Модел на позитивно образование и подходите, които могат да бъдат интегрирани в училищата чрез него, ще бъде представен и обсъден в рамките на образователния форум „Позитивното образование – концепции, подходи и перспективи“. Той се организира от Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ и ще се проведе на 15 ноември в Младежкия дом във Варна.
Вестник „Аз-буки“ е медиен партньор на събитието.
Участниците във форума са представители на Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“, РУО – Варна, местната община и Медицинския университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“, а гости са директори и представители на училищата в областта.
„Варна е център на нова образователна парадигма, наречена позитивно образование.
Ще съберем участници от различни институции, които отговарят за образователни политики и се занимават с привнасяне на научно разработени програми в конкретни училища. Ще се обсъждат възможности за интегриране и споделяне на опит в контекста на позитивното образование“, споделя проф. д.п.н. Румен Стаматов – ръководител на Центъра за позитивно образование на ВСУ „Черноризец Храбър“.
Философията на позитивното образование е „училището е дом за детето“. То е много повече от формална институция, в която протича обучение, разяснява проф. Стаматов. Той посочва, че позитивното образование е построено върху идеите на позитивната психология. Тя поставя в центъра благоденствието на цялостната училищна общност – ученици, учители, родители.
„Идеята на форума е да посочим пътища, подходи към стратегии как е възможно това да се случи“, допълва експертът.
Моделът, който ще бъде представен, се основава на концепцията за психичното благополучие и процъфтяване. „В модела са включени няколко области, които са основни за разцъфтяването на училищна общност. Това са позитивните емоции, позитивните отношения, позитивното ангажиране, позитивните цели и смисъл в живота, резилианс и позитивните постижения“, посочва проф. Стаматов.
С модела могат да бъдат интегрирани подходи като наблягане на силните страни, развитие на лични качества, самоконтрол, нагласи на растеж на ума, вътрешна мотивация. „Това са персонални конструкти, които помагат на децата да се справят с предизвикателствата“, уточнява ръководителят на Центъра за позитивно образование.
Ще бъдат обсъдени предизвикателствата, пред които са изправени училищните общности, и по-конкретно учителите, при прилагането на различни програми за психическо благополучие в контекста на конкретното учебно заведение.
„Целта на форума е да запознаем педагозите със съществуващите програми, подходи и модели на психичното благополучие,
в които се интегрират способностите, необходими за постигане на академичен успех, за усилване на психичното благополучие на децата“, разяснява експертът.
Преди две години екип на Варненския свободен университет разработва програмата за преподаване на благополучие в училище „Щастието в училище“. Тя вече е апробирана в 21 паралелки във варненското СУ „Гео Милев“ и дава първи резултати. Една от целите е да се проследи в каква степен позитивното образование може да подпомогне ограничаването на негативните траектории в развитието на учениците.
Участниците в образователния форум ще се запознаят и с доклад на тема „Психичното здраве и благополучие – мисия възможна в нашето училище“, представен от проф. д-р Тодорка Костадинова от Медицинския университет – Варна.
*По текста работи Цветелина Петрова
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg