МОН утвърди методологията за определяне на бъдещите центрове за високи постижения в сектора
Петя НИКОЛОВА
Министерството на образованието и науката разработи и утвърди методологията, с която ще се определят най-подходящите професионални гимназии, които ще получат статут на Център за високи постижения в професионалното образование и обучение.
Процедурата е в рамките на Инвестиционен проект 2 „Модернизация на образователна инфраструктура“ на Националния план за възстановяване и устойчивост. По него 24 професионални гимназии ще се модернизират и оборудват в съответствие с най-високите технологични изисквания. Преобразувани в Центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение, от тях се очаква да бъдат ядрото на регионалните образователни екосистеми, допринасящи за повишаване на конкурентоспособността на регионално ниво и работещи въз основа на партньорства между професионални гимназии, висши училища, компании, местни власти и други образователни институции.
Предвижда се центровете да осигурят модерно и иновативно образование и обучение по професии, необходими на регионалния пазар на труда, като предложат кратък преход от училище към работа. Ще се акцентира върху надграждането на традиционни отрасли (транспорт, селско стопанство) за дигитална и зелена трансформация, както и върху подпомагането на нововъзникващи производства, каквито са роботиката, зелената енергия, електромобилите. Специално внимание се отделя на връзката между интегрираните стратегии за развитие на регионите на ниво 2 и областите на образование в Списъка на професиите за професионално образование и обучение.
Утвърдената методология съдържа критерии и подход за избор на гимназиите, включително форма за индивидуална оценка на образователната институция. Всяка гимназия получава възможност и за самооценка. Критериите са свързани с изпълнението на план-приема, в това число – предлагат ли се дуални паралелки, STEM професии и защитени специалности, какви са резултатите от обучението.
Ще се взима предвид и какъв капацитет е проявило училището – има ли участие в състезания по професии и олимпиади, въведени ли са иновации, каква е активността по отношение на проекти по национални програми и повишаване квалификацията на учителите.
До края на септември регионалните управления на образованието трябва да предложат на МОН професионални гимназии, които имат потенциал да се трансформират в центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg