„Отговорността към опазването на околната среда се възпитава от най-ранна детска възраст.“ Това каза служебният заместник-министър на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, която откри двудневна научно-практическа конференция на тема „Зелено образование за устойчиво бъдеще“, съобщава пресцентърът на МОН.
По думите на зам.-министър Лазарова,
всички въпроси и проблеми, свързани с устойчивото развитие и опазването на околната среда, са застъпени в учебните програми и активно присъстват в учебното съдържание във всички класове.
„Освен нови знания учениците се учат на практичност и изграждат умения за опазване на природните ресурси, за рециклиране, учат се на отговорност към себе си и към света“, заяви д-р Лазарова.
„През тази година за първи път организирахме онлайн изследване на уменията на учениците в областта на природните науки. Голяма част от задачите бяха свързани именно с теми като енергия, зелена енергия, парников ефект, озонова дупка и рециклиране“, уточни зам.-министърът.
Зеленото образование активно присъства в дейностите и инициативите на образователните институции в цялата страна. Голяма част от училищата избират да създават STEM среда именно в направление „Зелени технологии и устойчиво развитие“.
„От общо предложените за финансиране 2244 проекта за създаване на STEM кабинет 503 са насочени към зелените технологии.
Това представлява над 22% от общия брой на бъдещите нови пространства“, коментира д-р Лазарова.
Образователните институции получават средства за закупуване на оборудване, като комплекти за обучение по слънчева, механична и термална енергия, както и умни оранжерии и др.
Според заместник-министъра зеленото образование сериозно е залегнало и в иновативните училища.
„През тази учебна година 521 училища са със статут на иновативни, като 167 от тях изпълняват иновация, свързана с екологията“, добави д-р Лазарова.
Част от училищата провеждат и обучения по екологични проблеми в партньорство с бизнеса и редица висши училища. Най-често проектите им са свързани със зелена енергия, устойчиво развитие, кръгова икономика, климат, храни, суровини, иновативна енергия и др.
Д-р Лазарова акцентира, че зеленото образование е заложено и в голяма част от професиите и специалностите от професионалното образование, както и в извънкласните дейности и занимания по интереси на учениците.
Успоредно с това МОН изпълнява и подкрепя различни инициативи и проекти, свързани с екологичното образование и здравословния начин на живот.
Организатори на двудневната конференция са Синдикатът на българските учители – Общински координационен съвет – Пазарджик, Националната група България – Коалиция за образование на климата – Европейска комисия, и Община Пазарджик.
Събитието е насочено към учители, директори, педагогически специалисти и ученици, работещи по проблемите и промените в климата, използването на зелена енергия и изграждането на ключови компетентности в областта на екологичното образование и възпитание.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg