"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-буки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Uncategorized

Possible Alternatives to the Revival Literary History

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
13-11-2025
in Uncategorized
A A

Andiana Spasova

Institute for Literature Bulgarian Academy of Sciences Sofia, Bulgaria

https://doi.org/10.53656/bel2025-6-4A

Abstract. The article is devoted to the problem of the alternativity of philological and historiographical discourses, considering both the Revival and the contemporary context. The understanding that the phenomena of literary history shape current receptive attitudes (H. R. Jauss) becomes the basis for some of the claims made. The research paper will consistently develop the theme of teaching approach and dialogicity in university classrooms in Bulgarian Philology as a potential micro-history. The question of the new type of contemporary models of reading and interpretation of names, texts and events from the Bulgarian literary and historical canon will be raised again. The figure of the reader in the 21st century, occupying a dynamic and multidirectional place, is untutored by literary-historical metanarratives (J.-F. Lyotard) and adaptive to rearrangements in the social and cultural structure.

Keywords: Bulgarian literary history; Revival culture; student notes as macrohistory; teaching approaches; new generations of readers; educational resources

Log in to read the full text

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailInternational Conference “Bulgarian Language Readings” Default ThumbnailPHONETICAL-MORPHOLOGICAL AND SEMANTIC ADAPTATION OF THE GENERAL LEXICAL ELEMENTS OF TURKIC ORIGIN IN BULGARIAN AND FRENCH LANGUAGE Default ThumbnailThe Reflective Approach to the Development of Personal and Social Competences through Learning Content in the Context of the Refugee Problem Field Default ThumbnailIncreasing the Level of Mathematical Knowledge of First Grade Students through Working with Collected Data by Himself
Tags българска литературна историявъзрожденска културанови поколения читателиобразователни ресурсипреподавателски подходистудентски записки като макроистория

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Emotions in English and Bulgarian Idiomatic Expressions with Colours

Next article

A Failed Ideology: About Bulgarian Skepticism toward Socialism

Next article

A Failed Ideology: About Bulgarian Skepticism toward Socialism

Dynamics of Identities. Supporting Students’ Reflection on the Issue in Three Matriculation Texts – “Zhelezniyat Svetilnik”, “Prikazka za stalbata”, and “Balada za Georg Henich”

Who is the Author? A Study on High School Students‘ Ability to Distinguish between an Author̕s Artistic Work and a Text Generated by Artificial Intelligence

Последни публикации

  • Кюстендил започна обучения по киберсигурност за деца
  • Прекратяване на трудов договор срещу обезщетение: как работи на практика
  • Изследователските висши училища остават 12
  • И Варна е красива, и Русе е красиво
  • Без такси за обучение в специалности от професионално направление „Металургия“
  • Дуалното дава възможности
  • УНСС открива и Институт по криптоикономика, блокчейн и иновации
  • 1400 учители участваха в майсторски класове през 2025 г.
  • Марката Езикова гимназия „Пловдив“
  • Девети фестивал на китайската култура в Русенския университет
  • Националната спортна академия „Васил Левски“ отличи „Спортист на годината“ за 2025 г.
  • Нова смяна лекари положиха Хипократовата клетва в МУ – Варна
  • Снимка на броя: На гости в света на науката
  • Ботевградската гимназия по техника и мениджмънт с изцяло обновена сграда, модерно общежитие и нов STEM център
  • Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието: Образованието е начин да променим обществото
  • МОН публикува концепции за промяна на учебните програми
  • „Аз-буки“ с две премиери на Коледния панаир на книгата в НДК
  • Обмисля се възможност за оптимизация на учебниците
  • В Министерския съвет: Правителството определи 278 защитени и 946 средищни детски градини и училища
  • Държавата продължава подкрепата за млади учени
  • Зам.-министър Михалевска участва в майсторски клас за повишаване на аналитичните умения на учениците
  • Нова програма задържа родните таланти

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"