Надежда Райчева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Виолета Вълчева-Славчева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
ГПЧЕ „Симеон Радев“ – Перник
https://doi.org/10.53656/nat2024-5-6.01
Резюме. Съвременното образование не само трябва да очертае необходимите ключови компетентности за успешно реализиране на личността в обществените отношения. Вниманието трябва да се насочи към способността на личността да прилага в единство компетентности от различни области, за да се ориентира в сложните информационни връзки и да взема адекватни решения за себе си и за другите. Настоящото изследване цели да провери доколко обучението, което акцентира на интензивна подготовка по чужд език, дава възможност на учениците да прилагат придобитите езикови компетентности и компетентности от областта на природните науки, за да вземат решения, свързани със здравето и здравословния начин на живот. Резултатите показаха сериозни проблеми при анализ на специализирана информация на роден език при създаване на аргументиран текст на роден и чужд език и проблеми с правилното изразяване на чужд език. Очевидно е необходимо специално внимание в процеса на обучение, за да се развиват ключовите компетентности в единство и да се прилагат при решаване на автентични проблеми.
Ключови думи: езикова грамотност, многоезикова компетентност, компетентност по природни науки, здравно образование