Eкспертна група определя основните области, към които да се насочват инвестициите в образованието
Антоанета НАЙДЕНОВА
Добре планираните и целенасочени инвестиции в образованието и обучението са инвестиции в нашето бъдеще. Важно е да гарантираме, че всички млади европейци получават възможно най-доброто образование.“ Това заяви българският еврокомисар Мария Габриел по време на онлайн пресконференция за представянето на доклада за качествени инвестиции в образованието и обучението.
Докладът е плод от труда на експертната група по качеството на инвестициите в образованието и обучението, която бе създадена от българския еврокомисар през февруари 2021 г.
В нея влизат 15 експерти от 15 държави на ЕС. България е представена от доц. д-р Мария Нейчева от Бургаския свободен университет. Доклада и базираните на него основни насоки представи председателят на работната група Габриеле Пак.
„Докладът съсредоточава анализа си върху четири ключови области: учители и преподаватели, образователна инфраструктура, цифрово образование и приобщаване. Той предоставя иновативни и прагматични решения за изграждане на устойчиви и приобщаващи системи за образование и обучение“, отбеляза Мария Габриел и благодари на експертите за труда им.
Докладът предоставя анализ за въздействието, разходите и предизвикателствата относно политиките в областта на образованието. Предизвикателствата са свързани с липса на данни за въздействието на инвестициите върху учебните резултати и с необходимостта да се разработят надеждни оценки на националните политики в образованието.
В документа са включени практики и примери за образование и обучение по отношение ефикасността на разходите, мобилизиране на допълнителни ресурси и подобряване управлението на образователната инфраструктура. Препоръките му могат да бъдат адаптирани спрямо конкретните нужди на национално ниво. Те са свързани например с инициативи за намаляване стреса на работното място на учителите, повишаване на цифровите умения, програми за обучение, програми за строителство и реновиране на образователната инфраструктура, качествено образование и грижи в ранна детска възраст.
На въпрос от в. „Аз-буки“ къде ще бъдат насочени следващите инвестиции в образованието, за да се получи най-висока ефективност в контекста на този доклад, Мария Габриел каза, че най-важното е чрез инвестициите да се справим със съществуващите предизвикателства. Тя даде пример с учителите, които трябва да продължат да се подпомагат по всякакъв начин от държавите – не само по отношение на заплащането, а и за непрекъснато повишаване на квалификацията и дигиталните им компетентности. За да могат да прилагат в работата си иновативните методи на преподаване.
„Бюджетът за образование в плановете за възстановяване и развитие на държавите членки на ЕС е 71 млрд. евро, от които 28 млрд. евро ще бъдат инвестирани в цифрово образование. Сега въпросът е как ще се използват ефективно наличните ресурси и как те ще бъдат инвестирани в иновативни и интелигентни решения. Очаквам докладът да бъде практически наръчник и източник на мотивация за държавите. Целта е да се подобри качеството на националните инвестиции в образованието във взаимодействие с програмите на ЕС. Това ще бъде и конкретен принос за реализиране на Европейското образователно пространство до 2025 г.“, каза още Мария Габриел.
Българският еврокомисар и нейният екип подготвят нова инициатива за предоставяне на държавите членки на гъвкави инструменти и експертиза за оценка на националните политики в образованието, която ще бъде обявена до края на годината.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg