Николай КЪНЧЕВ
Подобряване квалификацията на учителите и мотивиране на завършилите педагогическите специалности да преподават в училищата. Това беше основна тема на националната конференция „Взаимодействието и сътрудничеството между средното и висшето образование – фактор за ефективна и пълноценна подготовка на педагогическите кадри“. Организатори са Синдикатът на българските учители и фондация „Конрад Аденауер“. Във форума участваха акад. Николай Денков – министър на образованието и науката, ректори на висши училища, директори на училища от цялата страна.
„Образованието е в основата на човешкото развитие“, каза председателят на СБУ Янка Такева. Тя обясни, че целта на конференцията е да се подобрят квалификациите на учителите и да се мотивират завършилите педагогическите специалности в университетите наистина да станат учители.
„Около 50% от първокурсниците у нас успяват да се дипломират. Това е свързано със системата, която работи и по света, за широк достъп на входа на висшите училища и след това „пресяване“ по време на следването“, припомни министър Денков. Но когато става дума за регулираните специалности като медицина, архитектура и право и за творчески професии трябва да има приемни изпити, защото се изискват специфични умения.
„Има достатъчно добри професионални реализации и без да се завърши висше образование. Но 30 – 40% от съответния випуск да бъдат хора с висше образование – това е световен „златен“ стандарт последните години. Има само един начин за привличане на кандидат-студентите и той минава през повишаване на качеството. Предложенията за промени в оценяването на преподавателите, в акредитацията на висшите училища, за борба с плагиатството и за преструктуриране на системата на висше образование са свързани с повишаването на качеството му“, категоричен е министърът.
Според него все още на много места липсва реална връзка между средно и вис-
ше образование. „Време е да спрем с коментари от рода „каквито учители подготвяме, такива студенти ще имаме“. Решаването на проблеми като агресията в училище и задържане на децата в клас изисква специална квалификация и подготвени кадри“, каза министърът. Необходимо е също университетски преподаватели по-често да преподават по специализирани дисциплини в XI и XII клас, със своя различен стил и подход да градят връзка между двете образователни степени. Чрез Закона за висшето образование ще се осигури възможност училищата по-лесно да намират своите партньори сред университетите.
Важна е и темата за ранното детско развитие. Предстоят промени, свързани с подготовката на кадрите, които да влязат в яслите. Решението трябва да е комплексно и да се вземе от всички участващи в този процес институции. Особено важна е и съвместната работа със социалните партньори. Всички заедно трябва да поемат и съответната отговорност.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg