Aко досега сте свързвали Бистрица предимно с възможността за прекрасна разходка в подножието на Витоша или пък с „Бистришките баби“, подгответе се. Все по-често ще чувате и за бистришкото училище.
На ул. „Просвета“ 11 в живописното село, само на двайсетина километра от столицата, се намира 192. СУ „Христо Ботев“. Неговата вече тригодишна иновация „Дигиталните изкуства в туристическата анимация“ го превръща в желано училище за все повече софийски деца. И докато през 2014/2015 учебна година в него са се обучавали 260 деца, днес се учат 320. Броят им нараства, а професията от VIII клас – „Аниматор в туризма“, привлича с разширението си, включващо и дигиталните изкуства.
В 192. СУ STEM центърът представлява аудио-визуално студио,
а децата от първи гимназиален етап могат сами да организират и проведат конференция, да покажат като аниматори допълнително изградените си презентационно-маркетингови умения или пък да се включат всички заедно в създаването на цялостно телевизионно предаване.
Затова как се върви в крак с времето, заместник-директорът Младен Стефанов разказва конкретно и с примери. Убеден е, че само в практиката се проявяват уменията и се увеличават знанията, а ученето чрез правене е пътят, по който се върви успешно.
Но преди да разкажем за уникалността на иновацията на 192. СУ – невероятната извънкласна форма „Школа за таланти“ и за нейния вдъхновител, ми се иска да отбележа няколко факта за Младен Стефанов чрез неговите собствени думи.
Той е ентусиаст. („Ако ние не притежаваме ентусиазъм, как може да го очакваме от децата!“)
Харесва му да пее и на снимката на сайта на училището е с микрофон в ръка. („Пеенето ми е хоби, но за мен учителят трябва да дава пример.“)
За него най-важно е създаването на общност. („Когато създадеш общност, учениците са способни дори да надскочат себе си.“)
Знае, че иновацията не е нещо модерно или различно, а нещо, което се въвежда за първи път. („Когато създадохме иновацията си „Дигиталните изкуства в туристическата анимация“, бяхме първи.“)
Младен Стефанов най-напред създава в училището извънкласната форма „Школа за таланти“, а няколко месеца по-късно постъпва на работа там.
„Така се случи – разказва той. – Тъй като съм завършил това училище, отидох да помогна за 150-годишния му юбилей. Създадох „Школа за таланти“ на 29 февруари през високосната 2016 г., а през септември постъпих на работа. Идеята ми беше да бъде извънкласна форма, която да насърчава креативността на учениците.
„Школа за таланти“ се разви успешно и именно на нея стъпихме за проекта на иновацията си.“
Всъщност екипът решава да разшири туристическата анимация с обучение по дигитални изкуства, защото търси реална новост и разпознаваемост. Така се създава учебният предмет, който се изучава 2 часа седмично и включва 4 модула – уеб дизайн, филмови изкуства, аудио и звукозапис и фотография. Накрая на учебната година учениците трябва да представят общ проект – например създаване на интернет страница.
„Преди две години изготвихме уеб сайт на Боянската църква – разказва Стефанов. – Реално създадохме продукт, който обединява всичко – видео, аудио и фотография. Сайтът може да се види на уеб страницата на училището в секция „Дигитални изкуства в туристическата анимация“, където са и другите ни проекти. Иновацията е все още млада. Децата, с които я започнахме, сега са в X клас.“
За Младен по-същественият въпрос е необходимостта учениците наистина да притежават дигитални умения. Като проблем възприема факта, че сме на едно от последните места по дигитални компетентности в Европейския съюз. Въпреки че попадат на 6-о или 7-о място по използване на TikTok, децата ни нямат умения за създаване на видеосъдържание.
„Искаме да ги направим уникални създатели, не просто консуматори
– заявява Стефанов. – При нас професията е „Аниматор в туризма“. Аниматорът ангажира свободното време на туристите, но ако добави и дигиталните изкуства, може много повече. Когато работи в някоя фирма, курорт или хотел, ще има уменията да презентира мястото, да му направи уеб сайт, видео, фотографии и по този начин да привлече повече туристи. Ще добави компетентности за участие в презентационно-маркетинговата кампания.“
И за да ни убеди, че всичко това се случва на практика, Младен Стефанов разказва, че заедно с учениците са изготвили видеосъдържание за вила „Спаго“ и хотел „Богдана“ в Бистрица. Миналата година, когато децата са провеждали учебна практика в детския увеселителен „Парк Боби и Кели“ в София, част от тях заснемат случващите се събития, а вследствие което едно от момчетата е наето. И макар все още да учи, работи в продължение на 6 месеца.
„Реално, дадохме още едно направление на аниматорите – обяснява Младен. – Тъй като иновацията ни е за първи гимназиален етап, през януари ще кандидатстваме и за втори гимназиален. В момента около 77 деца участват в иновацията, т.е. всички от VIII, IX и X клас. Ако догодина ни одобрят и за гимназиален етап, абсолютно всеки ще бъде включен.“
Новата иновация ще се базира на предмети, които от 2 години се изучават в XI и XII клас. Благодарение на предмета „Дигитални изкуства и ивент мениджмънт“ единайсетокласниците организират и реализират напълно сами в края на миналата учебна година образователна конференция. На нея присъства и началникът на РУО – София-град, д-р Ваня Кастрева, която заедно с другите гости вижда как управлението на събития се комбинира с дигиталните изкуства – на практика.
„Преди няколко години нещата бяха ограничени само на теория – споделя Младен, – и това беше мотивацията ми да направим тази конференция. Всъщност процесът се нарича учене чрез правене. С подкрепата на нашия директор Ирена Николова продължаваме да залагаме изключително много на него.“
А що се отнася до създаването на общност и нейното значение за мотивацията в училище, Младен Стефанов казва, че вече са го постигнали чрез „Школа за таланти“. Всички ученици могат да участват във вече 9-годишната извънкласна форма. Тя продължава да съществува като клуб. Освен че в нея децата започват да усвояват умения, необходими зад камерата, в момента
в „Школа за таланти“ е включено всяко четвърто дете от 192. СУ в Бистрица.
В нея доразвиват наученото от учебната програма и придобиват допълнителни умения, необходими на сцената или зад нея.
Стефанов и другият ръководител – преподавателят по музика и сценично поведение Анета Китанова, ги събират понякога всеки ден, а често остават и дълго извън часовете. В момента възраждат позабравения стил буфосинхронада. Подготвят и друго – съвместно телевизионно предаване с учениците от ПГТ „Никола Й. Вапцаров“ в Сливница.
„Сами ще го продуцираме и ще го направим реално от нулата – разказва Младен. – Идеята ни е да затворим целия процес. Учениците сами да го заснемат, да го обработят и да участват във всеки етап. До края на годината трябва да му измислим име и вероятно през февруари догодина ще излъчим първото издание. Възнамеряваме да има рубрика, в която да представяме по едно иновативно училище, т.е. да показваме иновация, както и да обсъждаме различни теми, като медийната грамотност или българската култура например.“
С бакалавърска степен по социална педагогика и по гражданско образование и с магистърска по образователен мениджмънт, Младен Стефанов ще придобие и трето висше образование – аудио-визуален дизайн, който изучава в момента. Осъзнава добре, че Бистрица е красиво място, и се радва, че ако преди години не са имали ученици от София, днес около 50 процента от децата идват извън Бистрица. Някои пътуват от ж.к. „Люлин“, а миналата година са имали ученик и от Перник.
Младен Стефанов, зам.-директор: Защото сме в крак с времето „Когато направиш правилното планиране и имаш точната устойчива стратегия, нещата започват да се случват. А какво означава девизът ни „Защото сме в крак с времето“? Означава, че следим тенденциите в образованието и се стремим да бъдем самите ние креативни и да предлагаме на учениците адекватно и модерно образование с различни иновативни методи. Работим, за да им предложим и широка палитра от извънкласни дейности. Образованието трябва да бъде интересно, предизвикателно и иновативно. А иновацията е нещо, което ти първи прокарваш, а не просто нещо модерно.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg