ПЕДАГОГИКА
НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА LXXXVIII, 2016
PEDAGOGY
BULGARIAN JOURNAL ОF EDUCATIONAL
RESEARCH АND PRACTICE
VOLUME 88, 2016
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
СТРАНИЦИ / PAGES
Книжка 1 / Number 1: 1 – 144
Книжка 2 / Number 2: 145 – 288
Книжка 3 / Number 3: 289 – 432
Книжка 4 / Number 4: 433 – 575
Книжка 5 / Number 5: 576 – 719
Книжка 6 / Number 6: 720 – 864
Книжка 7 / Number 7: 865 – 1008
Книжка 8 / Number 8: 1009 – 1151
Книжка 9 / Number 9: 1152 – 1296
ACTUAL PROBLEMS OF TEACHING PRACTICE /
АКТУАЛНИ ПРОБЛЕМИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ПРАКТИКА
17 – 40 Психолого-педагогически анализ на мерките по изпълнение на националния план за образование на ромите в България [Psychological and Pedagogical Analysis of the Measures in Implementation of the National Plan for Education of Roma in Bulgaria] / Даниела Тасевска, София Дерменджиева, Камен Макавеев / Daniela Tasevska, Sofia Dermendjieva, Kamen Makeveev
41 – 70 Проект „Студентски практики“ – успешен опит за допълнително практическо обучение [Student Practices Project – a Successful Attempt at Additional Practical Training of Young Specialists] / Блага Джорова / Blaga Dzhorova
71 – 79 Сравнителен анализ на теоретико-приложни модели за дизайн на университетски курс за електронно обучение [A Comparative Analysis of Theoretical and Practical Models for the University E-Learning Course Design] / Камелия Йотовска / Kamelia Yotovska
80 – 91 Музикалнотворческите задачи като възможност за обогатяване социалната култура на учениците от началното училище [The Creative Musical Exercises as an Opportunity for Social and Cultural Enrichment of the Primary School Students] / Гина Колева / Guina Koleva
ART TECHNIQUES IN TRAINING / АРТ ТЕХНИКИ В ОБУЧЕНИЕТО
583 – 601 Шерсть как арт-терапевтический материал, или Фелт-терапия [Wool as an Art Therapeutic Material or Felting Fherapy: “Carpet of Resources”] / Ольга Ланберг / Olga Lanberg
BECOME A TEACHER! / СТАНИ УЧИТЕЛ!
777 – 780 За учителя – академично и лично [About the Teacher – Academically and Personally] / Mариана Мандева / Mariana Mandeva
781 – 788 Училище за четене [School for Reading] / Петя Георгиева, Христина Димитрова / Petia Georgieva, Hristina Dimitrova
789 – 799 Преди четенето в първи клас – за фонологичната и фонемната компетентност на малкия ученик [Before Reading in First Grade – for Phonological and Phonemic Awareness of the Young Pupil] / Анита Дериджиян, Даяна Бойкова / Anita Deridzhiyan, Diana Boykova
1173 – 1185 „Говорещото дете“ в променящия се свят – предизвикателства пред началното ограмотяване [„Speaking Child“ in a Changing World – Elementary Literacy Challenges ] / Мариана Мандева / Mariana Mandeva
1186 –1192 Родителите – важният партньор в „Училище за четене“ (първи клас) [Parents – Important Partners in „School for Reading“ (First Grade)] Анелия Николова / Anelia Nikolova
1193 – 1200 Видове упражнения в обучението по български език с оглед формиране на езиковите понятия „съществително име“, „прилагателно име“ и „глагол“ (втори клас) [Types of Exercises in Teaching Bulgarian with a View to Form the Language Notions of Noun, Adjective and Verb (Second Grade)] / Марта Николова / Marta Nikolova
1201 – 1205 Формиране на речева култура в начална училищна възраст (анализ на анкета с учители) [Speech Communication Culture in Primary School Age (Analysis of a Questionnaire Answered by Teachers) / Боряна Борисова / Boryana Borisova
1206 – 1212 Интерактивни техники за овладяване на четенето в мултикултурната класна стая – първи клас [Interactive techniques for mastering reading in multicultural classroom – first grade] / Магдалена Атанасова / Magdalena Atanasova
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
119 – 137 Компетентност, компетентностен подход и разработване на компетентностни модели [Competence, Competence Approach and Development of Competence Models] / Марияна Бизова / Mariyana Bizova
418 – 425 Мрежовото сътрудничество – условие за преодоляване на самотата при децата [Network Collaboration – Condition to Overcome the Child’s Loneliness] / Александра Ковачева / Alexandra Kovacheva
548 – 552 Педагогически условия за постигане на режим на преодоляване на детската самота [Pedagogical Conditions for Overcoming Children`s Loneliness] / Александра Ковачева / Alexandra Kovacheva
648 – 662 Оценяване и кариерно развитие на учителите в Кипър [Evaluation and Development Career Teachers in Cyprus] / Христия Тукидиду / Christia Thoukididou
663 – 674 Ролята на директора за включването на заинтересованите страни в образованието като аспект на училищната ефективност [Principal’s Role in the Involvement of Stakeholders in Education as an Aspect of School Efficiency] / Елени Тукидиду / Eleni Thoukydidou
675 – 694 Концептуализация на училищния климат [Conceptualization of the School Climate] / Mелпо Тукидиду / Melpo Thoukydidou
695 – 702 Формиране и развитие на функционалната грамотност в контекста на личностноориентирания подход в образованието [Formation and Development of Functional Literacy within the Context of the Personality-Orientated Approach in Education] / Ива Стаменова / Iva Stamenova
1220 – 1229 Как да формираме обществени и граждански компетентности при учениците от I и II клас – създаване на ефективен методически модул за изграждането им чрез обучението по „Околен свят“ [How to Form Social and Civic Competences in Students of 1st and 2nd Grade – Creating an Effective Methodological Module for their Construction through the Training by Man and Society] / Радостина Божкова / Radostina Bojkova
1230 – 1244 Психолого-педагогически предпоставки за формиране на отношение към природата, като към ценност на културата (предучилищна разновъзрастова група) [Psychological and Pedagogical Prerequisites for Forming an Appreciative Attitude to Nature as a Cultural Value (Preschool Varied-aged Group)] /
Надзифе Чангалова / Nadzife Changalova
1245 – 1255 Анализиране нагласата за използване на образователна интерактивна мултимедия при чуждоезиковото обучение [Analysis of the Attitude for Using Common Educational Interactive Multimedia in Foreign Language Training ] / Десислава Баева / Desislava Baeva
FOREIGN EXPERIENCE / ЧУЖДЕСТРАНЕН ОПИТ
263 – 168 Разработки электронных учебных пособий для дисстанционного обучения как ресурс повышения качества образования [Development of Electronic Textbooks for Distance Learning as a Resource for Improving the Quality of Education] / Гулрайхан Жантеева / Gulraikhan Zhanteyeva
269 – 273 Особенности преподавания русского языка и литературы в художественной школе [Specifics in Teaching Russian Language and Literature in Art School] / Ж. Даныбаева / J. Danibaeva
388 – 408 An Overview on Formal Schooling System in Seven Countries / Alina Gîmbută, Maria Fili, Cemile Yavuz, Radmila Jeřábková, Nikolina Ratković, Paulo Manuel Oliveira Mengo de Abreu, Chiara Sega
409 – 417 The Competencies of Selected Students from the Faculty of Education, Charles University in Prague, in the Area of the Child Sexual Abuse (CSA) Syndrome Prevention / Jaroslava Hanušová, Jiří Prokop
509 – 514 Theoretical Fundamentals of Training of the Future Bachelors аnd Masters of Education for Professional Activity in the Heterogeneous Environment / Inna Fedotenko, Irina Yugfeld
FORMATION OF EUROPEAN IDENTITY IN SCHOOL /
ФОРМИРАНЕ НА ЕВРОПЕЙСКА ИДЕНТИЧНОСТ В УЧИЛИЩЕ
906 – 917 Европа в училище – да се научим да живеем заедно [Europe at School – Learning to Live Together] / Ингрид Шикова / Ingrid Shikova
918 – 927 Готовност за включване на образованието в „свързания свят“ [Bulgarian Schools Readiness to the Inclusion in the “Connected Word”] / Оля Харизанова / Olya Harizanova
928 – 939 Европейският съюз като символика в процеса на формиране на европейска идентичност в началното училищно образование [European Union as a Symbol in the Process of European Identity Formation in the Primary School Education] / Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova
940 – 960 Усвояване на знания за ЕС и развиване на междукултурна компетентност в обучението по езиковите дисциплини в средното училище [Knowledge about the EU and Intercultural Competence in the Context of Learning Languages at Secondary School] / Росица Пенкова, Николина Цветкова / Rositsa Penkova, Nikolina Tsvetkova
HISTORY OF BULGARIAN EDUCATION /
ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
8 – 16 Политиката на Българския земеделски народен съюз за подобряване на материалното положение на учителите и за осигуряване на средства за строеж на училища (1919 – 1923) [The Policy of the Bulgarian Agrarian People’s Union to Improve the Financial Support of Public Schools and Teachers (1919 – 1923)] / Емилия Еничарова / Emilia Enicharova
HISTORY OF EDUCATION / ИСТОРИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
312 – 319 Материално осигуряване на образованието в Източна Румелия (1879 – 1885) [Material Provision of Education in Eastern Rumelia (1879 – 1885)] / Емилия Еничарова / Emilia Enicharova
INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
961 – 970 The Inclusion of d/Deaf Students in the Universities of Turin, Italy: Services Provided, Individual Plans and Open Questions / Carolina Carotta, Pamela Crepaldi, Enrico Dolza
INCLUSION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS /
ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ
ПОТРЕБНОСТИ
367 – 387 The Process of Reading and the Teaching of Reading Skills to Pupils with Dyslexia / Blagovesta Troeva
515 – 527 Ecological Systems Theory: a Valuable Framework for Research on Inclusion and Special Educational Needs /Disabilities / Leda Kamenopoulou
638 – 647 Challenging the Concept of Cultural Deficit, through a Framework of Critical-Based Education / Mike Fox
INNOVATIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGY FOR PERSONAL DEVELOPMENT THROUGH ART CREATIVE ACTIVITIES / ИНОВАТИВНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ТЕХНОЛОГИИ ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ ЧРЕЗ ХУДОЖЕСТВЕНОТВОРЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ
1015 – 1020 Mултимедийната презентация на литературен урок като способ за мотивация и развитие на ученика [Multimedia Presentation of a Literature Lesson as a Way of Motivation and Development for Students] / Запрян Козлуджов / Zapryan Kozludzhov
1021 – 1035 Принципът за възпитание, образование и терапия чрез изкус-
тво в България (развитие и актуално състояние) [The Principle of Education and Therapy through Art in Bulgaria (Growth and Contemporary State)] / Нели Бояджиева / Neli Boyadzieva
1036 – 1047 Темата за рисуването в средновековните трактати [The Theme of Drawing in the Medieval Treatises] / Бисер Дамянов / Biser Damianov
1048 – 1069 Възникване на модела за анатомично онагледяване „Екорше“ в обучението на медици и художници през епохата на Ренесанса [Occurrence of the Model for Anatomical Illustration “Ecorche” in the Training of Medical Professionals and Artists in the Renaissance] / Методий Ангелов / Мetodiy Аngelov
1070 – 1090 Био- и неврофийдбек методите в полза на личностното развитие на хората с увреждания чрез стимулиране на креативния им потенциал [Bio and Neurofeedback Methods for the Personal Development of People with Disabilities by Promoting Their Creative Potential] / Юрий Янакиев, Радослав Щерев / Youri Ianakiev, Radoslav Shterev
1099 – 1108 Стоте езика на децата в Pеджио концепцията [The Hundred Languages of Children in the Reggio Concept] / Боряна Иванова / Boryana Ivanоva
1109 – 1120 За необходимостта от балансиран подход към проблема за образователните алтернативи [On the Need for a Balanced Approach to the Problem of the Educational Alternatives] / Даниела Маркова / Daniela Мarkova
INTRANSITIVE EDUCATIONAL TRADITIONS /
НЕПРЕХОДНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТРАДИЦИИ
92 – 102 Децата на институцията „възпитателно училище-интернат“ [Childre of the Correctional Boarding School Institution] / Надежда Кръстева, Желязка Стефанова / Nadezhda Krasteva, Zhelyazka Stefanova
MEMORY OF DESCENDANTS / ПАМЕТТА НА ПОТОМЦИТЕ
103 – 118 Спомени за нашия преподавател от ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ по теоретична механика капитан I ранг о.р. доц. д-р инж. Цветан Илиев Папазов – учен, изобретател, изпитател, педагог и душевед [Some Memories of Our Lecturer on Theoretical Mechanics at Naval Academy “N. Y. Vaptsarov” – Captain Reserve Officer, Dr. Eng. Tsvetan Iliev Papazov, Assoc. Prof. – Scientist, Inventor, Tester, Pedagogue and Soul Connoisseur] / Илия Пеев / Iliya Peev
NEGATIVE EDUCATIONAL ALTERNATIVES /
НЕГАТИВНИ ВЪЗПИТАТЕЛНИ АЛТЕРНАТИВИ
528 – 547 „Криворазбраната възпитанизация“ – за модерните общества и повредените деца [„The Misunderstood Education-Civilization“ – on Modern Societies and Damaged Children] / Светослава Съева / Svetoslava Saeva
NEW BOOKS / НОВИ КНИГИ
279 – 282 Нова динамична модификация в границите на „Аз-концепцията“ на математическото моделиране [A New Dynamic Modification in the ‘Teacher – Learner’ System Using the I Concept of Mathematical Modelling] / Яна Рашева-Мерджанова / Yana Racheva-Merdjanova
553 – 561 Синергетика – ново научно познание [Synergetics – Introduction and Vocabulary] / Любомир Георгиев / Lyubomir Georguiev
978 – 981 IBM SPSS STATISTICS през педагогическия поглед на доц. д-р Зорница Ганева [IBM SPSS STATISTICS Trough the Pedagogical Point of View of Dr. Zornitza Ganeva, Assoc. Prof.] / Вяра Гюрова / Viara Gyurova
982 – 986 Началното ограмотяване – „ключ“ за успешен живот в променящия се свят [Learning to Read and Write in Primary School – a Key to a Successful Life in a Changing World] / Пенка Кънева / Penka Kаneva
987 – 990 Oт „чудна и дивна даскалетинка“ до педагогика за национално случване [From “Marvelous Divna Daskaletinka” to Education of the National Event] / Радослав Радев / Radoslav Radev
1129 – 1131 Антропология на възпитанието [Anthropology of Education] / Албена Чавдарова / Albena Chavdarova
1132 – 1134 Версиите в биографиите на личността [Versions in the Biographies of the Individual] / Пламен Радев / Plamen Radev
PEDAGOGICAL EXPERIENCE / ПЕДАГОГИЧЕСКИ ОПИТ
1213 – 1219 Иновативна технология на професионално-педагогическия тренинг като форма на педагогическо взаимодействие с учители в предучилищното образование [Innovative Technology of the Professional Pedagogical Training as a Form of Pedagogical Interaction with Teachers in Pre-school Education] / Елена Витанова / Elena Vitanova
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
320 – 339 Информационните технологии в началните класове – състояние и перспективи [Information Technologies in Primary School – State and Perspectives] / Даниела Тупарова, Мая Касева / Daniela Tuparova, Maya Kaseva
338 – 348 Ученическите емоции удоволствие, тревожност и скучаене в процеса на учене по време на час [Student’s Emotions Enjoyment, Anxiety and Boredom in the Learning Process during the Class] / Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova
349 – 356 Стимулиране на креативното развитие на децата от предучилищна възраст [Stimulating Preschool Children’s Creative Development] / Боряна Иванова / Boryana Ivanоva
357 – 366 Особености на естетическото преживяване и разбиране в процеса на опознаване на природата [Peculiarities of the Aesthetic Experience and Aesthetic Understanding in the Process of Discovering Nature] / Иванка Кирилова, Ivanka Kirilova
439 – 462 Нравствено-етичното и религиозното в съвременната педагогическа наука [Moral, Ethical and Religious in Modern Science Education] / Лучиян милков / Luchiyan Milkov
463 – 472 Параметри на властта и ролите на университетския преподавател [Powers and Roles Parameters of the University Teacher] / Вяра Гюрова / Viara Gyurova
473 – 483 Театрализираната дейност в процеса на социализация на децата със специални образователни потребности [Theatrical Activity in the Process of Socialization of Children with Special Educational Needs] / Пелагия Терзийска / Pelagia Terziyska
484 – 496 Приложение на софтуера „Джъмпидо“ в обучението по математика в началните класове [Application of the Software Jumpido in Teaching Mathematics in I – IV Grade] / Таня Вълкова, Елена Ковачева / Tanya Valkova, Elena Kovacheva
497 – 508 „Говорещото дете“ в променящия се свят – „младото четене“ (начална училищна възраст) [The Talking Child in the Rapidly Changing World – New Way of Reading (Primary Education)] / Mариана Мандева, Диляна Гаджева / Mariana Mandeva, Dilyana Gadzheva
602 – 629 Някои посоки и превенция на насилието, агресивността и девиациите сред учениците [Some Directions and Prevention of Violence, Aggression and Deviation among Students] / Божена Такворян-Солакян / Bozhena Takvorian-Solakian
630 – 637 Възможности на съвременното разбиране за кратковременна и дълговременна памет [Pоssibilities of Contemporary Understanding of Short-Term and Long-Term Memory] / Гергана Събева / Gergana Sabeva
727 – 741 Предприемачеството като ключова компетентност в полето на етнокултурното многообразие (рефлексивни аспекти) [Entrepreneurship as a Key Competence in the Field of Ethnocultural Diversity (Reflexive Aspects)] /Ирина Колева, Цветелин Симов / Irina Koleva, Tzvetelin Simov
742 – 751 NDM – таксономия, обслужваща диадата „индивидуалност – личност“ [NDM – Taxonomy Serving the Dyad “Individuality – Personality”] / Сава Гроздев, Марга Георгиева / Sava Grozdev, Marga Georgieva
752 – 760 Oтносно литературната комуникация в начален училищен етап [On Communication Literature in Elementary School Stage] / Mила Гълъбова / Mila Galabova
761 – 765 Новите функции на учителя при обучение с информационно-комуникационни технологии [The New Functions of Teacher in Training with Information-Communication Technologies] / Христина Петрова / Hristina Petrova
766 – 776 Базови превенционни програми при проблеми в поведението при деца в яслена и в предучилищна възраст [Basic Prevention Programs for the Challenging Behaviors of Toddlers and Preschoolers] / Светла Стайкова, Гергана Петрова, Ана Денева / Svetla Staykova, Gergana Petrova, Ana Deneva
871 – 887 Хербарт и неговият път към Песталоци и педагогиката [Herbart and his Way to Pestalozzi and Pedagogy] / Албена Чавдарова / Albena Chavdarova
888 – 905 Изследователският подход в учебните програми на начален етап на образование [Research Approach in the Curricula of Primary Education] / Румяна Неминска / Rumyana Neminska
1159 – 1172 Дидактичен модел „конструктивна математика за деца“ [Didactic Model “Constructive Mathematics for Children”] / Надя Делчева, Даринка Гълъбова / Darinka Galabova, Nadia Delcheva
ROMA (NON-)INCLUSION / РОМСКОТО (НЕ)ВКЛЮЧВАНЕ
295 – 311 Ромски дискриминационни практики и реч на омразата в преподаването на университетски преподаватели (Анализ на информацията от база данни от анкетно проучване) [Roma Discriminatory Practices and Hate Speech in Teaching Academics (Analysis of Information from a Database of Survey)] / София Дерменджиева, Даниела Тасевска, Гергана Дянкова / Sofia Dermendjieva, Daniela Tasevska, Gergana Dyankova
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
274 – 278 Психогимнастиката за опазване психичното здраве при 5 – 6-годишните деца [Psycho Gymnastics to Protect Mental Health at 5 – 6 Year Olds] / Любимка Габрова / Lyubimka Gabrova
562 – 568 Интеркултурното образование – от теория към практика [Intercultural Еducation – from Theory to Practice] / Еленка Иванова / Elenka Ivanova
703 – 707 Идеята за „дуално образование“ при 6 – 7-годишните деца – образование за интелигентен растеж [The Idea of “Dual Education” in 6 – 7 Years Old Children – Education for Smart Growth] / Mаргарита Абрашева, Любимка Габрова / Margarita Abrasheva, Liubimka Gabrova
708 – 712 Иновационен модел на взаимодействие между детската градина и родителя [Innovative Model of Interaction between Kindergarten and Parent] Илияна Вълова / Iliana Valova
800 – 818 Интелектуалното развитие на 5 – 6-годишните деца [Intellectual Growth of 5 and 6 Years Old Children] / Калина Върбанова / Kalina Varbanova
819 – 825 Речевата компетентност на децата в контекста на готовността им за училище [Children’s Competency to Speak in the Context of Their Readiness for School] / Величка Ихтиманска / Velichka Ihtimanska
826 – 834 Иновационен модел на ситуацията като основна форма на педагогическо взаимодействие на детето от ромски произход за неговите права [Innovational Model of the Situation as the Main form of Pedagogical Interaction with Roma Children with Regard to their Rights] / Еленка Иванова / Elenka Ivanova
971 – 977 Как да постъпим, ако имаме съмнение, че дете е със специални образователни потребности? [What to Do if We Have a Suspicion that the Child Has Special Educational Needs?] / Гергана Кирилова, Gergana Kirilova
1256 – 1266 Емпирико-теоретичен модел на обществен съвет в ДГ „Слънчице“ – гр. Мездра (по примера на Закона за предучилищното и училищното образование) [Empirical and Theoretical Model of a Public Council in DG „Slantchize“ – Mezdra (based on the example of the law of preschool and school education)] / Атанаска Христова / Atanaska Hristova
1267 – 1272 Съвременни аспекти на взаимодействие семейство – детска градина [Modern aspects of the interaction Family – Kindergarten ] / Илияна Вълова / Iliana Valova
THE TEACHER AND THE TEACHING PROFESSION /
УЧИТЕЛЯТ И УЧИТЕЛСКАТА ПРОФЕСИЯ
151 – 152 Учителят и учителската професия [The Teacher and the Teaching Profession] / Лиляна Стракова / Lilyana Strakova
153 – 167 Педагогическото образование на учителите в България в контекста на хербартианството [Teacher’s Education in Bulgaria in the Context of Herbartianism] / Албена Чавдарова / Albena Chavdarova
168 – 180 Учителят и учителската професия – реалности и предизвикателства [The Teacher and his Profession – Realities and Challenges] / Лиляна Стракова / Lilyana Strakova
181 – 190 Съвременната професионално-педагогическа подготовка на учителя – между обществото, държавата и университета [Contemporary Professional-Pedagogical Teacher Preparation – between the Society, the State and the University] / Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova
191 – 196 За учителската професия, „професионализацията“, „пролетаризацията“ и аргумента „Така е в чужбина“ [About Teacher Profession, “Professionalization”, “Proletarianization” and the Argument “This is the Way, they do it Abroad”] / Вася Делибалтова / Vasya Delibaltova
197 – 209 Мотивацията на учителите за приложение на нови образователни идеи [Teachers Motivation to Use New Ideas in Education] / Радка Василева / Radka Vasileva
210 – 215 Професионално-личностният профил на съвременния учител през погледа на студентите [Professional and Personal Profile of the Modern Teacher through the Eyes of Students] / Снежана Янакиева / Snezhana Yanakieva
216 – 223 Автономията като принцип за организационна идеология в различните управленски школи [Autonomy as a Principle of Organizational Ideology in Various Schools of Management] / Ваня Кастрева-Монова / Vanya Kastreva-Monova
224 – 235 Директорът на училището – симбиоза между мениджър и лидер [The School Principal – Symbiosis between Manager and Leader] / Елеонора
Лилова / Eleonora Lilova
236 – 243 Приоритети в eвропейските образователни политики [Teacher Training in the Context of the Educational Priorities of the European Union] / Вася Ликова-Арсенова / Vassya Likova-Arssenova
244 – 251 Мултиекипност и синергизъм при работата на учителя с деца и младежи със специфични потребности [Multiteamwork аnd Synergy in the Work of the Teacher with Children and Youth with Specific Needs] / Моника
Богданова / Monika Bogdanova
252 – 257 Ролята на училището и учителите за половото възпитание на децата и подрастващите [The Role of the School and the Teacher for Sexual Education of Children and Adolescents] / Берджухи Лефтерова / Berjuhi Lefterova
258 – 262Учителят и учителската професия [The Teacher and the Teaching Profession] / Ели Пещерска / Eli Peshterska