DEVELOPMENT OF THE SOCIAL PEDAGOGY /
РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА
Развитие на социалната педагогика в България (дневник на Втория университетски симпозиум по социална педагогика)
[Development of the Social Pedagogy in Bulgaria (Summary of the Second University Simposium on Social Pedagogy)]
/ Марина Пиронкова / Marina Pironkova – стр. 440
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Тържествено слово за откриване на симпозиума „Развитие на социалната педагогика в България“
[Solemn Speech to Open the Symposium „Development of Social Pedagogy in Bulgaria“]
/ Клавдия Сапунджиева / Klavdia Sapundjieva –стр. 447
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Развитие на специалност „Социална педагогика“ в Софийски университет „Св. Климент Охридски“
[Growth of Speciality “Social pedagogy” at Sofia University “St. Kliment Ohridski”]
/ Нели Бояджиева / Neli Boiadjieva – стр. 449
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Карл Магер (1810 – 1858) и неговото понятие „социална педагогика“
[Karl Mager (1810 – 1858) and his Concept of “Social Pedagogy”]
/ Албена Чавдарова / Albena Chavdarova – стр. 462
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Социалната педагогика между хаоса и системата
[Social Pedagogy between Chaos and System]
/ Пламен Радев / Plamen Radev – стр. 472
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Социална педагогика и социална работа – сходство в означаващото
[Social Pedagogy and Social Work – Similarity in the Signifiers]
/ Нели Петрова-Димитрова / Nelli Petrova-Dimitrova – стр. 495
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Дискусията за социалната педагогика в Обединеното кралство
[The Discussion on the Social Pedagogy in the United Kingdom]
/ Мая Чолакова / Maya Tcholakova – стр. 507
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Съвременни възпитателни технологии при социалнопедагогическата дейност
[Modern Educational Technologies in Social-Pedagogical Activity]
/ Гинка Димитрова / Ginka Dimitrova – стр. 520
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Позитивен подход и физическа намеса при работа с деца с предизвикателно поведение
[Positive Approach and Physical intervention for Work with Children with Challenging Behavior]
/ Александър Ранев, Цветослав Николов / Aleksandar Ranev, Tsvetoslav Nikolov – стр. 528
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Холистичният подход като актуална практика в социалната работа с деца в риск
[Holistic Approach as Current Practice in Social Work with Children at Risk]
/ Росица Михайлова / Rositza Mihaylova – стр. 538
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Юбилеен портрет на проф. д-р Гинка Димитрова
[Anniversary portrait of Prof. Dr. ginka Dimitrova]
/ Нели Бояджиева / Neli Boiadjieva – стр. 546
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проф. д-р Петър Диков Петров на 80 години
[Prof. Dr. Peter Dikov Petrov on 80 years]
/ Коста Герджиков / Kosta Guerdzikov – стр. 549
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Синергетическа философия на образованието, синергетическа естествена педагогика, синергично образование
[Synergy philosophy of Education, Sinergy Natural Education, Synergy Education]
/ Жулиета Савова / Julieta Savova – стр. 552
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
THE WRITTEN WORD REMAINS. WRITE CORRECTLY /
НАПИСАНОТО ОСТАВА. ПИШИ ПРАВИЛНО – стр. 557
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА В БЪЛГАРИЯ (ДНЕВНИК НА ВТОРИЯ УНИВЕРСИТЕТСКИ СИМПОЗИУМ ПО СОЦИАЛНА ПЕДАГОГИКА)
Марина Пиронкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя дискусията по време на Втория университетски симпозиум по социална педагогика на 1 декември 2016 г. Научният форум в чест на 25-годишнината от създаването на специалност „Социална педагогика“ в България и 20-годишнината от създаването на катедра „Социална педагогика и социално дело“ включва три тематични направления: „История на социалната педагогика“, „Теоретични проекции и сравнителни аспекти на социалната педагогика“ и „Социалната педагогика и социалната работа – съвременни подходи и актуални практики“.
Keywords: social pedagogy; social-pedagogical theory; social work
DEVELOPMENT OF THE SOCIAL PEDAGOGY IN BULGARIA (SUMMARY OF THE SECOND UNIVERSITY SIMPOSIUM ON SOCIAL PEDAGOGY)
Abstract. The article presents the discussion during the Second university
symposium on Social Pedagogy “Development of the Social Pedagogy in Bulgaria”.
The symposium had three thematic sections: History of the Social Pedagogy, Critical
and Comparative analysis in the social-pedagogical theory, Social Pedagogy and
Social Work – contemporary approaches and current practices.
Dr. Marina Pironkova, Assoc. Prof.
Department of Social Pedagogy and Social Work
Faculty for Primary and Preschool Education
University of Sofia
ТЪРЖЕСТВЕНО СЛОВО ЗА ОТКРИВАНЕ НА СИМПОЗИУМА „РАЗВИТИЕ НА СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА В БЪЛГАРИЯ“
Клавдия Сапунджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Pезюме. Словото представя постигнатите академични резултати по случай
20 години от създаването на катедра „Социална педагогика и социално дело“
в Софийския университет.
Keywords: social pedagogy; social work; social pedagogue; social education
SOLEMN SPEECH TO OPEN THE SYMPOSIUM „DEVELOPMENT OF SOCIAL PEDAGOGY IN BULGARIA“
Abstract. The article presents the academic performance of the Department of
Social Pedagogy to celebrate 20 years since its establishment in Sofia University.
Prof. Klavdia Sapundjieva, DSc.
Department of Social Education and Social Work
Faculty for Primary and Preschool Education
University of Sofia
Sofia, Bulgaria
РАЗВИТИЕ НА СПЕЦИАЛНОСТ „СОЦИАЛНА ПЕДАГОГИКА“ В СОФИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ“
Нели Бояджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се представя развитието на нова за университетското образование специалност „Социална педагогика“ у нас. Тя е разкрита в началото но 90-години в СУ „Св. Кл. Охридски“ във Факултета по начална и пред училищна педагогика и бележи нов етап от развитието на педагогическата наука и университетското образование. В статията се представя и се прави критичен анализ на постиженията в подготовката на специалисти по социална педагогика в трите степени на висшето образование на базата на двадесетгодишния опит на катедра „Социална педагогика и социално дело“ в СУ.
Keywords: social pedagogy; university education; university degrees; development of pedagogy; professional qualification
GROWTH OF SPECIALITY “SOCIAL PEDAGOGY” AT SOFIA UNIVERSITY “ST. KLIMENT OHRIDSKI”
Abstract. The article presents the growth of a new speciality “Social pedagogy” in Bulgaria. it has been established in the beginning of 90th years of 20th century in Faculty for Primary and Preschool Education at Sofia University “St. Kl. Ohridski”. The latter fact marks a new stage of development of the pedagogical science and university education. This article presents and makes a critical analysis of the achievements in the preparation of social pedagogy specialists in the three degrees of the tertiary education on the basis of the department of “Social pedagogy and Social work” in Sofia University’s experience.
Prof. Dr. Neli Boiadjieva
Department of Social Pedagogy and Social Work
Faculty for Primary and Preschool Education
University of Sofia
КАРЛ МАГЕР (1810 – 1858) И НЕГОВОТО ПОНЯТИЕ „СОЦИАЛНА ПЕДАГОГИКА“
Албена Чавдарова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Pезюме. През 1844 г. в своя рецензия Карл Магер използва за първи път понятието „социална педагогика“, което по-късно придобива много различни от първоначалното си разбиране съдържание и интерпретации. За Магер „социалната педагогика“ е тази педагогика, която задава рамките на моралното възпитание на човека, който живее в общество, развиващо се на основата на общовалидни нравствени закони и на принципите за свободата и равенството.
Keywords: Karl Mager; social pedagogy; education
KARL MAGER (1810 – 1858) AND HIS CONCEPT OF “SOCIAL PEDAGOGY”
Abstract. in 1844 Karl Mager used the term “social pedagogy” for the first
time in one of his reviews; later the term becomes very different from its original
understanding content and interpretations. For Mager “social pedagogy” is that
pedagogy, which sets the framework of the moral education of the person who lives
in a society developing on the basis of universal moral law and the principles of
freedom and equality.
Prof. Albena Chavdarova, DSc.
Faculty of Education
University of Sofiа
СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА МЕЖДУ ХАОСА И СИСТЕМАТА
Пламен Pадев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Pезюме. В статията се разглежда част от историята на социалната педагогика и нейното различие от социалната работа. Показани за възможности за статуса на социалната педагогика.
Keywords: social pedagogy; social work; experience from other countries
SOCIAL PEDAGOGY BETWEEN CHAOS AND SYSTEM
Аbstraсt. The article examines part of the history of the social pedagogy and its difference from social work. Shown are opportunities on the status of the social pedagogy.
Prof. Dr. Plamen Radev
Plovdiv University “Paisii Hilendarski’’
СОЦИАЛНА ПЕДАГОГИКА И СОЦИАЛНА РАБОТА – СХОДСТВО В ОЗНАЧАВАЩОТО
Нели Петрова-Димитрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Pезюме. Целта на тази статия е да се очертае сходството в области, които са определени от концепциите за социална педагогика и социална работа, чрез изследване на характера на взаимоотношенията между тях и твърдят, възможните посоки на диференциация. Хипотезата на изследването е, че има сходство в смисъл означавано от социалната педагогика и социална работа, а дори и в определени параметри, чиято прилика е еднаквост. Методи за изследване са теоретичен преглед на образователни документи на английски, френски, руски и български език през последните години. Основните констатации показват, че тези знаменатели означават процеси, помагащи интервенции; отразяват процеса на връзка между подпомагането и получаване на помощ; развиват подобен набор от интервенции, основани на индивидуализиран клиничен подход, фокусиран към нуждите на хората в една група или общност. Основните специфики могат да се обобщят като опора на различна теоретична концептуализация като научна принадлежност, т.е. педагогика, медицина, психология/психотерапия и пр., и/или като принадлежност към теоретични психопедагогически школи, т.е. когнитивна, поведенческа, психоаналитична, еклектична и пр. като специфични области на работа.
Keywords: social pedagogy; social education; social assistance; social work
SOCIAL PEDAGOGY AND SOCIAL WORK – SIMILARITY IN THE SIGNIFIERS
Abstract. The purpose of this article is to outline the similarities in the areas designated by the concepts of social pedagogy and social work, by examining
the nature of the relationship between them, and to argue possible directions for their differentiation. The hypothesis of the study is that there is similarity in the
meanings signified by social pedagogy and social work, and even that within certain parameters this similarity represents uniformity. The methods of the study
are theoretical review and education documents in English, French, Russian and Bulgarian from the recent years. The main findings show that these signifiers denote processes that help interventions; they reflect the process of connection between helping and receiving help; they develop similar forms of intervention based on an individualized clinical approach centered on the needs of people, individually and in a group or community. The main specificities/differences can be summarized as the mainstays of different theoretical scientific backgrounds, i.e. Education, Medicine, Psychology (psychotherapy), etc., and/or as accessories to the theoretical psycho-pedagogical schools, i.e. cognitive, behavioral, psychoanalytical, eclectic, etc .; as specific fields of work.
Prof. Dr. Nelli Petrova-Dimitrova
Department of Social Pedagogy and Social Work
Faculty for Primary and Preschool Education
University of Sofia
ДИСКУСИЯТА ЗА СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА В ОБЕДИНЕНОТО КРАЛСТВО
Мая Чолакова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Pезюме. Статията е изградена върху анализ на научни публикации и аналитични доклади по темата за социалната педагогика като относително
нова теоретична и практическа парадигма в англоезичния свят. Представят се ключови интерпретации върху социалнопедагогическата концепция с акцент върху схващанията на автори от Обединеното кралство, където навлизането на социалната педагогика в традиционните за англо-саксонската социална работа полета се третира с необходимата предпазливост и критична саморефлексия.
Keywords: social pedagogy; UK
THE DISCUSSION ON THE SOCIAL PEDAGOGY IN THE UNITED KINGDOM
Abstract. The article draws upon an analysis of scholarly publications and analytical reports on the theme of social pedagogy as a relatively new theoretical
and practical paradigm in the English-speaking world. Key interpretations on the social-pedagogical conception are presented, with a focus on the views of authors from the UK, where the introduction of the social pedagogy in the traditional for the Anglo-Saxon social work fields is treated with the required caution and critical self-reflection.
Dr. Maya Tcholakova, Assoc. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”
СЪВРЕМЕННИ ВЪЗПИТАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ ПРИ СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКАТА ДЕЙНОСТ
Гинка Димитрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Pезюме. Възпитателните технологии в социалнопедагогическата дейност са едно от основните направления на педагогическите технологии. Те имат
интегративен характер. Базират се на постиженията на педагогиката, психологията, социалната педагогика, социологията и редица други науки за човека, допринасящи за ефективността на възпитателния процес и дейност в социалнопедагогическата сфера. В статията представяме работата ни с магистри, свързана с подготовката им за умело използване на съвременни възпитателни технологии в педагогическата дейност.
Keywords: technology; education; socio-educational activity; project; ethical dilemmas
MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN SOCIAL-PEDAGOGICAL ACTIVITY
Abstract. The educational technologies in the socio-pedagogical activity are one of the key directions in pedagogical technologies. These have an integrative
character. They are based on the achievements of pedagogy, psychology, social pedagogy, sociology, and other sciences related to the human and contributing to the effectiveness of the educational activity. in this article there are presented some of the core technologies for the preparation of prospective social pedagogues.
Prof. Dr. Ginka Dimitrova
University of Sofia
ПОЗИТИВЕН ПОДХОД И ФИЗИЧЕСКА НАМЕСА ПРИ РАБОТА С ДЕЦА С ПРЕДИЗВИКАТЕЛНО ПОВЕДЕНИЕ
Александър Ранев, Цветослав Николов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Pезюме. В настоящата статия е представен модел за работа с деца с предизвикателно поведение. Материалът е разделен на две части, като първата
обхваща въпросите, свързани със структурната рамка на модела „Позитивен подход“, а втората е насочена към изясняване на въпроси, свързани с физическата намеса от страна на възрастния в кризисни ситуации. Двете подтеми обединяват идеята за позитивен подход при работа с деца с предизвикателно поведение.
Keywords: child development; positive approach; challenging behavior; behavior management, disruptive behavior
POSITIVE APPROACH AND PHYSICAL INTERVENTION FOR WORK WITH CHILDREN WITH CHALLENGING BEHAVIOR
Abstract. A model for work with children with challenging behavior is described in the present article. The article contains two parts – the first one is
focused on the “Positive approach” model and the second one is based on the “Physical intervention” concept which is closely related to the management of
physical aggression in a point of crisis. Both are united in a holistic-based positive approach for supporting children with emotional and behavioral difficulties.
Dr. Aleksandar Ranev, Assist.Prof.
Dr. Tsvetoslav Nikolov, Assist.Prof.
Sofia University
ХОЛИСТИЧНИЯТ ПОДХОД КАТО АКТУАЛНА ПРАКТИКА В СОЦИАЛНАТА РАБОТА С ДЕЦА В РИСК
Pосица Михайлова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Pезюме. Холистичният подход в социалната работа с деца в риск е актуална практика, спомагаща за ефективността и качеството на социалните услуги за децата от тези целеви групи. Настоящият доклад разглежда концепцията за холистичния подход и приложението му в актуалните съвременни практики на социалната работа.
Keywords: children at risk; holistic approach; current practice; social work
HOLISTIC APPROACH AS CURRENT PRACTICE IN SOCIAL WORK WITH CHILDREN AT RISK
Abstract. Holistic approach in social work with children at risk is current practice that helps the efficiency and quality of social services for children in these
target groups. This report addresses the concept of a holistic approach and its application in current modern practice of social work.
Dr. Rositza Mihaylova, Assist. Prof.
Shumen University
ЮБИЛЕЕН ПОРТРЕТ НА ПРОФ. Д-Р ГИНКА ДИМИТРОВА
Нели Бояджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Prof. Dr. Neli Boiadjieva
Department of Social Pedagogy and Social Work
Faculty for Primary and Preschool Education
ПРОФ. Д-Р ПЕТЪР ДИКОВ ПЕТРОВ НА 80 ГОДИНИ
Коста Герджиков
Софийски университет „Св. Климент Охридски
PROF. DR. PETER DIKOV PETROV ON 80 YEARS
Dr. Kosta Guerdzikov, Assoc. Prof.
Faculty for Primary and Preschool Education
University of Sofia
СИНЕРГЕТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО, СИНЕРГИЧНО ОБРАЗОВАНИЕ, СИНЕРГЕТИЧЕСКА ЕСТЕСТВЕНА ПЕДАГОГИКА
Жулиета Савова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и методий“
SYNERGY PHILOSOPHY OF EDUCATION, SYNERGY EDUCATION, SINERGY NATURAL EDUCATION
Prof. Dr. Julieta Savova
University of Veliko Tarnovo