"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-буки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Uncategorized

Diagnostics of the Formed Professional Competence of Future Energy Engineers

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
19-09-2024
in Uncategorized
A A

Nadia Ilieva
Technical university – Sofia
Elena Boiadjieva
Sofia University
Ivalina Marinova
Institute for the State and Law – Bulgarian Academy of Sciences

https://doi.org/10.53656/str2024-4-8-dia

Abstract. Achieving decisions on climate change, energy and resources is tied to expectations for adequate training of energy professionals. The article presents the results of a study of the formed professional competence of graduates from the "Heat Engineering" bachelor's program of TU – Sofia. For this purpose, a toolkit was prepared for diagnosing the level of competence in the engineering ecology course, including four criterion tests for measuring achievements. The levels of formed competence are defined: nominal, functional, procedural and comprehensive competence. A novelty is the inclusion of authentic tasks from the exam for the qualification of the workers of the desulphurization installations in TPP “Maritsa Iztok 2” and “Toplofikatsia – Sliven Eng. Angel Angelov” in the test tasks of the students.
The analysis of the results shows that in 28% of the students the professional competence is fully formed, and they are able to solve completely complex professional tasks. Basic technical knowledge and constructive engineering skills are possessed by 30% of students. In 37% of the graduates have developed procedural competence, and 5% of students have superficial factual knowledge that does not successfully manage professional.
Keywords: professional education; professional competence; engineering ecology; environment; sustainable development

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailCohesion Policy in the European Union and Its Impact on the Regulatory Framework in Bulgaria Зам.-министър Емилия Лазарова откри конференция за зелено образование за устойчиво бъдеще Default ThumbnailEcological Sustainability and Ecological Certification of Organizations: Individual Benefit or Public Commitment of Economic Sector Managers Default ThumbnailThe STRONG Model – an Opportunity to Use and Develop the Potential of Talented Students from Vocational High Schools
Tags инженерна екологияоколна средапрофесионална компетентностVocational Educationустойчиво развитие

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Application of Educational Strategies in Studying the Dynamics of State Power Structures: Implementation of Formal and Informal Mechanisms of Influence

Next article

Integrated Pedagogical Specialties and Teacher Training – Concepts and Research

Next article

Integrated Pedagogical Specialties and Teacher Training – Concepts and Research

Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32

Започна най-големият образователен конкурс за географски информационни системи у нас

Започна най-големият образователен конкурс за географски информационни системи у нас

Последни публикации

  • Ученици от 23. СУ „Фредерик Жолио-Кюри“ в София проектираха еко хотел по време на STEM урок
  • Столичното 18. СУ „Уилям Гладстон“ откри STEAM среда
  • Директорът на 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“ е освободен от длъжност
  • Победителите в X националeн фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“
  • Конференция за социално-емоционалното учене събра водещи експерти в образованието
  • Духът на Рождество в слова
  • Математиката трябва да дава практически умения
  • Художничка отваря творческа работилница в Белене
  • Съвременните български автори са все по-търсени
  • STEM център „Вселената“ отвори врати в столичното 10. СУ „Теодор Траянов“
  • Пореден значим принос на INSAIT
  • Медалистът Александър Пендов: Математиката е ключ за разбиране на света
  • Нов високотехнологичен STEM център в 110-годишната Природо-математическа гимназия в Монтана
  • Шапка в цвят какѝ
  • Езиковата гимназия в Ловеч с нов STEM център и спортни игрища
  • Коледни фантазии
  • В Хелзинки е открит първият в света детски кът с компютърна тематика без екрани
  • Българските ученици по природни науки спечелиха 97 медала през 2025 г.
  • В Министерския съвет
  • Повишение на заплатата по време на отпуск – какво предвижда законът
  • Радостта от празника
  • Броят на действащите студенти с по-голяма тежест за нови факултети и филиали

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"