HISTORY OF EDUCATION / ИСТОРИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Туискон Цилер (1817 – 1882) – големият „грешник“ в педагогиката (по повод 200 години от неговото рождение)
[Tuiskon Ziller (1817 – 1882) – the Great “Sinner” in Pedagogical Science (On the Occasion of the 200 Years from the Birth of Tuiskon Ziller)]
/Албена Чавдарова / Albena Chavdarova – стр. 1011
Log in to read the full text
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Мандалата в процеса на обучение като средство за себепознание и познавателно моделиране
[„Mandalas“ in the Education Process as Means to Self-Knowledge and Cognitively Modeling]
/ Яна Рашева-Мерджанова / Yana Racheva-Merdjanova – стр. 1027
Log in to read the full text
DOCTORAL RESERCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Себепознанието в поезията на Иван Вазов
[Self-Knowledge in the Poetry of Ivan Vazov]
/ Валентин Вергилов / Valentin Vergilov – стр. 1044
Log in to read the full text
Pавнище на формираност на езикови компетентности у учениците в началния етап на основната образователна степен
[The Level Formation of Linguistic Competence Among Students at the Initial Stage of Primary Education]
/ Десислава Тодорова / Desislava Todorova – стр. 1061
Log in to read the full text
Степен на формираност на езиковите компетентности у учениците от втори клас
[The Level of Language Competences Acquisition in Pupils in Second Grade]
/ Десислава Петрова / Desislava Petrova – стр. 1076
Log in to read the full text
Насърчаване на гражданското участие на младите хора посредством неформалното учене и образование. Формиране на ключови компетентности
[Encouragement of Young People’s Civic Engagement through the Informal Learning and Education. Key Competences Formation]
/ Перуника Кършакова / Perunika Karshakova – стр. 1087
Log in to read the full text
DISCUSSION / ДИСКУСИОННО
Проблеми на комуникацията училище – семейство и практически възможности за подобряване
[Problems in the School-Family Communication and Means of Improvement]
/ Галина Тимова / Galina Timova – стр. 1095
Log in to read the full text
MISSION TEACHER/МИСИЯ УЧИТЕЛ
Четящият студент, четящото дете – едно малко прозорче, една величествена гледка
[Reading Student, Reading Child – One Small Window, One Majestic View]
/ Мариана Мандева, Боряна Туцева, Габриела Николова, Цветелина Ковачева / Mariana Mandeva, Boryana Tutseva, Gabriela Nikolova, Tsvetelina Kovacheva – стр. 1105
Log in to read the full text
За четенето в урока по български език – диагностичен инструментариум (ІІ клас)
[The Place of Reading in Bulgarian Lessons – Diagnostic Tools (2 Grade)]
/ Ренета Минчева / Reneta Mincheva – стр. 1112
Log in to read the full text
Ограмотяване в мултикултурната класна стая – реалност и предизвикателства
[Literacy in the Multicultural Classroom – Current Challenges]
/ Магдалена Атанасова / Magdalena Atanasova – стр. 1119
Log in to read the full text
Четем заедно – едно по-различно семейство
[Read out Together – a Very Different Family]
/ Магдалена Атанасова / Magdalena Atanasova – стр. 1125
Log in to read the full text
SCHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Смисълът на различните видове активности за самоценно развитие на децата
[Importance of Different Types of Activities for Children’s Self-Development]
/ Калина Върбанова, Митка Великова / Kalina Varbanova, Mitka Velikova- стр. 1128
Log in to read the full text
THE WRITTEN WORD REMAINS. WRITE CORRECT / НАПИСАНОТО ОСТАВА. ПИШИ ПРАВИЛНО – стр. 1133
Log in to read the full text
ТУИСКОН ЦИЛЕР (1817 – 1882) – ГОЛЕМИЯТ „ГРЕШНИК“ В ПЕДАГОГИКАТА (По повод 200 години от неговото рождение)
Албена Чавдарова
Sofia University
Absract. Туискон Цилер, като представител на хербартианството, е сред малцината педагози, към които „историографията се е отнесла така несправедливо“. Той е силно критикуван за въвеждането на принципа на концентрация около т.нар. назидателни учебни предмети при структурирането на учебния план, за подбора на учебното съдържание на основата на културно-историческото развитие и за изграждане на методика на обучението, в основата на която стоят „формалните степени“. В същото време със своята многостранна и новаторска дейност Цилер допринася съществено за това педагогическата наука да утвърди своя автономен характер, да заеме своето заслужено място като университетска дисциплина, както и в съчетание с педагогическата практика да стои в основата на професионалната подготовка на учителите.
Keywords: Tuiskon Ziller; pedagogical views; reflection
TUISKON ZILLER (1817 – 1882) – THE GREAT “SINER ” IN PEDAGOGICAL SCIENCE(On the Occasion of the 200 Years from the Birth of Tuiskon Ziller)
Abstract. Ziller as a Herbartianer representative is one among the few pedagogues who “has not been treated fairly by historiography”. He has been strongly criticized for historical stage or culture epoch theory in child development, the theory of concentration in studies and the five formal steps of introduction. At the same time his wide innovative work contributes a lot to ascertain the autonomy of pedagogical science in order to occupy its deserved place as a university study which in combination with the pedagogical practice to stand as a fundamental base
of teacher’s professional preparation.
Prof. Albena Chavdarova, DSc.
Faculty of Education
University of Sofiа
МАНДАЛАТА В ПРОЦЕСА НА ОБУЧЕНИЕ КАТО СРЕДСТВО ЗА СЕБЕПОЗНАНИЕ И ПО ЗНАВАТЕЛНО МОДЕЛИРАНЕ
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova
Sofia University
Absract. Статията представя обучителните и формиращите възможности на мандалата във философско-педагогически аспект и като натрупана историческа културна практика. На базата на професионален опит и резултати се въвеждат понятието „познавателна мандала“, евристичните ѝ потенциали и методическите условия за изявата им в дълбинните процеси на себепознание и познавателно моделиране.
Keywords: communication; cognitive mandala; self-knowledge; cognitive modelling; heuristic pattern; methodical prerequisites
MANDALAS ” IN THE EDUCATION PROCESS AS MEANS TO SELF-KNOWLEDGE AND COGNITIVELY MODELING
Abstract. This article presents the educational and forming properties of the mandala in its philosophical and pedagogical aspect, and as an accumulated historical cultural practice. On the basis of professional experience and results the term „cognitive mandala“ is introduced, its heuristic potential and the methodical prerequisites for its expression in the profound process of self-knowledge and cognitive modelling.
Prof. Dr. Yana Racheva-Merdjanova
Faculty of Education
Sofia University
СЕБЕПОЗНАНИЕТО В ПОЕЗИЯТА НА ИВАН ВАЗОВ
Валентин Вергилов
South-West University “Neofit Rilski”
Absract. В това изследване авторът търси идейните послания в поезията на Патриарха на българската литература, които внушават, че само с твърда воля, вяра и стремеж към (по)знание и (само)развитие човек може да се издигне до истинската свобода на личността и на духа. А с високата си гражданска съвест, с възпитателното начало, естетическата наслада и сатирическата насоченост на творбите си Иван Вазов показва как хора от неговия ранг не може и не трябва да мълчат, когато се вземат решения с важни за народа последици.
Keywords: personality; virtue, freedom; will; faith; nation
SELF-KNOWLEDGE IN THE POETRY OF IVAN VAZOV
Abstract. In this study the author searches for the conceptual messages in the poetry of Bulgarian Literature’s Patriarch, which suggest that only by a strong will, faith and a quest for knowledge and self-development, can one rise to the true freedom of personality and spirit. And with his high civic conscience, with the educational beginning, the realistic delight and satirical orientation of his work, Ivan Vazov shows how people of his “rank” cannot and should not keep silent when making decisions with important consequences for the people.
Mr. Valentin Vergilov, PhD student
Faculty of Education
South-West University “Neofit Rilski”
РАВНИЩЕ НА ФОРМИРАНОСТ НА ЕЗИКОВИ КОМПЕТЕНТНОСТИ У УЧЕНИЦИТЕ В НАЧАЛНИЯ ЕТАП НА ОСНОВНАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СТЕПЕН
Desislava Todorova
Sofia University
Absract. В статията са представени резултати от изследване. С изследването се цели да се провери чрез тест равнището на формираност на езикови компетентности у учениците в началния етап на основната образователна степен. Разработени са два авторски дидактически теста съгласно изучаваното учебно съдържание в III клас. На основата на получените резултати може да се твърди, че те са надеждни, валидни за цялата популация и измерват точно равнището на формираност на езикови компетентности у учениците в началния етап на основната образователна степен.
Keywords: linguistic competence; Bulgarian language; test; primary school; education
THE LEVEL FORMATION OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG STUDENTS AT THE INITIAL STAGE OF PRIMARY EDUCATION
Abstract. In the article are presented the results of a survey. The formation of linguistic competence among students from first to fourth grade affects on their whole development. The purpose of this research is to check with test the level formation of linguistic competence at third grade students. There are two original didactic tests. On the basis of the results obtained, it can be argued that they are reliable, valid for the entire population and measure exactly the level formation of linguistic competence among students at the initial stage of primary education.
