Седем екипажа търсиха условия за живот извън планетата Земя и представиха изследователските си проучвания в новата симулационна зала на пловдивското СУ „Св. Паисий Хилендарски“, предназначена за иновативно обучение. В същото време, на илюминатора се въртяха кадри в реално време от космическата станция на НАСА.
Учениците от VГ клас, които изучават като допълнителна подготовка иновативния предмет „Космически науки“, в условията на виртуална среда генерираха изображения с помощта на изкуствен интелект в присъствието на служебния министър на образованието проф. Галин Цоков, който бе гост на открития урок.
Учебната програма по „Космически науки“ е разработена от училищен екип и е консултирана с проф. Желязка Райкова от Физико-технологичния факултет на Пловдивския университет и доц. Веселка Радева – ръководител Обсерватория към Висшето военноморско училище във Варна, уточни директорът на училището д-р Ирена Душкова. Тя съдържа теми и компетентности по физика, биология, география и икономика, информационни технологии.
Залата представлява специално оборудвано пространство, което позволява провеждане на симулации,
като излитания, полети в космическо пространство, наблюдения на космическия боклук, сателитни наблюдения на явления на Земята, предизвикани от глобалното затопляне, наводнения, пожари, промяна в бреговата линия, използване на сателитни изображения и др., както и индивидуална и групова работа.
Тя е оборудвана с високотехнологични устройства и софтуер, които създават реалистични условия за обучение: видеостена, десет смарт монитора, система „Андроид“, компютър с видеокарти с 12 изхода, компютър с тъчдисплей, озвучителна система саундбар, лаптопи. Всички електронни устройства, осветление, отопление и вентилация се управляват от учителското бюро. Дизайнът наподобява на командна зала в космически кораб. Изображенията и видеата се подбират от екипа учители, обменят се и се записват под формата на каталог с адресите на подходящите теми. В залата могат да се провеждат часове и по други учебни предмети.
На предходен урок учениците били разделени на 7 космически екипажа със задачата да изследват определена планета, търсейки условия за живот. За да установят дали стават за астронавти, всички попълниха тест с помощта на десетокласниците от специалност „Програмист на изкуствен интелект“. С хромбуците учениците трябваше да отговорят дали могат да издържат безмилостен график, тъй като животът им ще е строго планиран. Дали биха изпаднали в паника, когато личната им безопасност е застрашена. Ще понесат ли дълга раздяла с близките и една година без къпане, тъй като космонавтите използват само сух шампоан и мокри кърпички.
Според резултатите от теста всички се оказаха годни за космическа мисия, а капитаните обобщиха какво са установили членовете на екипажите им. Докато те презентираха, останалите петокласници описаха основните характеристики на планетите в планетарен паспорт, като попълниха работните листове.
С програмиран от десетокласниците космически калкулатор бе изчислено колко би тежал човек на всяка от планетите и колко време ще му е нужно, за да достигне дотам.
А с помощта на ChatGPT децата генерираха 3D изображения на мечтаната планета.
На екраните се появиха 7 интригуващи планети.
„Интересно ли ви беше“, попита на финала на урока министърът на образованието и получи като отговор мощно „Да“.
„Това е модерното образование – да формира компетентностни умения, учениците да си помагат, а не само да усвояват знания. Поздравявам директорите и учителите за създадената учебна дисциплина. МОН обобщава опита на всички училища и ще финансира иновативни учебни предмети“, каза министър Цоков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg