
Пилотно прилагане на педагогическата практика „Утринна история“ в яслите започва Министерството на образованието и науката от тази учебна година в София, Сливен, Велико Търново, Пазарджик и Плевен, съобщава Пресцентърът на МОН.
Инициативата е насочена към познавателното и социално-емоционалното развитие през най-важните ранни години от живота на децата. Тя надгражда успешно прилаганата вече четири години в над 50 детски градини „Утринна приказка“.
Практиката е оценена като много ефективна както от педагози, така и от родители в периода на адаптация на детето, при постъпване за първи път в детска градина.
„Утринна история“ е дейностен психолого-педагогически модел за съвместна работа на педагогическите и медицинските специалисти в подкрепа на най-малките. В основната ѝ е увлекателна история, на базата на която се провеждат и практически занимания. В една от пилотните детски градини в Сливен например, вдъхновени от историята на 100-годишна костенурка, децата експериментират с пясък и вода.
Както и „Утринна приказка“, новата практика има за цел да подобри адаптацията на малчуганите, да подпомогне индивидуалното им развитие и разширяване на мирогледа им и да създаде по-добра образователна среда. Важен елемент е и включването на родителите.
По повод пилотното начало на практиката в Сливен се проведе тридневна обучителна среща. Във форума участваха представители на МОН, експерти по предучилищно образование от регионални управления на образованието, директори, учители и медицински сестри от детски градини с яслени групи от петте области.
Според участниците прилагането на педагогическата практика е добър пример за съвместна работа на педагогически и медицински специалисти в периода на ранното детство.
Обучението на специалистите, които се грижат за децата, се организира от Министерството на образованието и науката и Регионалното управление на образованието в Сливен, в партньорство с Община Сливен. Научни ръководители на образователната практика са проф. д-р Даниела Тасевска и доц. д-р Емил Бузов от ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Участниците обмениха опит от първите утринни истории в пилотните региони. Заедно с научните ръководители бяха набелязани по-нататъшни стъпки за следващия период на апробация. Иновативната практика се прилага пилотно и в сливенските детски градини „Елица“, „Еделвайс“ в Сливен и „Тракийче“ в Нова Загора.
Педагогическа практика „Утринна приказка” се надгражда и в I клас през тази учебна година, като там тя се провежда като „Утринна среща”. Предстои началните учители, провеждащи утринни срещи с първокласници от София, Сливен, Плевен, Пазарджик и Велико Търново, да се съберат отново в Сливен от 26 до 28 февруари.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg