ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Релацията стратегическо управление – (само)оценка – атестиране в училищните организации
Резюме. Статията представя теоретичен анализ на три важни фактора за осигуряване качеството на образованието в детските градини и училищата – стратегическо управление, оценяване (самооценяване) и атестиране. Позовава се както на нормативната база в системата на предучилищното и училищното образование, така и на достъпни теоретични източници, касаещи изследваната проблематика. Проучва се значението на трите фактора за създаване на устойчиви системи за управление на качеството на образование в институциите от системата на предучилищното и училищното образование. Анализират се взаимовръзките между стратегическо управление, оценяване и атестиране като фактор и гарант за развитие на институциите и осигуряване на сътрудническо управление.
Ключови думи: стратегическо управление; оценка; атестация; качествено образование
Румяна Гьорева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Предизвикателства пред глобалния свят и поглед към бъдещето на образованието
Резюме. Статията поставя акцент върху различните аспекти в сферата на образованието на децата в глобалния свят. Последствията от глобализацията – позитивни и негативни, рефлектират във всички обществени сфери, включително и в образователната. Очертани са няколко основни насоки в образованието на децата в бъдеще, а именно: учене през целия живот, развитие на компетентностите, учене в дигиталния свят, значение на резилиентността, формиране на ценностна ориентация, интеркултурно образование, владеене на чужди езици, стимулиране на детското творчество и подбор на учители. Изброените аспекти не трябва да се разглеждат изолирано един от друг, а във взаимовръзка помежду си. Динамичното развитие на обществата и внедряването на нови технологии във всяка една сфера, включително и в образованието, водят до необходимост от усъвършенстване на компетентностите на децата и на възрастните. Предизвикателствата в глобалния свят неминуемо са свързани и с проблема за равенство на образователните шансове на децата на различните образователни степени. В статията се подчертава връзката между бъдещето на образованието с неговите различни измерения и бъдещето на обществата в динамично променящия се свят.
Ключови думи: образование; общество; предизвикателства; учене през целия живот; развитие на компетентности; дигитално обучение; значение на устойчивостта; развитие на ценностна ориентация; междукултурно образование; чужди езикови умения; насърчаване на творчеството; избор на учители
Боряна Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Подкрепа на професионалната подготовка на бъдещите учители с фокус директорa на училището и детската градина
Резюме. Статията е посветена на ролята на директора на образователна институция в подкрепа на професионалната подготовка на бъдещите учители. В контекста на нормативната регламентация са описани неговите функции и акценти на компетентностния му профил, отнасящи се до управлението на процеса на практическа подготовка на студенти в образователната институция. В практически ракурс са изведени съдържателните характеристики на наставничеството между учителя наставник и стажант-учителя и са диференцирани положителните страни и затрудненията на управленските решения, които трябва да вземе директорът в подкрепа на професионалната подготовка на бъдещите учители.
Ключови думи: наставничество в образованието; управител на образователна институция; обучение на учители
Маринела Михова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Даринка Костадинова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца
Educational Reasons for Early School Drop-Out
Abstract. Education is a high human value and a right that every person has to take advantage of. In today’s technological society, differentiated as a knowledge-based society, at the center of which the knowledgeable person is placed, a part of the young people leave the educational system prematurely. What provokes a person to make this fateful choice? Why, since the labor market needs highly qualified staff, a proportion of students chooses to leave school before they have mastered any professional skills? The reasons for dropping out of school are different. They can be differentiated generally as: family, social, economic and educational, personal reasons. The purpose of this article is to identify the educational reasons why students drop out of school. A questionnaire was developed in order to achieve the so set goal. The questionnaire was approbated with high school students. Research methods: content-analysis, survey, pertinent analysis of empirical data. The results indicate that educational reasons occupy a significant place among the reasons that the the students give for dropping out of school. In order to reduce the influence of the educational reasons for dropping out of school, targeted training of the practitioners is needed. The teacher who is interested in the future development of his or her pupils needs to work preventively to keep students in the education system. Particularly devoted to this activity should be teachers who educate students mainly from minority groups in whose ethnic perceptions education is not of a significant value.
Keywords: education; dropping out of school; educational reasons for dropping out of school
Maria Teneva, Zlatka Zhelyazkova
Trakia University – Stara Zagora
Оптимизиране на съвременния урок по математика с помощта на математически проблемни ситуации
Резюме. Съвременният урок по математика в началните класове представлява креативна, иновативна и интерактивна форма за организация на учебно-възпитателната дейност на учениците. Това налага използването на похвати за обучение, които в оптимална степен да повишат ефективността на учебно-възпитателния процес. Настоящата статия разглежда възможността проблемните ситуации да се използват като средство за оптимизиране на съвременния урок по математика. Диагностицират се знанията на ученици в трети клас, усвоили учебното съдържание в проблемноситуационна среда, като се установява ефектът от проблемните ситуации върху усвояването на математическото учебно съдържание.
Ключови думи: оптимизиране на урока по математика; творчески задачи; проектна дейност; проблемна ситуация
Валентина Чилева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Адаптация на драма, театрални и арт техники за социалнопедагогическа акомодация на деца в риск в класната стая на началното училище
Резюме. В статията се анализират и интерпретират теоретико-приложните аспекти на актуалните изпитания пред съвременния учител, трудностите и бариерите в адаптацията на учениците от уязвими групи в детската общност на училищния клас. Дискутират се неконвенционални схващания относно позитивната учебна среда и значението им за стимулиране на положителна и градивна, изобретателна и творчески ориентирана общност в групата на училищния клас. Разискват се преимуществата на театралните и арт дейности проектирани за социалнопедагогическа акомодация на деца в риск в класната стая. Предложени са адаптирани инварианти на три формата на образователна драма, представени като арт, драма и театрални техники, за приложение в класната стая на началното училище.
Ключови думи: драматични и художествени техники; деца в риск; класна стая; адаптация; образователна драма; начално училище
Мария Николова, Теодорина Милушева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
За пътя към реализация на иновативните идеи, теории и практики. Реалности и предизвикателства в процеса на преподаване на история на музиката
Резюме. Темата за иновациите в образованието е изключително актуална и в този смисъл тя заслужава един критичен прочит, който очертава дългия и сложен път, който води към тяхната реализация. От позицията на дългогодишния опит на университетски преподавател по история на музиката, авторът очертава своето разбиране на проблема, като извежда на преден план задължителната теоретична и концептуална подготовка, преминава през обективната реалност и достига до конкретната практическа реализация в образователния процес със студенти от музикалните специалности с педагогическа насоченост.
Ключови думи: музикознание; музикално образование; история на музиката; иновативни практики в образователния процес
Антония Балева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Orientation of the Educational Process of the Humanities Faculties of the University on Activation Self-Education of Students
Abstract. The research on the basis of Mykolaiv V.O. Sukhomlynskyi National University (Ukraine) envisaged the study of the degree of orientation of the educational process of the humanities faculties to intensify the self-education of students. Analysis of pedagogical works, observations, dialogues, questionnaires of tutors and students revealed its insufficiency. On the basis of the identified external and internal factors of influence, the ways of activating self-education are outlined: development of self-consciousness, value-motivational and emotional-volitional sphere; actualization of values and content of self-education in the educational process; application of interactive-reflexive forms and methods; providing subject-subjective relations between tutors and students; creating conditions for students to gain experience in self-education. The results of the study allow considering self-education as an important condition for effective pedagogical training of future specialists and can contribute to improving its quality.
Keywords: self-education; activation of self-education of students; humanities faculties of university; factors of activation of self-education
Iryna Sereda
Mykolaiv V.O. Sukhomlynskyi National University (Ukraine)
КНИЖНИЖА
Диагностика на бърнаут синдром при педагогическите специалисти – стратегии за справяне с хроничния стрес на работното място
Янакиев, Ю. (2019). Диагностика на бърнаут синдром при педагогическите специалисти. Стратегии за справяне с хроничния стрес на работното място. Университетско , Пловдив: издателство „Паисий Хилендарски“.
ISBN 978-619-202-529-8.
Кирилка Тагарева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
СЪБИТИЯ
Проф. д-р Георги Бижков и развитието на университетското образование и педагогическта наука в България
Резюме. Тази година на 16 май 2020 г. се навършиха 80 години от рождението на проф. д-р Георги Бижков (1940 – 2014). В продължение на няколоко десетилетия той е част от академичната общност на Алма матер и допринася за развитието на Университета и науките за образованието у нас. Цяло десетилетие – от 1993 до 2003 г., той посвещава на ръководството и развитието на Факултета по предучилищна и начална предучилищна педагогика. Декан е на Факултета и ръководител на Съвета на деканите в Софийския университет в този период, а след това – ръководител на Постоянната комисия по педагогически науки, музикално и танцово изкуство в НАОА на висшeто образование от 2003 до 2012 г. В това си качество има важен принос за развитието на университетската педагогика и образованието в България.
Ключови думи: адаптирано физическо възпитание; приобщаващо образование; деца с увреждания
Нели Бояджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“