За да се разреши проблемът с научната работа във висшите училища, трябва да се регламентира статутът на професора изследовател, твърди проф. д-р Петя Осенова – зам.-декан на Факултета по славянски филологии при СУ „Св. Кл. Охридски“ в интервю за в. „Аз-буки“.
Професорът изследовател трябва да бъде по-малко натоварен с преподавателска работа. Но за сметка на това в научните си дирения активно да включва студенти, докторанти, специализанти, което всъщност е вид преподавателска работа, защото по този начин пряко участва в подготовката на бъдещите специалисти. Останалите колеги могат да поемат пълна преподавателска натовареност и така да формират заплатите си.
Подобно разделение все още няма. Когато се отчитаме за заплата, всъщност отчитаме натовареността като преподаване, като аудиторна и извънаудиторна заетост. Научната дейност също е важна, но за атестацията. Чрез нея показваме, че имаме силите, капацитета да привличаме проекти, да получаваме допълнително финансиране на проектен принцип. Научните изследвания и резултатите от тях все още не формират заплатата.
Но влиянието им е сериозно. Например, когато спечелим проект, с финансиране от него създаваме екипи за изпълнението му, включваме и външни колеги, участваме в международни форуми, публикуваме.
Четете повече в бр. 27, 5-11 юли 2018 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg