В този брой „Аз-буки“ разказва за ОУ „Д-р Петър Берон“ в Плевен. В него всеки ден се случва нещо различно. Постоянно канят на гости известни личности, правят изнесени уроци в културни институции, открити уроци, срещи с родители и още куп интересни събития. В училището е учреден вторият в страната и първи в региона Младежки гвардейски отряд. Учениците са част от всяка инициатива и празник в града. С голямо желание се включват във всички конкурси и състезания.
Най-светлите празници ще посрещнат с благотворителен базар и коледари, които ще сурвакат за здраве учениците от всички класове. А кулминацията ще бъде коледен концерт, организиран от децата от начален етап.
„Инициатор на всички извънкласни дейности, бинарни и интердисциплинарни уроци са самите учители. Промяната при нас започна преди четири години с обявяването ни за първи път за иновативно училище“, разказва за „Аз-буки“ директорката на плевенското ОУ „Д-р Петър Берон“ Ваня Дражева.
Тогава иновацията им е свързана с промяна на методиката на преподаване и поставяне на ученика в центъра на обучението като активен участник, а не пасивен слушател. Обучението е насочено предимно към създаване на умения, а не към готово получаване и интерпретиране на знания. Учениците влизат в ролята на изследователи и експериментатори.
Нововъведението в учебния процес се основава и на
промяна в разбирането на връзката между трите участващи страни в процеса на обучение – ученици, учители и родители.
Основната тема, върху която насочват усилията си, е здравето – физическо, психическо и социално благополучие. Учениците от начален и прогимназиален етап научават много полезни факти относно здравословния начин на живот и правят първи стъпки в посока на изграждане на положителни навици за цял живот. За целта провеждат много открити и изнесени уроци, разработват различни проекти и работят индивидуално и групово по любопитни теми.
И независимо че фокусът, върху който работят по време на иновацията, е здравето, педагозите разработват и други много интересни уроци. Наскоро при тях се провежда урок на тема „Мандаринови открития“. В него се преплитат три предмета – математика, човекът и природата и технологии и предприемачество.
„Темата се разглежда от три различни гледни точки. По този начин децата научават много повече неща, защото знанията им преминават през собствения им опит“, обяснява моята събеседничка.
Петокласниците демонстрират знанията си за дробите, решавайки дигитална кръстословица, в която е закодиран плодът мандарина, известна като „аристократичния плод на Далечния изток“. В рамките на часа учениците „раздробяват“ раздадените им мандарини, като упражняват сбор и разлика на обикновени дроби. След това мерят знания в играта „Стани богат“ и пресмятат каква част въглехидрати съдържа една мандарина.
Дейностите по човекът и природата включват интересни упражнения под надслов „Плава или потъва?“, „Измерване обема на мандарина“ и „Размножаване на мандарина от семка“.
Не по-малко интересна е и частта, посветена на предмета технологии и предприемачество.
Преди провеждането на интердисциплинарния урок учениците са се запознали със свойствата на мандарината, ролята на етеричното масло от плода и приложението му в живота. Въоръжени с тези знания, те вече могат да изработят ароматизатор. След това влизат в ролята на кулинари и правят конфитюр от мандарини. Интердисциплинарният урок завършва с видеовръзка с шеф Виктор Ангелов от любимото на децата телевизионно предаване Hell‘s Kitchen.
„Сега изпълняваме иновация с продължителност от две години. Провежда се в III клас и ще продължи и в IV клас“, разказва Дражева. Тя е свързана с целенасочена дирижирана промяна в организацията на учебния процес по човекът и обществото в III и IV клас, водеща до надграждане на образователния минимум, като пряко кореспондира със съдържанието на учебните програми, утвърдени от МОН. „Целим учениците да се приобщят към правилата на демократично социално поведение и да поставим основата на гражданска култура. За целта педагозите са разработили програма, която се осъществява в рамките на часовете от общообразователната подготовка, избираемите учебни часове и факултативните учебни часове – един час седмично гражданско образование.“
„По време на заниманията се надграждат знанията от задължителната учебна програма по човекът и обществото с теми от гражданското образование, като междуличностни отношения, демократично гражданство, права на човека и др.“, пояснява директорката.
Иновативните часове се провеждат всеки петък. Тогава много често правят и организирани посещения до различни институции, в които работят родителите на децата. Идеята е да опознаят различните професии и да създадат социални умения.
„Благодарение на иновативните проекти в училището се формираха различни педагогически общности. Учителите се увлякоха и започнаха да предлагат още и още нови дейности и занимания. Сега дори на конкурентен принцип всеки от тях се старае да покаже все по-хубави уроци“, обяснява директорката.
Персоналът на школото е от 67 души, като 56 от тях са педагогически специалисти.
Имат и екип за подкрепа, който работи с 20 деца и ученици със специални образователни потребности.
Предстои училището да осъществи съвместна дейност с Районната прокуратура в Плевен по програмата на Висшия съдебен съвет „Съдебна власт – информиран избор и гражданско доверие. Отворени съдилища и прокуратури“.
Съдии от Районния съд – Плевен, ще изнасят лекции пред ученици в VII клас с цел повишаване правната култура на подрастващите и запознаването им с правата и задълженията, които имат като граждани на Република България.
Сред другите акценти в предстоящото обучение е как да не станат жертва на престъпление и как биха могли да защитят правата си. В края на програмата ще се проведат симулативни процеси в сградата на съда, в които учениците ще могат да влязат в ролята на съдия, прокурор, адвокат, подсъдим, свидетел и да видят нагледно как протича едно съдебно заседание.
Децата и учениците в училището са 693.
Те са разпределени в една група за задължително предучилищно образование и 26 паралелки, от които 12 са в прогимназиален и 14 – в начален етап.
На НВО в IV клас резултатите на учениците са много над средните за региона и над средните за страната. „Това е традиция – винаги е било така. Тази година дори имаме три деца с максимален брой точки от 100 на изпита по математика. Същото се отнася и за резултатите, които показват възпитаниците им на НВО в VII клас по български език и литература – над средните за региона и за страната. „Само по математика не са над средните за страната, но са над средните за региона“, уточнява Дражева.
Групите за занимания по интереси са над 20, като близо 40% от тях са в областта на математиката, дигиталните и информационните технологии и природните науки. Имат Център по природни науки и по математика, който функционира в училището от няколко години. Изграден е със средства на фондация „Америка за България“. Центърът включва две помещения с хранилище между тях. Оборудват кабинети по химия и опазване на околната среда и биология и здравно образование с необходимата техника за лабораторни упражнения и кабинет по математика и информатика.
„Навярно оттук започна усилената ни работа в посока на задълбочената подготовка на децата в областта на математиката и природните науки. Колегите ми са изградили прекрасен екип и много добре работят заедно. Сега имаме и златни медалисти от международния турнир „Математика без граници“.
Всяка година учениците ни стигат до финалния кръг. Използваме таланта на нашите математици и го развиваме“, обяснява още директорката.
От новата учебна година предстои да създадат и собствен STEАM център. Фокусът в него ще бъде върху физиката, информационните технологии и изобразителното изкуство. „Години наред имаме групи по приложно и изобразително изкуство.
С учениците работи изключително креативен колега – Любимка Петкова. Тя мотивира и стимулира децата, като в часовете работят с различни техники – живопис, графика, скулптура, пластика, батик и др. Преподава им и иконопис. Имаме и пещ за печене на фигури от глина, след което ги оцветяват“, разказва Дражева.
Възпитаниците им с голямо желание се включват във всички конкурси и състезания от Националния календар на МОН и винаги носят медали и отличия за училището. „Това е основната причина да включим и изобразителното изкуство в проекта на нашия напълно нов STEАM център“, уточнява тя.
Училището разполага и с много голям двор.
В него има игрище за волейбол, хандбал, бадминтон, баскетбол, футбол – с изкуствена настилка, и тенис на корт.
Всъщност ОУ „Д-р Петър Берон“ е единственото училище в града, което предлага уроци по тенис на корт като безплатно извънкласно занимание в училище. Сформираните групи са пет с по 12 – 15 деца.
„Благодарение на базата, с която разполагаме, можем да осигурим на децата възможност за различни спортове. Вярвам и съм твърдо убедена, че децата трябва да спортуват. Затова и използваме капацитета на своите площадки на пълен максимум“, казва още директорката.
Дражева споделя още, че тя и целият ѝ екип се опитват да осигурят най-добрите условия и качество на обучението за учениците. „Иска ни се всеки от тях да открие своето място и това, в което е най-добър. По този начин училището се превръща в желана територия – наред с обучението, децата имат възможност да се занимават и с това, което истински обичат и им харесва“, завършва тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg