпълнение на заложените професионални паралелки има в Перник, Шумен, София, Добрич и Монтана. За София целта е 45% професионални паралелки при 42% в момента. „Ще имаме допълнителен разговор с РУО – София-град, ще видим дали ще могат да се увеличат. Зависи от заявките на бизнеса“, посочи министърът.
„Професионалното образование не съответства на потребностите на пазара на труда. Машиностроенето, металургията и електрониката са първите пера в икономиката, не са икономически специалности и туризъм“, посочи Васил Велев – председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България. По думите му, фирмите се натъкват на нов проблем – когато се обърнат с молба към училища за разкриване на определени паралелки, им отговорят, че е запълнен лимитът за STEM паралелки. „Апелираме да се използва информацията за структурата на заетостта, а не да се разчита на отделни предложения на малки предприятия. Липсват не просто професионални, а професионално-технически паралелки. Трябва да се прецизира и какви технически“, посочи той.
И настоя МОН и бизнесът да се обърнат със съвместни указания към РУО и регионалните структури за взаимодействие при подготовката на план-приема, на което министър Цоков даде пълна подкрепа.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg