„Вслушваме се в мнението на учителите и директорите на образователни институции за всяка промяна, която искаме да въведем. Затова започнахме процес на апробиране на рамката за качество на образователния процес, като училищни екипи от 103 училища участват в определянето и прилагането на различни критерии и индикатори за самооценка на образователните институции.“ Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков на среща с педагогически специалисти в Елхово, предаде пресцентърът на МОН.
Проф. Цоков припомни един от основните приоритети на МОН –
да се преориентира образователната система от учене за изпити към изграждане на умения за живота на днешните деца и ученици.
Просветният министър подчерта, че тази година се изпълняват 22 национални програми, които са възможност за използване на допълнителни средства за прилагане на училищни политики за личностно развитие на децата и учениците, подпомагане на обучението и извънкласните дейности, подобряване на образователната среда и въвеждане на иновации.
Той подчерта важното значение на екипите за обхват по отношение на включването и предотвратяване на отпадането на децата и учениците в образователната система. По нов европейски проект през следващата календарна година ще се осигури допълнително стимулиране за екипите, за да могат да включат повече деца в образователната система.
Министърът отбеляза и важността на проектите „Силен старт“ и „Успех за теб“, които ще подпомогнат деца в предучилищна възраст и ученици активно да бъдат приобщени в системата на предучилищното и училищното образование.
Проф. Цоков коментира още, че
достъпът до качествено образование в малките населени места, пограничните и планинските райони е сред основните предизвикателства пред образователната система у нас.
По думите му, има нужда от национална програма и стратегия за развитие на малките училища в страната, а фокусът трябва да бъде поставен върху младите учители.
„Които се увеличават в нашата образователна система, за щастие, но все още не са достатъчно да покрият и такива малки училища. Това трябва да е дългосрочна политика на базата на национално съгласие в парламента, с промяна в Закона за училищно и предучилищно образование“, каза още проф. Галин Цоков, цитиран от БТА.
През последната година и половина екипът на Министерството обхожда и анализира проблемите в образователната система в различни краища на страната, подчерта министър Цоков.
„Искаме да съберем тази информация, да направим анализ и евентуално следващият екип на Министерството на образованието и науката да може да доразвие тези данни вече в конкретни политики“, каза служебният министър на образованието.
Участие в срещата взеха областният управител на Ямбол Николай Костадинов, началникът на РУО – Ямбол, Стойко Стойков, кметът на Елхово Петър Гендов, проф. Стоян Денчев – председател на Общото събрание на УниБИТ, и др.
Преди срещата министър Цоков се включи в засаждането на орехови фиданки в градския парк на Елхово.
В кампанията взеха участие деца и учители. Общо 440 орехови фиданки ще бъдат засадени в районите в страната, където пожари това лято унищожиха много дървета. Инициативата е на проф. Стоян Денчев и Университета по библиотекознание и информационни технологии.
„Във време, когато ни връхлитат неочаквани природни бедствия, трябва да умеем да се грижим за природата, да я възстановяваме и да я развиваме устойчиво“, каза проф. Цоков.
Той допълни, че тази кампания показва какво е учене чрез преживяване. По време на посещението си в Елхово министър Цоков посети Етнографския музей и поднесе цветя пред паметника на актьора Велко Кънев.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg