CLASSICS IN PEDAGOGY / КЛАСИЦИ В ПЕДАГОГИКАТА
Играта и нейната роля в психическото развитие на детето
[The Game and its Role in the Child‘s Mental Development]
/ Лев Виготски / Lev Vygotsky – стр. 455
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
135 YEARS PRE-SCHOOL EDUCATION IN BULGARIA / 135 ГОДИНИ ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ
Целите за стимулиране на преживяванията и личностно значимият детски опит в контекста на индивидуалния образователен напредък в детската градина
[Goals of Stimulating Emotional and Personally-Significant Experiences in Children in the Context of Individual Educational Progress in Kindergarten]
/ Розалина Енгелс-Критидис / Rozalina Engels-Kritidis – стр. 476
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Комплексна методика за идентификация на деца в предучилищна възраст с риск за специфични нарушения на четенето
[Complex Methodology for Identifying of Preschool Children at Risk of Specific Reading Disabilities]
/ Диана Игнатова / Diana Ignatova – стр. 501
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Кажи и покажи: за ролята на жестовете в езиковото обучение
[Say it and Show it: on the Role of Gestures in Language Education]
/ Екатерина Софрониева / Ekaterina Sofronieva – стр. 522
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Интерактивната дъска в педагогическото взаимодействие при децата от предучилищна възраст
[Interactive Whiteboard in the Pedagogical Interaction in Preschool Children]
/ Галина Георгиева / Galina Georgieva – стр. 535
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Трудовата мотивация на учителите
[Work Motivation of Teachers]
/ Динко Господинов / Dinko Gospodinov – стр. 541
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Детски конференции
[Children’s Conferences]
/ Боряна Иванова / Borjana Ivanova – стр. 555
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
FOREIGN EXPERIENCE / ЧУЖДЕСТРАНЕН ОПИТ
Педагогический коучинг „Спешите дети, будем учиться летать!“
[Pedagogical Training „Hurry up Kids, We‘ll Learn to Fly!”]
/ Магавина Карлыгаш / Magavina Karlagach – стр. 561
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
DOCTORAL RESERCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
The Application of Information and Communication Technologies (ICT) in the Education of Children with Mild Intellectual Disabilities (ID)
/ Efstratios Pantelis – стр. 570
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Стереотипизация на етническите взаимоотношения при съвременните млади българи
[Stereotyping of Ethnic Relations in Contemporary Young Bulgarians]
/ Ваня Божилова / Vanya Bozhilova – стр. 582
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ЦЕЛИТЕ ЗА СТИМУЛИРАНЕ НА ПРЕЖИВЯВАНИЯТА И ЛИЧНОСТНО ЗНАЧИМИЯТ ДЕТСКИ ОПИТ В КОНТЕКСТА НА ИНДИВИДУАЛНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЕН НАПРЕДЪК В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Розалина Енгелс-Критидис
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията очертава перспективността на целите за стимулиране на преживяванията и личностно значимия детски опит в контекста на индивидуалния образователен напредък, получен в резултат на ефективна индивидуализация и диференциация на педагогическото взаимодействие в детската градина. Представени са резултати от проведено изследване със 127 деца на възраст от 3 до 7 години в 4 експериментални групи (I, II, III и IV възрастова група), доказващи, че индивидуалният образователен напредък е в силна корелация с благополучието на всяко дете, както и със степента на пълноценното включване на децата в педагогическото взаимодействие.
Keywords: goals of stimulating experiences; well-being; involvement; educational progress; individualization; differentiation; kindergarten
GOALS OF STIMULATING EMOTIONAL AND PERSONALLY-SIGNIFICANT EXPERIENCES IN CHILDREN IN THE CONTEXT OF INDIVIDUAL EDUCATIONAL PROGRESS IN KINDERGARTEN
Abstract. The current paper outlines the perspectiveness of the goals of stimulating emotional and personally-significant experiences in the context of the effective individualization and differentiation during pedagogical interaction in the kindergarten. It includes presentation on the results of a study involving 127 children aged 3-7 years old in 4 experimental groups (I, II, III, and IV age groups), which prove that individual educational progress has a strong correlation with each child’s well-being, as well as the level of fully-productive involvement of the children in the process of pedagogical interaction.
Dr. Rozalina Engels-Kritidis, Assoc. Prof.
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University
КОМПЛЕКСНА МЕТОДИКА ЗА ИДЕНТИФИКАЦИЯ НА ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ С РИСК ЗА СПЕЦИФИЧНИ НАРУШЕНИЯ НА ЧЕТЕНЕТО
Диана Игнатова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Развитието на способностите за четене има фундаментална роля за цялостното социално и познавателно функциониране на всеки човек. Нарастващият брой деца в началното училище със специфични трудности в овладяването на четенето наложи необходимостта от разработването на система за превенция и идентификация на специфичните нарушения на четенето още в предучилищна възраст. Целта на това изследване е да предложи модел за идентификация на деца (3 – 5 години) с риск за принадлежност към групата на специфичните нарушения на четенето. Изложението систематизира основните детерминанти в процеса на диагностично оценяване на специфичните нарушения на четенето. С цел да се оформи набор от диагностични признаци с прогностична стойност, са поставени на обсъждане някои рискови фактори и значими диагностични маркери, както и корелациите им с процесите на четенето. Представени са данни от стандартизацията на тестова батерия за оценка на риска за специфични нарушения на четенето в предучилищна възраст.
Keywords: specific reading disabilities; main evaluation markers; positive prognostic value negative prognostic value
COMPLEX METHODOLOGY FOR IDENTIFYING OF PRESCHOOL CHILDREN AT RISK OF SPECIFIC READING DISABILITIES
Abstract. Development of reading abilities has a fundamental role in the overall social and cognitive functioning of every person. Growing number of primary school children with specific difficulties in the mastering of reading technique has necessitated the development of a system for prevention and identification of specific reading disabilities at pre-school age. The aim of the present study is to propose a model for identification of children (between 3-5 years old) at risk of belonging to the group of specific reading disabilities. The exposition systematizes the main determinants in the process of evaluating of specific reading disabilities. In order to form a set of diagnostic signs with prognostic value, some risk factors and significant diagnostic markers, as well as their correlations with the reading processes are discussed. Data from standardization of a test battery for the assessment of risk regarding specific reading disabilities in pre-school children is presented.
Dr. Diana Ignatova, Assist. Prof.
Department of Special Education and Speech
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University
КАЖИ И ПОКАЖИ: ЗА РОЛЯТА НА ЖЕСТОВЕТЕ В ЕЗИКОВОТО ОБУЧЕНИЕ
Екатерина Софрониева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя три взаимосвързани изследвания върху употребата на жестове от деца, студенти и учители, които използват модела на Наративния формат за изучаване на съвременни езици, създаден от Taeschner (2005). Резултатите от първия представен проект, осъществен в България и чужбина, потвърждават, че използването на жестове улеснява и подпомага езикоусвояването при децата. Последващите изследвания у нас сред студенти педагози от Софийския университет и учители по език в детските градини верифицират наличието на връзка между използването на жестове от учителите и нивата на тяхната изразена емпатична загриженост. Жестовете се разглеждат като част от поведенческите профили на учителите. Колкото по-емпатичен е съответният преподавател, толкова повече жестове използва той/тя в работата си с децата. Това влияе пряко върху учебните постижения на децата. Деца, обучавани от учители с по-високи нива на емпатия, показват значимо по-високи езикови резултати.
Keywords: gestures; language education; empathy; narrative format
SAY IT AND SHOW IT: ON THE ROLE OF GESTURES IN LANGUAGE EDUCATION
Abstract. This article presents three interrelated studies on the use of gestures by children, university students and teachers who apply the Narrative Format model for second language acquisition in their practice. The model was created by Taeschner (2005). The results of the first research project, implemented in Bulgaria and abroad, verify that using gestures facilitates and supports children’s second language acquisition. The two studies which followed were conducted among university students in pedagogy from Sofia University and language teachers from various nursery schools. Results verify the relationship between gestures, used by teachers and their registered levels of empathic concerns. Gestures are viewed as part of the Teacher Behaviour Profile. The more empathic teachers are, the more frequently they use gestures in their interactions with the children. This has a direct impact on the learning achievements of the children. Furthermore, children taught by teachers with higher levels of empathy show better results in their language acquisition.
Dr. Ekaterina Sofronieva, Assoc. Prof.
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University
ИНТЕРАКТИВНАТА ДЪСКА В ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ПРИ ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Галина Георгиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата статия описва интерактивната дъска като иновативно средство за педагогическо взаимодействие в детските градини, като се посочват най-общите предимства и недостатъци на този вид система на обучение за децата и педагозите.
Keywords: interactive whiteboard; pedagogical interaction; innovative educational system
INTERACTIVE WHITEBOARD IN THE PEDAGOGICAL INTERACTION IN PRESCHOOL CHILDREN
Abstract. The present article presents the interactive board as an innovative tool for pedagogical interaction in kindergartens, emphasizing the most general advantages and disadvantages of this kind of educational system for children and teachers.
Dr. Galina Georgieva, Assist. Prof.
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University
ТРУДОВАТА МОТИВАЦИЯ НА УЧИТЕЛИТЕ
Динко Господинов
Софийски университет „Св. Климент Охридски
Резюме. В статията на основата на проучените литературни източници проследено накратко развитието на изследванията върху учителската трудова мотивация, откроени са основните съвременни изследователски области По-подробно са анализирани три от тези области – мотивацията за избор на учителската професия от страна на студентите, обучаващи се в учителски специалности, факторите, влияещи върху учителската мотивация, и факторите за демотивация.
Keywords: work motivation of teachers; motivation of students to choose thе teacher profession; factors influencing the motivation of teachers
WORK MOTIVATION OF TEACHERS
Abstract. Based on the examined literary sources, the article briefly reviews the development of research on teacher’s work motivation; the main contemporary research areas are highlighted. Three of these areas have been analyzed in more detail: the motivation for selecting the teacher profession by students in teacher education, the factors influencing the motivation of teachers and demotivational factors.
Dr. Dinko Gospodinov, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Sofia University
Боряна Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Статията представя значението на детските конференции като форма за демократично управление и активно включване на децата от предучилищна възраст при обсъждане на определени проблеми и вземане на решения, които са от значение за цялата възрастова група. Предлагат се различни теми, които могат да се дискутират при провеждане на детските конференции.
Keywords: kindergarten; children; european pedagogical concepts; competences; explorer; creator
CHILDREN’S CONFERENCES
Abstract. The article presents the importance of the children’s conference as a form of democratic leadership style and active inclusion of preschool children in the discussion of problems and decision making that are of great importance for the whole age group. Selection topics are offered for discussion during the children’s conference.
Dr. Borjana Ivanova, Assoc. Prof.
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski’’
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ КОУЧИНГ СПЕШИТЕ ДЕТИ, БУДЕМ УЧИТьСЯ ЛЕТАТь!
Магавина Карлыгаш
Казахской национальной академии искусств им. Т.Жургенева – Алматы
Аннотация. В статье поднимаются вопросы гумманизации и демократизации образовательных процессов.В том числе влияние метода педагогического коучинга на школьников и студентов в процессе образования.
Keywords: coaching; communication; information technologies; technologies of personal-oriented education; and key competences
PEDAGOGICAL TRAINING „HURRY UP KIDS, wE‘LL LEARN TO FLY!”
Abstract. In the article, the questions of humanization and democratization of modern education are discussed. The method of pedagogical coaching, and its role in the learning process of pupils and students, as well as the mechanisms of its action, are analyzed.
Mrs. Magavina Karlagach
T.K. Zhurgenov Kazakh National Academy of Arts
THE APPLICATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) IN THE EDUCATION OF CHILDREN wITH MILD INTELLECTUAL DISABILITIES (ID)
Abstract. The paper outlines how the application of the Information and Communication Technologies (ICT) helps the students with Mild Intellectual Disabilities (MID) in the education field. For this research six different Greek educational software products have been introduced ТО twelve students in a Greek school.
Keywords: special education; special education software; children with mental retardation; mild intellectual disabilities
Mr. Efstratios Pantelis
South-West University “Neofit Rilski”
СТЕРЕОТИПИЗАЦИЯ НА ЕТНИЧЕСКИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ ПРИ СЪВРЕМЕННИТЕ МЛАДИ БЪЛГАРИ
Зорница Ганева,(2017). Стереотипизация на етническите взаимоотношения при съвременните млади българи, София: Елестра,
ISBN 978-619-7292-03-9
Ваня Божилова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
STEREOTYPING OF ETHNIC RELATIONS IN CONTEMPORARY YOUNG BULGARIANS
Dr. Vanya Bozhilova, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Sofia University