Липсата на технически умения у преподавателите и достатъчно образователни ресурси са основните трудности пред дистанционното обучение
Венета НЕНКОВА
Рим – София
След седмици на лутане между стотици новини, между хиляди въпроси, страх и объркване едно е вече ясно – животът продължава. В момент на наложено уединение изплува онази част от човешката същност, която се отнася не до материята, а до духа. Духовното е свързано с познанието, което се възпитава още в крехка възраст. Ето защо една от първите спешни задачи е образованието на децата.
Българските училища „Асен и Илия Пейкови“ в Рим и „Пейо Яворов“ в Милано са първите, които реагираха по бърз и адекватен начин на създалата се кризисна ситуация. Преди още италианските училища да започнат редовното дистанционно обучение, българските преподаватели бяха обучени да се справят при новите условия. В почивните дни виртуалните класни стаи работиха на пълни обороти.
В тях успяха да се включат около 70% от записаните ученици.
„Дистанционното обучение в нашите неделни училища в чужбина се финансира и признава от Министерството на образованието и науката на България от две години. За съжаление, досега нямахме възможност да реализираме такъв тип обучение. Може би поради притеснението ни от непознаването на електронните платформи за неговото реализиране, както и от липсата на подготвени кадри с техническа грамотност, които да могат и да създават обучителни ресурси – споделя ръководителят на БНУ „Асен и Илия Пейкови“ в Рим Детелина Кирилова пред vaticannews.va.
– Създалата се ситуация с появата на коронавируса предизвика екстремно реорганизиране на нашата дейност и започване на работа по дистанционното обучение. Трябваше много бързо да изберем електронна платформа и в рамките на седмица да се научим да работим с нея. Трябваше да започнем да създаваме обучителни ресурси, което се оказа най-трудната част от нашата работа.
От първата седмица на март работим във виртуалните класни стаи, където ученици и преподаватели влизат в определени часове, за да провеждат своите уроци. Въпреки всички трудности и извънредни обстоятелства, при които трябваше да започнем, моето мнение е, че дистанционното обучение е една наистина примамлива реалност за децата, както и изключително полезен и практичен начин за обучение за българските неделни училища в чужбина“, казва Кирилова. Това особено се отнася за Италия, където българската диаспора е разпръсната из цялата територия на страната и децата трудно могат да бъдат обхванати в присъствена форма на обучение. Има много деца, които живеят на отдалечени места едни от други и от големите центрове в отделните региони. В Италия се обучават над 6 хиляди българчета, като в това число не влизат родените от смесени бракове. От всички тях в нашите училища се обучават само около 10 %. Ето защо за мен дистанционното обучение е добър начин да бъдат обхванати по-голям процент деца. Освен това забелязвам огромен интерес от страна на учениците, защото може би това е начин на обучение, който е по-близък до тяхната реалност, която те харесват“, заключава Детелина Кирилова.
Децата от БНУ „Асен и Илия Пейкови“ заедно с един от филиалите му в Кастильоне дел Лаго, Италия, са направили близо 15-минутен филм, посветен на българските фолклорни области, и друг – за българските традиции и обичаи по Великден.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg