Българският фолклор е емблемата на столичното 140. СУ „Иван Богоров“
Петя НИКОЛОВА
Това не е обикновена история за успеха на едно училище. Това е разказ за духа на екип, дръз-
нал да повярва в уменията на учениците и да извърви пътя до аплодисментите и щастливите усмивки на техните родители. Мечтата на Мая Зафирова – директор на 140. СУ „Иван Богоров“ в София, се сбъдва на 10 май 2022 г., когато е юбилейният концерт спектакъл на училището в зала 1 на НДК. Празнуват 35 години от първия учебен звънец, ударил на 15 септември през 1986 г. На сцената са учениците, а техните родители и гости са препълнили най-голямата зала в България. Вълнението е огромно, защото се влагат много усилия за осъществяването на концерта.
„Ако не бяха хората около мен – казва Мая Зафирова, – това нямаше да се случи. Започнахме в средата на февруари след пандемия. Две години децата не бяха влизали в залите. Сами финансирахме целия концерт – наема на зала 1, изработката на костюмите. Подготвихме се само за 3 месеца. Магията стана благодарение на хората от екипа.“
На срещата с Мая Зафирова присъства и Марио Гергинов – хореограф и заместник-директор по учебната и творческата част. Двамата подчертават, че Министерството на образованието и науката помага с националните програми и с това, че предоставя на директорите достатъчно свобода да проявят уменията си като мениджъри на образователни институции. През 2017 г. министърът на образованието и науката издава заповед, с която приема аргументи на екипа на 140. СУ и утвърждава предложената от него професия „Танцьор с български танци“.
„От този момент до днес българският фолклор е емблемата на нашето училище, а ние правим всичко по силите си да я утвърдим и да се развиваме. Но има още какво да се направи.“ Зафирова и Гергинов са убедени, че МОН може да съдейства за повишаване авторитета на училищата с изкус-
тва. „Трябва да акцентираме на техните успехи по същия начин, както се популяризират успехите на математици и физици – казват те. – И не само обучението по т.нар. STEM предмети да бъде приоритет.“
Преди 2017 г. българските танци в 140. СУ присъстват като свободноизбираема подготовка, в часове по извънкласна дейност, а впоследствие се сформира и профилираща паралелка. Тя обаче отпада с промяната на Закона за предучилищното и училищното образование. „Тогава с Решение на Педагогическия съвет аз и моят екип се насочихме към Закона за професионалното образование – обяснява Зафирова. – И успяхме да реализираме професия „Танцьор с български танци“.“
Всеки, който е влизал в голямото училище в кв. „Обеля“ или е правил виртуална разходка през сайта му, е видял залите за танци и оборудваните със съвременна техника компютърни кабинети. 140. СУ предлага на своите възпитаници не само да танцуват, но и да се обучават по една от често търсените професии – „Графичен дизайнер“. В сравнително младата за училището професия се влагат много средства за техника и материали, а възможностите на закупения широкоформатен принтер-плотер подсказва на ръководството идеята за минипечатница. „По този начин – разкрива Марио Гергинов – учениците ни ще могат да провеждат производствената си практика в училище. И след време, когато отидат на стаж във фирма, вече ще са наблюдавали процеса и ще знаят как се работи. Така и работодателите ще гледат на тях по съвсем друг начин, без предубеденост относно техните познания и качества.“
„Подборът на кадри при нас е много сериозен. В училището работят изключително квалифицирани преподаватели“, подчертава директорът на 140. СУ. Дава за пример ръководителя катедра „Хореография“ от ЮЗУ доц. Георги Гаров, д-р Петьо Кръстев от БАН – преподавател по „История на музиката“ в гимназиален етап, проф. Николай Цветков, който поставя много от танците.
Предметите по изкуства още от начален етап да се водят от специалисти, е стратегията, която прилагат в 140. СУ. Дори по „Физическо възпитание и спортни дейности“ учителите са специалисти. „Мотивирахме се на педагогически съвет, че искаме тези предмети да се водят от специалисти – казва Марио Гергинов. – А мениджърът, в лицето на нашия директор, намери начин да допълни норматива на колегите, преподаващи по тези предмети.“
Според зам.-директора разнообразието от преподаватели още в начален етап позволява по-лесна адаптация на децата в прогимназиален. Преходът е по-спокоен и плавен и се предотвратява объркването, на което сме свидетели при преминаването на учениците в V клас. „В подкрепа на нашата стратегия може да съдействат и колегите от МОН – допълва Мая Зафирова. – Въвели сме и „Информационни технологии“ в начален етап, като часовете също се водят от специалист. И не говорим за „Компютърно моделиране“, което започва в III клас, а конкретно за „Информационни технологии“ от I клас. Но е важно, ако човек иска нещо, да пристъпи към бърза реализация. Защото дори законовата рамка да разрешава на педагогическите колективи да взимат смели решения, важно е те да се случват, а не само да ги обсъждаме на теория“.
„От тази учебна година – уточнява зам.-директорът Марио Гергинов – имаме три професионални паралелки. От тях паралелка и половина е за професия „Графичен дизайн“, паралелка – за български фолклор, а останалата половина изучават модерен танц. На територията на столицата сме единственото училище към МОН, което предлага модерен танц.“
Марио Гергинов допълва, че професионалното образование дава на учениците шанс да се развиват още докато се обучават. „Подписваме споразумения с висши училища, но и с работодатели, при които учениците от
X, XI и XII клас провеждат производствена практика. Това не е дуална форма на обучение – казва той. – Но чрез тази практика те получават възможността да участват в работата на професионален ансамбъл например.“
Така децата научават повече за професията, получават и шанс да бъдат забелязани като бъдещи попълнения след завършването на училище. „Защото професия „Танцьор“ създава изпълнители, а хореографите се обучават във вис-
ше учебно заведение – посочват разликата Зафирова и Гергинов. – Точно при нас трябва да търсят кад-
ри професионалните ансамбли.“
За да се стигне обаче до концерт спектакъл с участието само на ученици от средното училище, който да изпълни зала 1 на НДК, без съмнение децата се учат на професионален труд още на ниво средно образование. Чрез Националната програма на МОН „Отново заедно“ преди началото на учебната година 150 деца провеждат интензивен творчески лагер в Разлог, където изучават репертоара на пазарджишкия професионален ансамбъл. И това не се случва за първи път. През април по същата национална програма се организира първата междуинституционална открита педагогическа практика между читалище, училище и университет.
Ръководството на 140. СУ „Иван Богоров“ съзнателно изгражда симбиоза между двете професии – „Танцьор“ и „Графичен дизайнер“. По време на творческите лагери учениците от „Графичен дизайн“ получават задачи да изработят плакати и лого за изявите на танцьорите. По този начин се създават добри взаимоотношения между децата. „Много се надявам МОН да продължи да инвестира в такива лагери, защото училищата с изкуства имат нужда от тях – казва Гергинов. – Интензивните репетиции в лагера не могат да се проведат в обикновен учебен ден заради другите учебни предмети.“
Мая Зафирова допълва, че по време на лагерите обучаващите се по професия „Графичен дизайн“ са разполагали с всичко необходимо като техника и материали за изобразителното изкуство. „Освен това – споделя тя – децата се нас-
ладиха на природните пейзажи, излязоха от училищната среда, която виждат всеки ден. Можеха да се разхождат, да видят, да добият реални впечатления и след това да ги изобразят. За тях това е важно. Танцьорите танцуваха, а графичните дизайнери направиха изложба.“
Тази учебна година за трети път 140. СУ „Иван Богоров“ ще бъде домакин на областния кръг на националното състезание „Фолклорна плетеница“. Това е на-големият областен кръг в страната, защото в София има най-много училища с преподаване на танцово изкус-
тво. Състезанието вероятно ще се проведе в началото на втория учебен срок. Първата година е предизвикателна за 140. СУ като домакин поради сериозната тогава пандемична обстановка. Въпреки това екипът се справя и успява да превърне състезанието в празник на танцовото изкуство.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg