"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-буки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Uncategorized

Developing Cognitive and Metacognitive Reading Skills in Bulgarian Language Teaching by Working with Learning Tasks

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
16-06-2022
in Uncategorized
A A

Despina Vasileva
Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2022-3-3-DS

Abstract. The presented article deals with the problem of developing cognitive and metacognitive skills for reading and also for solving learning tasks in Bulgarian language classes. Cognitive skills refer to the learning activities. When working with text, they are related to the student's ability to extract information from text and construct meaning from what is read. Metacognitive skills include the volitional tracing of one's own reading patterns. Cognitive reading skills are systematized in four groups: (1) skills for extracting information from text, (2) skills for interpretation, (3) skills for critical reflection, and (4) skills for working with text presented on a screen.
A study of assessment given by teachers of Bulgarian language on the degree of acquisition of cognitive and metacognitive skills by students in lower secondary and upper secondary education in reading text and solving learning problems is presented. Cognitive skills are divided into four groups – for extracting information from text; for interpretation; for critical reflection; and for working with text on a screen.
The obtained results demonstrated that teachers rate as more developed the skills for extracting information from text than those for interpretation, critical reflection, and working with text on a screen. There is no real (statistical significant) difference between cognitive and metacognitive skills in assessing the level of skills developed when working with learning tasks.
Keywords: cognitive skills; metacognitive skills; learning tasks; creation of learning tasks

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailChildren’s Rights Culture – a Necessary Element of the Professional Competence of the XXI Century Teachers Default ThumbnailParadigm Shifts in Cognition Default ThumbnailOn the Intelligibility and Understanding of Literature Default ThumbnailGamification in Marketing Education: a Game for Learning about Consumer behavior in Retail

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Intellectual Reception of G. Lozanov’s Theory on Suggestopedia in the Pedagogical Discourse of Ukraine

Next article

The Concept of Competence and the Concept of Literacy as Elements of the Educational Content in the Educational Documentation in Bulgarian Language in High School

Next article

The Concept of Competence and the Concept of Literacy as Elements of the Educational Content in the Educational Documentation in Bulgarian Language in High School

Visualization of Subordinate Circumstantial Sentences for Concession in the Context of Syntax Training in 8Th Grade (Project-Research Model)

Theory and Practice in Teaching Bulgarian as Foreign Language in the Freely Chosen Discipline “Bulgarian for Medical Purposes”

Последни публикации

  • Девети фестивал на китайската култура в Русенския университет
  • Националната спортна академия „Васил Левски“ отличи „Спортист на годината“ за 2025 г.
  • Нова смяна лекари положиха Хипократовата клетва в МУ – Варна
  • Снимка на броя: На гости в света на науката
  • Ботевградската гимназия по техника и мениджмънт с изцяло обновена сграда, модерно общежитие и нов STEM център
  • Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието: Образованието е начин да променим обществото
  • МОН публикува концепции за промяна на учебните програми
  • „Аз-буки“ с две премиери на Коледния панаир на книгата в НДК
  • Обмисля се възможност за оптимизация на учебниците
  • В Министерския съвет: Правителството определи 278 защитени и 946 средищни детски градини и училища
  • Държавата продължава подкрепата за млади учени
  • Зам.-министър Михалевска участва в майсторски клас за повишаване на аналитичните умения на учениците
  • Нова програма задържа родните таланти
  • Национален форум събира в Бургас учители вдъхновители
  • Бизнесът дарява 1 млн.лв. за ново издание на програма на INSAIT
  • Нови училищни STEM центрове отвориха врати в Белица и Якоруда
  • В столичната Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ се проведе училищен практикум
  • Място, което дава думата на младите в Перник
  • Доверие не се купува – печели се
  • Бургаски ученици събраха над 4,5 тона отпадъци
  • Кюстендил се превърна в страна на справедливостта
  • Асистент с изкуствен интелект в помощ на директора

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"