„В нашето училище не учим децата какво да мислят, а как да мислят“, разказва за в. „Аз-буки“ директорката на 6. СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Перник Адриана Ольова.
Тя ръководи най-старото училище в града, което през 2023 г. отбеляза своята 180-годишнина. През годините екипът съумява грижливо да опази традициите, но в същото време по нищо да не отстъпва на новите технологии. Часовете са различни и много интересни.
„Смело мога да кажа, че изключително добре съчетаваме традициите с иновациите“, обяснява моята събеседничка.
Разговарям с директорката непосредствено преди поредния форум за иновации, на който училището е домакин. Очакват при тях да дойдат на гости и да споделят добри практики директори, учители и ученици от три училища в страната – СУ „Антон Попов“ в Петрич, ОУ „Д-р Петър Берон“ в Плевен и ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Ясен, област Плевен. Срещата с приятели и съмишленици се осъществява по Националната програма на Министерството на образованието и науката „Иновации в действие“.
„Това е прекрасна възможност да си свериш часовника. Винаги има какво да „откраднеш“ и да приложиш в своето училище“, обяснява директорката.
Училището в Перник също е иновативно,
като нововъденията, които прилагат в час, обхващат и трите етапа на обучение – начален, прогимназиален и гимназиален.
Специалностите, които предлагат в гимназиален етап, също не са традиционни. Те са общо три, като профилираната им паралелка е профил „Предприемачество“ с преподаване на „Репортерство и медии“. Професионалните им специалности са две: „Банкова охрана и касова дейност“ и „Съдебна администрация“.
„Всичките ни специалности са различни и всяка година наблюдаваме голям интерес към тях“, обяснява директорката.
Първата от тях – „Съдебна администрация“, гарантира попълването на пазарната ниша с добре образовани кадри, които веднага след завършване на училище могат да започнат работа в съдилища, нотариални или адвокатски кантори. По време на обучението учениците получават както теоретични, така и практични знания и умения. „Често симулираме процеси в съда, за да могат децата да бъдат максимално подготвени за професията в бъдеще. Имаме много изнесени занимания в съда и прокуратурата. Смело мога да кажа, че работим усилено в сектор „Национална сигурност“, споделя Ольова.
Другата специалност – „Банкова охрана и касова дейност“, пък е въведена за първи път у нас през учебната 2017/2018 г. именно в училището в Перник. И оттогава досега осигурява подготвени кадри за сферата на полицията, ареста, затворите, следствията, охранителните и инкасовите фирми. При завършването на обучението си учениците могат да боравят с три вида оръжие и най-съвременната охранителна техника. Освен това в учебната програма са включени и занимания по три вида бойни изкуства. Практическите часове се провеждат в оръжеен кабинет, позициониран на Стрелковия полигон.
Не по-малко интересна е и третата специалност – профил „Предприемачество“ с преподаване на „Репортерство и медии“. Инициатор за създаването на тази паралелка са две местни медии – телевизионният канал „Струма“ и кабелната телевизия „Кракра“. „Споделиха с нас, че имат недостиг на редактори и репортери. Ние прегърнахме идеята и тази година осъществихме за втори път пълен план-прием“, разказва директорката. Обучението на учениците се осъществява в пълно партньорство с тях, така че още от ученическата скамейка младежите да влязат в ролята на репортери, редактори и телевизионни водещи.
Съвсем скоро очакват да започне изграждането на STEM център.
Той ще бъде разположен на първия етаж в сградата на училището. Проектът е изключително интересен и е с фокус върху специалностите, които предлагат в гимназиален етап.
„Направили сме проект, който да удовлетвори нуждите на всички наши специалности в гимназиален етап. Идеята е дейностите в STEM центъра да бъдат максимално полезни и интересни за децата“, посочва тя. Любопитното е, че в проекта са включили дори учебно телевизионно студио.
„Смятам, че училището ни в много отношения е различно. Безпричинните отсъствия при нас са сведени до нула“, разказва директорката и посочва, че по време на последната проверка на РУО – Перник, се оказва, че от общо 470 ученици отсъстват само 37 и всички те имат документ от лекар за болест.
Могат да се похвалят и със силно и активно ученическо самоуправление.
В школото има омбудсман, който е демократично избран. За целта всички кандидати, които са били допуснати по строги критерии, като отличен успех, липса на наказания и активно участие в извънкласните занимания, са имали едномесечна предизборна кампания – време, в което да представят и защитят програмата си. „Изборите при нас се провеждат досущ като истински. По този начин възпитаваме гражданското самосъзнание у учениците си и ги подготвяме за истинския живот. Искаме да бъдат личности с ясно изразена позиция, която да защитават и отстояват. Ако искаме нещо в държавата ни да се промени, трябва да имаме желание и визия за промяна“, споделя директорката.
Освен омбудсман имат Ученически парламент и Ученически съвет. В парламента са включени ученици от I до XII клас, а в съвета – представители на класовете от VIII до XII.
„Самоуправлението при нас е силно изразено. Децата са изключително сърцати и организират интересни събития. В постоянна връзка са с мен, с учителите и учениците. Омбудсманът дори присъства на съветите за наказания като защитник на децата. Мисля, че това е много добър начин за взаимодействие“, посочва директорката.
Напълно разбираемо, училището в Перник може да се похвали и с Родителски съвет. Той е съставен от по двама родители от всеки клас. „С тях решаваме всички важни за училището въпроси“, казва тя. Освен това взимат активно участие в организирането на различни инициативи и събития, свързани с извънкласния живот на децата им.
С интересни беседи и литературни срещи посрещат и Деня на четенето.
При учениците от начален етап на обучение в клас влизат родителите, които прочитат откъс от своя любима книжка от детството. По-големите възпитаници четат на по-малките. Гимназистите от VIIIА клас посещават читалище „Зуница“, в което се срещат с местната поетеса Петя Владимирова, за да споделят нейния поетичен свят. Децата са впечатлени от творчеството ѝ. Тя споделя с тях как се раждат стиховете ѝ, какво я вдъхновява и кога започва да пише. Преподавателите също се включват в инициативата. „Споделянето на една книга с останалите е като споделено приятелство, в което открехваш вратата към своя характер и душевност. Събрахме се всички колеги заедно и всеки от нас прочете любим откъс, цитат или стихотворение. След като приключи срещата, наистина се почувствахме по-близки. Книгите, освен всичко друго, ни правят и приятели“, обяснява Ольова.
С голяма гордост директорката разказва за колегите си в училище. Нарича ги екип мечта.
Те са общо 59, от които 48 педагогически специалисти. „Това са хора, отдадени на професията. За всеки от тях учителската професия е призвание“, посочва тя. Всички работят с много желание, хъс и ентусиазъм. В часовете съчетават предмети, които на пръв поглед нямат нищо общо, като математика и физическо например. „Урокът беше много интересен и различен. За целта бе подредено специално трасе с препятствия. Учениците можеха да продължат напред само ако преди това са решили правилно задачата“, обяснява директорката.
Интердисциплинарни уроци провеждат и между литература и астрономия, информационни технологии и история. „Намираме допирната точка и предметната връзка между несъвместими предмети. Това са изключително обичани часове от нашите деца, защото дават различна гледна точка, простор за мислене и въображение. Един урок, който върви само като беседа или монолог от страна на учителя, не представлява никакъв интерес за учениците. Те са будни деца и поколение на информационните технологии. За тях голите факти не са интересни, защото сами могат да ги открият в интернет. Една различна гледна точка и интригуващо поднесен урок запалват любопитството им. Предстои урок по философия, в който децата ще трябва да оставят егото си на закачалката. А свалят ли егото си, те ще покажат душата си“, разказва още тя.
Заниманията по интереси в училището също са много на брой и в различни сфери от живота. Традиционни за школото са фанфарният оркестър и мажоретният състав. Имат още детски хор, фолклорна, танцувална и група за народни песни. В „От кухнята на баба“ усвояват ценни умения за приготвяне на вкусна храна. Изключително много се гордеят и със своя вестник, който издават – „Силата на традицията“. В електронен вариант излиза всеки месец, а на хартия – за всеки празник. Предстои да излезе празничният брой за Коледа и Нова година. Имат и група „Дигитални новатори“, където изработват брошури и календари. В „Природни трансформатори“ пък правят интересни предмети за бита и картини от листа, камъни, кестени и пръчки. Благодарение на клуба „История, традиция и култура“ в училището има постоянно подреден кът с разработки и проекти на възпитаниците му. „Наистина живеем щастливо и весело в нашето училище“, завършва директорката.
Адриана Ольова, директор: „Нашето училище има стратегия, според която най-важната ни цел е да запазим живота и здравето на учениците ни. Следващата ни задача е да възпитаме добри хора, и най-накрая – образовани личности. Не всеки има умствената даденост да бъде свръхинтелигентна и професионално реализирана личност, но всеки може да бъде добър човек. Работим изключително много в тази посока, като се стремим да развиваме емпатията на децата и тяхното самочувствие, но самочувствието винаги трябва да бъде с покритие. Всеки е различен. Има деца, които рисуват добре, но се затрудняват със смятането. Те имат самочувствието на художници. Други пък смятат добре, но изкуствата не им се отдават. Те са математици. Всеки е достоен за уважение. Толерантността при нас е изведена на преден план и работим усилено да научим възпитаниците си да приемат другите такива, каквито са“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg