"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-буки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Uncategorized

The Scientific Literacy In Curricula Of The Subjects The Human And The Nature And Biology And Health Education

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
25-11-2024
in Uncategorized
A A

Isa Hadjiali
Sofia University
Teodora Kolarova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

https://doi.org/10.53656/str2024-5-5-nat

Abstract. The article describes a study focused on assessing in what extent main aspects of the scientific literacy are represented in the school curricula of the subjects The Human and the nature” V – VI grade and Biology and health education VII – X grade (junior high school stage and first high school stage). According to the purpose, a content analysis was used as an appropriate method of this particular research. The analysis was directed on four dimensions of the scientific literacy – cognitive-epistemic, functional, social and metacognitive. To investigate how and in what extent these dimensions are presented in the curricula, we analyzed three components: 1) expected outcomes of the training in the subject by areas of competence; 2) expected outcomes by themes of school content for each subject; 3) activities and cross-curricular connections for acquisition of key competences. The results of the study showed that curricula for both stages placed a greatest emphasis on the functional dimension of the scientific literacy (skills and abilities) than the cognitive aspect (factual and conceptual knowledge) and the social dimension (attitudes). But at the same time, other valuable aspects of the scientific literacy such as epistemic knowledge (e.g., knowledge of the nature of science) and metacognitive dimension (e.g., metacognitive knowledge and metacognitive skills) are much less represented in these curricular documents.
Keywords: content analysis; school curricula; scientific literacy

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailThe Scientific Literacy in Bulgarian Education Standards Documents (Junior High School Stage) Default ThumbnailDigital Competence and Science Education in Bulgarian Secondary School: Curriculum Analysis Default ThumbnailDevelopment of Digital Competencies in the Compulsory Education in Computer Model- ling and Information Technology in Secondary School Default ThumbnailDigital Competence in the Training of Future Teachers of History and Civilizations – Reality and Prospects
Tags контент-анализприродонаучна грамотностучебни програми

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Verbal Aggression as a Product of the Minimized or Missing Functions of Social Intelligence

Next article

Image Generative Programs of Artificial Intelligence and Their Use in Educational Disciplines of Linguistics, Literature, And Arts – The Semiotic Aspects

Next article

Image Generative Programs of Artificial Intelligence and Their Use in Educational Disciplines of Linguistics, Literature, And Arts – The Semiotic Aspects

Model For Course Subject “Artificial Intelligence” For Secondary School – Conceptual And Content Perspectives

Intensive Wellness Program – A Method for Optimizing Motor Condition

Последни публикации

  • Ново поколение творци и мислители
  • Нов клон в дървото на живота
  • Кюстендил започна обучения по киберсигурност за деца
  • Прекратяване на трудов договор срещу обезщетение: как работи на практика
  • Изследователските висши училища остават 12
  • И Варна е красива, и Русе е красиво
  • Без такси за обучение в специалности от професионално направление „Металургия“
  • Дуалното дава възможности
  • УНСС открива и Институт по криптоикономика, блокчейн и иновации
  • 1400 учители участваха в майсторски класове през 2025 г.
  • Марката Езикова гимназия „Пловдив“
  • Девети фестивал на китайската култура в Русенския университет
  • Националната спортна академия „Васил Левски“ отличи „Спортист на годината“ за 2025 г.
  • Нова смяна лекари положиха Хипократовата клетва в МУ – Варна
  • Снимка на броя: На гости в света на науката
  • Ботевградската гимназия по техника и мениджмънт с изцяло обновена сграда, модерно общежитие и нов STEM център
  • Проф. Галин Цоков, директор на Института по образованието в Студио „Аз-буки“: Образованието е начин да променим обществото (ВИДЕО)
  • МОН публикува концепции за промяна на учебните програми
  • „Аз-буки“ с две премиери на Коледния панаир на книгата в НДК
  • Обмисля се възможност за оптимизация на учебниците
  • В Министерския съвет: Правителството определи 278 защитени и 946 средищни детски градини и училища
  • Държавата продължава подкрепата за млади учени

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"