"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-буки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Uncategorized

Vision of Digital Competences of Primary School Students and Teachers in Bulgaria in Educational Documentation of the Subject “Computer Modelling”

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
03-04-2024
in Uncategorized
A A

Lyubka Aleksieva, Veronica Racheva
Sofia University “St. Kliment Ohridski” (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/ped2024-3s.01

Abstract. This paper is the first part of a larger study on the vision of digital competences of primary school students and teachers in Bulgaria in the educational documentation. It attempts to explore the place and the approaches for developing digital competencies in the educational documentation concerning the Bulgarian primary school subject “Computer Modelling” (CM) and to define the necessary competencies for primary school teachers to develop the digital competencies of students within this subject. The primary research methods employed in the study are curriculum mapping, document analysis and comparative analysis of educational documentation as well as textbooks and methodological guides for primary school teachers. The results of the study demonstrate that the curricula predominantly focus on the development of programming skills, occasionally at the expense of other areas of digital competence. It raises the need to reconsider the CM curriculum to ensure a more balanced emphasis on different competence areas, which could also be achieved through their integration into other school subjects. The importance of the professional competence of the teachers for successful development of students’ digital competencies is also highlighted in the paper. Some concerns regarding the efficacy of teaching the CM subject are raised accordingly. The emerging need for an in-depth empirical study of the factual state of the digital competences of teachers and students is indicated.
Keywords: digital competence, primary school, Computer Modelling, DigComp, DigCompEdu

Open the full text

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailVision of Digital Competences of Primary School Students and Teachers in Bulgaria in Educational Documentation of All School Subjects Default ThumbnailDigital (Non)reality: Pedagogical Approaches to Involving “Alpha” Children in the Digital World Default ThumbnailAnalysis of the Digital Competencies of Physics Teachers in Bulgaria According to the Digcompedu Framework Default ThumbnailDigital Competency Self-assessment of Computer Science Teachers in Bulgarian Secondary Schools
Tags Computer ModellingDigCompDigCompEdudigital competenceprimary school

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Pedagogy, Number 3/2024, Volume 96

Next article

Analysis of the Digital Competencies of Physics Teachers in Bulgaria According to the Digcompedu Framework

Next article

Analysis of the Digital Competencies of Physics Teachers in Bulgaria According to the Digcompedu Framework

Digital Competence and Science Education in Bulgarian Secondary School: Curriculum Analysis

Regarding digitalization and school geography

Последни публикации

  • STEM център „Вселената“ отвори врати в столичното 10. СУ „Теодор Траянов“
  • Пореден значим принос на INSAIT
  • Медалистът Александър Пендов: Математиката е ключ за разбиране на света
  • Нов високотехнологичен STEM център в 110-годишната Природо-математическа гимназия в Монтана
  • Шапка в цвят какѝ
  • Езиковата гимназия в Ловеч с нов STEM център и спортни игрища
  • Коледни фантазии
  • В Хелзинки е открит първият в света детски кът с компютърна тематика без екрани
  • Българските ученици по природни науки спечелиха 97 медала през 2025 г.
  • В Министерския съвет
  • Повишение на заплатата по време на отпуск – какво предвижда законът
  • Радостта от празника
  • Броят на действащите студенти с по-голяма тежест за нови факултети и филиали
  • Младите хора се нуждаят най-много от нашата подкрепа
  • Японците го могат най-добре
  • Домът на три поколения варненци
  • За Петко Венедиков вече знаем повече
  • Коледната магия пристига с доброволци
  • Прилепите живеят дълго и без признаци на остаряване
  • Зам.-директорът на „Аз-буки“ Венцислав Генков представи насоки за успешно публикуване на научни изследвания пред докторанти в Софийския университет
  • Национално издателство „Аз-буки“ представи книгата „ТКЗС в българската литература“ в НДК
  • Българските висши училища си партнират с Quacquarelli Symonds – компанията, изготвяща една от реномираните световни класация на университетите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"