Ms. Desislava Todorova, PhD student
Sofia University
СТЕПЕН НА ФОРМИРАНОСТ НА ЕЗИКОВИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ У УЧЕНИЦИТЕ ОТ ВТОРИ КЛАС
Ms. Desislava Petrova
Sofia University
Absract. Учениците от втори клас показват високо ниво на формиране на езиковите компетентности в съответствие с учебната програма за втори клас. Има статистически значима разлика в постиженията на момичетата и момчетата. Учениците са усвоили в много висока степен знанията и уменията в областта на синтаксиса. Показват по-ниски резултати в областта на морфологията: усвоили са знания за правописа на звучни съгласни в края на думата и умения за проверка на правописа, но се затрудняват при проверката на правописа на неударена гласна, особено ако думата е в мн.ч.; умеят да различават изучените части на речта и да определят техните категории род и число.
Keywords: language competences; acquisition; grammar; morphology; syntax
THE LEVEL OF LANGUAGE COMPETENCES ACQUISITION IN PUPILS IN SECOND GRADE
Abstract. Second grade pupils show a high level of language competence formation in line with the second grade curriculum. There is a statistically significant difference in the achievements of girls and boys. Pupils have mastered the syntax knowledge and skills to a very high level. They show lower morphology results: they have mastered spelling knowledge of voiced consonants in the end of the word, as well as spell-checking skills, but they find it difficult to check the spelling of an unstressed vowel, especially if the word is plural; they are able to distinguish the studied parts of speech, define their grammatical gender category and differentiate between singular and plural forms.
Ms. Desislava Petrova, PhD student
Faculty of Education
Sofia University
НАСЪРЧАВАНЕ НА ГРАЖДАНСКОТО УЧАСТИЕ НА МЛАДИТЕ ХОРА ПОСРЕДСТВОМ НЕФОРМАЛНОТО УЧЕНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ. ФОРМИРАНЕ НА КЛЮЧОВИ КОМПЕТЕНТНОСТИ
Перуника Кършакова
Sofia University
Abstract.. Настоящата статия засяга въпроса за гражданското участие на младите хора посредством неформалното образование и учене. Дефинирани са основните характеристики на гражданското образование в контекста на неформалното учене. Представени са различни педагогически модели, подпомагащи подрастващите да участват активно в разнообразни граждански събития. Разгледани са ключовите компетентности, които е необходимо да притежават учениците съгласно българските образователни стандарти. Именно тези компетентности позволяват на учениците да се реализират по-добре в бъдещия им живот. Представен е пример за неформално обучение под формата на дискусионен клуб.
Keywords: non-formal learning; civic engagement; key competences; citizenship education
ENCO URAGEMENT OF YOUNG PEOPLE’S CIVIC ENGAGEMENT THROUGH THE INFORMAL LEARNING AND EDUCATION. KEY COMPETENCES FORMATION
Abstract. The present article affects young people civic engagement issue through informal learning and education. The main civic education characteristics have been defined within the context of informal learning. Different educational approaches have been presented in order to help youngsters participate actively in various civic events. Key competences with fundamental meaning for students as per Bulgarian educational standards have been discussed. These competences also enable students’ better realization in their future lives. An example concerning the
informal education has been proposed through the various discussions.
Ms. Perunika Karshakova, PhD student
Faculty of Education
University of Sofia
ПРОБЛЕМИ НА КОМУНИКАЦИЯТА УЧИЛИЩЕ – СЕМЕЙСТВО И ПРАКТИЧЕСКИ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ
Галина Тимова
2. СУ „Акад. Емилиян Станев“ – София
Absract. Формите и средствата за комуникация в българското училище са запазили архаичната си същност от десетилетия. Законът за предучилищното и училищното образование затвърждава статуквото в тази важна част от връзките между учители и родители. Въвежда се понятието „училищна общност“, която не се стимулира с никакви средства. Липсва познаване и употреба на специализирани продукти в областта на двупосочната комуникация чрез приложения като Class Dojo, Bloomz, Seesaw, Classroom и други.
Keywords: partnership; communication; parents; teacher; students; dialog; school; applications for school communication
PROBLEMS IN THE SCHOOL – FAMILY COMMUNICATION AND MEANS OF IMPROVEMENT
Abstract. Forms and methods of communication in Bulgarian schools have retained archaic nature for decades. The pre-school and school education law reinforces the status quo in this important part of the relations between teachers and parents. The concept of the school community has been introduced without the provision of adequate support. Applications for two-way communication and feedback like Class dojo, bloomz, Seesaw, Classroom etc. are not well known and their use is limited.
Ms. Galina Timova
2. Secondary school “Academic Emiliyan Stanev”
ЧЕТЯЩИЯТ СТУДЕНТ, ЧЕТЯЩОТО ДЕТЕ – ЕДНО МАЛКО ПРОЗОРЧЕ, ЕДНА ВЕЛИЧЕСТВЕНА ГЛЕДКА
Мариана Мандева, Боряна Туцева,
Габриела Николова, Цветелина Ковачева
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Чрез теоретична обосновка и споделяне на иновативна педагогическа практика на кръжок „Четящият студент, четящото дете“ – Великотърновски университет, Педагогически факултет, се доказват възможностите на неформалното образование за превръщане на четенето в начална училищна възраст в „ключ“ за хармонично, многомерно изграждане на детската личност.
Keywords: reading; primary school age; motivation; non-formal education
READING STUDENT, READING CHILD – ONE SMALL WINDOW, ONE MAJESTIC VIEW
Abstract. Through the theoretical rationale and the sharing of innovative Pedagogical practice of the circle “The Reading Student, The Reading Child” – University of Veliko Tarnovo, Faculty of Pedagogy proves the possibilities of Non-formal education to turn the reading in elementary school age into a key for harmonious multidimensional building of the child’s personality.
Prof. Mariana Mandeva, DSc.
Ms. Boryana Tutseva, Student
Ms. Gabriela Nikolova, Student
Ms. Tsvetelina Kovacheva, Student
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ЗА ЧЕТЕНЕТО В УРОКА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК – ДИАГНОСТИЧЕН ИНСТРУМЕНТАРИУМ (ІІ КЛАС)
Ренета Минчева
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Защитава се тезата, че четенето заема важно място и в урока по български език – начална училищна възраст. В този контекст се представя практически изпробван диагностичен инструментариум за измерване на компетентността за четене на входа и на изхода във ІІ клас.
Keywords: Bulgarian lesson; reading; diagnostic tools; second class
THE PLACE OF READING IN BULGARIAN LESSONS – DIAGNOSTIC TOOLS (2 GRADE)
Abstract. The author supports the thesis that reading has an important place in
Bulgarian lessons at primary school level. In support of that are presented practically
tested diagnostic tools for measuring reading skills at the beginning and at the end
of second class grade.
Ms. Reneta Mincheva, PhD Student
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ОГРАМОТЯВАНЕ В МУЛТИКУЛТУРНАТА КЛАСНА СТАЯ – РЕАЛНОСТ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Магдалена Атанасова
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Чрез анкета с начални учители, ограмотяващи деца от начална училищна възраст от ромски етнически произход, се извеждат основни предизвикателства в процеса на овладяване на българската писменост и се систематизират съответни изводи и препоръки.
Keywords: liquidation of illiteracy; roma; primary school age; challenges
LITERACY IN THE MULTICULTURAL CLASSROOM – CURRENT CHALLENGES
Abstract. Through a survey with primary teachers, who are educating children of Roma ethnic origin from their very first day at the primary school, are emerging basic challenges in the process of mastering the Bulgarian script. Systematization of conclusions and recommendations are made.
Ms. Magdalena Atanasova, Student
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
ЧЕТЕМ ЗАЕДНО – ЕДНО ПО-РАЗЛИЧНО СЕМЕЙСТВО
Магдалена Атанасова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“, Педагогически факултет
READ OUT TOGETHER – A VERY DIFFERENT FAMILY
Ms. Magdalena Atanasova, Student
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
СМИСЪЛЪТ НА РАЗЛИЧНИТЕ ВИДОВЕ АКТИВНОСТИ ЗА САМОЦЕННО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА
Калина Върбанова, Митка Великова
Детска градина „Пламъче“ – Ямбол
Absract. Актуалността на проблема се разглежда в контекста на механизма стимулиране на различните видове активности у децата.
Като по-важни структурни компоненти се открояват:
– преобразуването на образователни стратегии от децата, като нов тип разбиране за средата, в която живеем;
– сътрудничеството, мотивирано от общите цели с ценностни послания.
Keywords: project activity; self-development, motivational-activity; team empathy
THE IMPORTANCE OF DIFFERENT TYPES OF ACTIVITIES FOR CHILDREN’S SELF-DEVELOPMENT
Abstract. The timeliness of the problem is seen in the context of the mechanism for stimulating different types of activities with children.
More importantly, the structural components highlight:
– the transformation of educational strategies by children, as a new type of
understanding of the environment in which we live;
– the cooperation, which is motivated by common goals with value messages.
Мs. Kalina Varbanova, Ms. Mitka Velikova
Kindergarden “Plamache”