
Министерството на образованието и науката предлага през 2025 г. да се изпълняват 24 национални програми за развитие на образованието. 22 от тях са успешно реализирани и през 2024 г. Предвидените за 2025 г. национални програми са с общ бюджет в размер на 225 342 700 лв. Това става ясно от публикуваните за обществено обсъждане проекти на програмите за 2025 г.
Двете нови предложения са НП „Бъдеще за таланти“ и НП „Умения на фокус“.
Първата програма цели създаване на устойчива връзка между поколенията учители и осигуряване на високо качество на подготовката на талантливи ученици по математика, по информатика и по природни науки.
Намерението е чрез нея да бъде реализирана подготовка на ново поколение учители и обучители на ученици с изявени таланти и способности в областта на математика, информатика, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда и биология и здравно образование.
Целта е да бъдат идентифицирани и подкрепени талантливи ученици от прогимназиалния и гимназиалния етап в областта на изброените предмети. Те ще получат допълнителни възможности за развитие и за усъвършенстване на уменията за експериментална подготовка. Ще бъде създадена и мрежа от регионални школи по същите предмети, които да работят съвместно за постигане на общите цели на Програмата.
Новата програма ще се изпълнява в рамките на три календарни години – 2025, 2026 и 2027 г., като за всяка от тях ще се изпълняват различни модули.
През 2025 г. ще се реализира само първият, по който ще се провеждат обучения за учители за работа с ученици в регионалните школи. Те ще могат да се водят от настоящи и пенсионирани учители, представители на академичната общност, бивши участници в национални отбори и носители на медали на международни олимпиади, ръководители на школи с доказан опит и успехи в подготовката на ученици. Обучителите се определят със заповед на министъра на образованието и науката.
За първата година обученията ще бъдат само за учители по математика и информатика от прогимназиален и гимназиален етап. Те ще бъдат две, като участниците ще се предлагат от регионалните управления на образованието. Ще има по един учител по математика и по един учител по информатика от всеки регион на страната. Изключение са столицата, Пловдив, Варна и Бургас, за които те ще бъдат по двама за всеки предмет.
В резултат на проведените обучения и през двете години ще бъдат разработени и помагала в дигитален формат, които да подкрепят учителите при провеждане на регионалните школи с учениците.
През втората година отново ще се реализира първият модул. Обученията през 2026 г. обаче ще бъдат насочени към учители природни науки. Участниците отново ще се предлагат от РУО, като от всеки регион ще може да се включи по един преподавател по химия и опазване на околната среда, по физика и астрономия и по биология и здравно образование в прогимназиален и гимназиален етап. За София-град, Пловдив, Варна и Бургас – отново по двама от предмет.

През 2026 г. ще започне реализацията и на останалите два модула – „Регионални школи за ученици“ и „Национални лагер-школи“. В рамките на първия вече обучените учители по математика и информатика във всеки регион ще привлекат поне по 10 ученици от V – XII клас с интерес към областите.
През 2027 г. ще започнат да функционират и регионалните школи са ученици от V – XII клас с интерес към физиката и астрономията, химията и опазването на околната среда и биологията и здравното образование.
Обученията в регионалните школи се осъществяват по разработена програма с продължителност до 100 часа.
Националните лагер-школи по математика и по информатика се провеждат еднократно през 2026 и през 2027 г. Тези по физика и астрономия, по химия и опазване на околната среда и по биология и здравно образование се провеждат еднократно – през 2027 г. В тях вземат участие ръководителите на регионалните школи с по трима най-изявени ученици от школата.
От МОН обявиха преди време, че се подготвя национална програма за възпроизвеждане на най-добрите школи по математика, които подготвят учениците за участие в олимпиади и състезания, за която ще бъдат отделени 1 млн. лв. Заложени средства по НП „Бъдеще за таланти“ обаче са повече – 1,5 млн. лв.
С Националната програма „Умения на фокус“ ще се създадат възможности за развитие на политики на ниво детска градина и училище, насочени към систематична подкрепа при развитието на уменията
на децата и учениците. Общата цел на Програмата е осигуряване на условия за развиване на съвременни умения и надграждане на компетентности, придобити в обучението, в съответствие с предизвикателствата на новите реалности.
Програмата е в подкрепа на обучението по български език и литература, по математика, по природните науки, по технологии и предприемачество, като поставя фокус върху значими практически умения.
Дейностите по нея ще се реализират по четири модула: „Практически умения за постижения“, „Финансова грамотност“, „Четене с разбиране“ и „Позитивни нагласи“.
Първият ще се изпълнява от новия Институт по образованието. По него ще бъдат осигурени условия за достъп до разсекретени задачи от PISA и PIRLS и до създадени авторски задачи чрез използване на електронна платформа. Очаква се по 40 000 деветокласници и четвъртокласници да са работили съответно по задачи тип PISA и тип PIRLS в платформа за целите на изследването.
Ще бъде създадена и електронна банка от задачи за четивна грамотност в помощ за подготовка на учениците от IV клас за участието им в PIRLS 2025.
По първия модул ще бъде направена и подготовка и ще се проведе изследване на уменията на 5000 второкласници по математика и четене.
По втория модул ще бъдат осигурени ресурси (включително електронни) и ще бъдат проведени обучения по финансова грамотност на деца в поне 25 детски градини. В поне 75 училища пък ще могат да бъдат организирани инициативи – състезания, викторини, онлайн семинари, лаборатории, финансови лагери, финансови театри и др., във връзка с финансовата грамотност.
Дейностите по третия модул по Програмата могат бъдат насочени към обсъждане и усъвършенстване на рамковите учебни програми за четене с разбиране и разработване на ресурси, подпомагащи прилагането им. Ще се подкрепя и провеждане на обучителни семинари с учители за прилагане на рамковите учебните програми за четене с разбиране, както и за разработване на примерни училищни учебни програми за четене с разбиране за класове за всеки от образователните етапи и на примерни урочни планове.
Модул „Позитивни нагласи“ е насочен към териториалното разширяване и надграждане в следващ клас на прилагането на педагогически практики „Утринна история“, „Утринна приказка“ и „Утринна среща“.
Разширяването на прилагането на педагогическите практики е насочено към включването на детски градини и училища, които до момента не са ги прилагали, както от пилотните региони (Велико Търново, Пазарджик, Плевен, Сливен и София-град), така и от други региони. Надграждането е предвидено само за педагогическа практика „Утринна среща“ и е свързано с включване на учениците от следващ клас от началния етап – II клас.
Нови дейности по старите програми
И през 2025 г. се предвижда да продължат дейностите за квалификация на педагогическите специалисти, за допълнителна професионална квалификация на заети в системата на предучилищното и училищното образование учители.
По НП „Квалификация на педагогическите специалисти“ са предложени нови дейности за обучение на училищните психолози и педагогически съветници за работа по програми за превенция на вейпинга и употребата на наркотични вещества, за използване на нови технологии и изкуствен интелект в образованието, квалификационни дейности за самооценка и управление на качеството в институциите.
През тази година се предвижда да продължи финансирането за подобряване на образователната среда чрез обновяване на класни стаи и учебни кабинети по хуманитарни науки, по география и икономика, по технологии и предприемачество и за целодневна организация на учебния ден; училищни библиотеки и кътове за четене.
Предложена е нова дейност, по която могат да кандидатстват държавни и общински училища за създаване на Център за хуманитарни науки. Той ще обединява учебни кабинети и класни стаи по учебните предмети български език и литература, чужди езици, история и цивилизации, философия. Заложено е те да бъдат поне 30, като за целта са предвидени 2 млн. лв.
По одобрената през миналата година НП „Без агресия за сигурна образователна среда“ е предложен и нов модул за развиване на социално-емоционални умения на учениците в начален етап и повишаване на компетентностите на учителите за преподаване на социално-емоционални умения чрез участие в специализирани обучения.
По модул „Развиване на социално-емоционални умения на учениците от начален етап“ е предвидено да се включват поне 28 училища и 5376 ученици от I – IV клас (за всяко училище ученици от две паралелки) да са участвали в обучение, насочено към формиране на социално-емоционални умения.
Очаква се в близо 400 урока да бъдат реализирани цели за формиране на социално-емоционални умения. Поне 252 учители и директори или зам.-директори (по 9 души от училище) ще се включат в обучителни семинари за формиране на социално-емоционални умения в начален етап. В дейностите по модула ще се включат и близо 5380 родители.
Как се разпределят средствата
Национална програма „Система за национално стандартизирано външно оценяване“ – 6 800 000 лв.
Национална програма „Ученически олимпиади и състезания“ – 5 781 576 лв.
Национална програма „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“ – 10 020 000 лв.
Национална програма „Хубаво е в детската градина“ – 1 000 000 лв.
Национална програма „Информационни и комуникационни технологии в системата на предучилищното и училищното образование“ – 14 000 000 лв.
Национална програма „Квалификация на педагогическите специалисти“ – 1 600 000 лв.
Национална програма „Заедно за всяко дете“ – 2 300 000 лв.
Национална програма „Оптимизиране на вътрешната структура на персонала“ – 127 000 000 лв.
Национална програма „Иновации в действие“ – 4 335 000 лв.
Национална програма „Учебници, учебни комплекти и учебни помагала“ – 500 000 лв.
Национална програма „Подпомагане на общините за образователна десегрегация“ – 700 000 лв
Национална програма „Без свободен час“ – 3 986 064 лв.
Национална програма „Роден език и култура зад граница“ – 2 108 000 лв.
Национална програма „Професионално образование и обучение“ – 2 023 820 лв.
Национална програма „Без агресия за сигурна образователна среда“ – 835 940 лв.
Национална програма „Обучение за ИТ умения и кариера“ – 750 000 лв.
Национална програма „Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти“ – 270 000 лв.
Национална програма „Неразказаните истории на българите“ – 550 000 лв.
Национална програма „България – образователни маршрути“ – 16 000 000 лв.
Национална програма „Заедно в изкуствата и в спорта“ – 18 272 300 лв.
Национална програма на Министерството на образованието и науката (МОН) и на Министерството на отбраната (МО) „Изучаване и съхраняване на традициите и историята на българската армия“ – 350 000 лв.
Национална програма „Безопасност на движението по пътищата“ – 4 250 000 лв.
Национална програма „Бъдеще за таланти“ – 1 500 000 лв.
Национална програма „Умения на фокус“ – 410 000 лв.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg