Интервюто взе
Бистра ИЛИЕВА
Проф. Учиков, вече два месеца сте начело на Медицинския университет – Пловдив, кои от основните приоритети, заложени в мандатната ви програма, започнахте да реализирате приоритетно?
– В същността си мандатната програма е резултат от моя и на екипа ми дългогодишен академичен, административен и клиничен опит. През следващите години Университетът трябва да продължи да поддържа високо ниво на образователния процес, но и да разширява ефективно интегрирането ни в международни мрежи за иновации и разработки в приоритетни за висшето училище професионални направления. Като ректор, ще направя всичко възможно за осигуряването на възможности за развитие на академичния състав чрез адекватна, справедлива и прозрачна кариерна политика, разширяване на научноизследователската и проектната дейност, подобряване на сътрудничеството с базите за практическо обучение и разбира се, високо качество на обучение в реална среда.
Важен акцент е и финансовата политика, свързана с адекватни инвестиции за модернизиране на учебната, научната и информационната инфраструктура, която трябва да гарантира и цялостната стабилност на Университета.
През последните няколко години, като условие за академично развитие в Университета, бе въведено задължителното владеене на английски език. Да, високото ниво на чуждоезикова подготовка е изключително важно, но не мога да приема поставянето на това условие като пречка за кариерното развитие на някои преподаватели. Има колеги, които не преподават на англоезичните студенти, и не смятам за необходимо да бъде поставяно такова изискване към тях. Ректорският съвет вече гласува предложението ми това изискване да отпадне. Бързам да уточня, че това не е занижаване на критериите, тъй като не бих допуснал недобре подготвени в езиково отношение преподаватели да обучават нашите чуждестранни студенти, чийто брой вече надвишава този на българските.
– За шеста поредна година МУ – Пловдив, запазва лидерството в професионално направление „Медицина“ според данните на 13-ото издание на Рейтинговата система на висшите училища. Обмисляте ли осъвременяване на учебни дисциплини с цел гарантиране на високо качество на обучение?
– Изключително сме удовлетворени от факта, че заемаме първо място, като със същия брой точки – 73, е и Медицинският университет – София.
В направление „Стоматология“ сме на второ място, заедно с МУ – Варна, ще работим за изкачване по-горе в класацията на професионално направление „Фармация“, където се нареждаме на трето място. Анализите показват, че най-ниската безработица (под 1%) се наблюдава именно сред завършилите „Медицина“, „Дентална медицина“ и „Фармация“. Това няма как да не ни носи удовлетворение, тъй като всичките ни усилия са насочени към качествената подготовка и успешната реализация на нашите студенти, подобряване на образователната и изследователската инфраструктура, подпомагане на кариерното развитие на преподавателите.
Що се отнася до осъвременяване на учебните дисциплини, категорично е необходимо. Колегите следят всички новости в преподаваните от тях дисциплини и доста често правят промени. Затова много разчитам на тях да поддържаме високо ниво на преподаване чрез съвременни учебни програми. Винаги има какво ново да се покаже на студентите и какво старо да се надгради и осъвремени.
Бих приветствал всяко иновативно предложение за промяна, което да повиши качеството на обучението и да отговори на високите изисквания на нашите студенти. За мен е особено важно обучението в реална среда – в клиниките и отделенията, в лекарските и денталните кабинети, в операционните, в спешните отделения към университетските болници с цел повишаване качеството на практическите знания и формиране на умения за адекватно упражняване на професията.
Трябва да се използват пълноценно и възможностите на новите информационни технологии, текстово базираните учебни материали да се допълват с визуални такива, по-широко да навлязат интерактивните методи на обучение. Държа много да се поддържа обратна връзка със студентите. Затова в мандатната програма бях заложил съвместни работни срещи и текущи анкети за нивото на преподаване.
– Радвате се на огромен интерес от страна на чуждестранните студенти. Младежи от колко държави обучавате?
– Така е, чуждестранните студенти са 60% от общия брой на обучаващите се 6500 в
МУ – Пловдив. Това са младежи от над 50 държави от Европа, Азия, Америка и Африка. Нашите дипломи се признават в ЕС и по света, а обучението по всяка дисциплина е съобразено с международните стандарти. Не отстъпваме и по отношение на материално-техническата база (модерни аудитории, учебни зали, лаборатории и специализирани кабинети, информационен център за студенти и специализанти), разполагаме с Медицински симулационен тренировъчен център с тренажори с виртуална и добавена реалност, а бъдещите фармацевти „консултират“ пациенти в нова виртуална аптека.
За осъществяване на електронно и дистанционно обучение
МУ – Пловдив, разчита на Moodle уеббазирана система за изпити и образователно съдържание, както и на софтуера за облачни услуги Microsoft 365. Това, което ни отличава, е силно застъпеното практическо обучение.
В момента разработваме стратегия за културно-социално интегриране на чуждестранните студенти на МУ – Пловдив. Предвиждат се тематични курсове – „Опознай античния Пловдив“, „Мозайките на Пловдив“, срещи с пловдивски творци, с реставраторите на Епископската базилика на Филипопол, запознаване с колекцията на Градската художествена галерия, посещение на репетиция на Опера Пловдив и зад сцената на фестивала Hills of rock. Идеята е да опознаят историята и културата на града и да участват активно в обществения живот.
– Какви са участията на Университета в международни мрежи, програми и проекти?
– В МУ – Пловдив, се управляват и реализират повече от 80 национални и международни проекта. Той е сред десетте в страната със статут на изследователски университет. Завърши проект ПЕРИМЕД за изграждане на Център за компетентност по персонализирана медицина, а в момента усилията ни са насочени към амбициозната Програма за стратегически изследвания и иновации за развитие на
МУ – Пловдив, с бюджет 28 млн. лева по Националния план за възстановяване и устойчивост.
Не по-малко амбициозна цел, която сме си поставили, е включването в Европейския университетски алианс с други медицински висши училища. В резултат на проект ОМНИА са разкрити съвместни магистърски програми с партньорски университети – „Биостатистика“, „Медицинска микробиология и лабораторна имунология за медико-диагностични лаборатории“, „Спортна физиология, травматология и кардиология“ и „Диететика“. Продължава обучението на студенти и в единствената засега у нас специалност по медицински аспекти на речевата патология, както и на парамедици в Центъра за професионално обучение с партньори от Университета в Тексас.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg