Нормативът за издръжка за деца със специални образователни потребности в образователната система се увеличава със 7% за 2024 г. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на обществената дискусия „Приобщаващото образование – проблеми и решения“, организирана от Омбудсмана проф. Диана Ковачева.
„Децата със специални образователни потребности продължават да се увеличават и през настоящата учебна година са 24 541 в детските градини и училищата. В детските градини и предучилищните групи това са 6052 деца, а учениците в училищата са 18 489 от I до XII клас. Основен приоритет за екипа ни е развитието на политиките, насочени към тях, и повече добри практики, които да се мултиплицират в страната“, подчерта проф. Цоков. Той обясни, че всяка година регионалните управления на образованието предоставят подробни анализи, благодарение на които се набелязват и мерки за подобряване на системата.
„Липсата на квалифицирани специалисти продължава да е основен проблем, като днес те са общо 5526 в детски градини и училища в цялата страна и по всички направления. От тях ресурсните учители са 1535, логопедите са 957, рехабилитаторите на слуха и говора са 90, учителите за децата с нарушено зрение са 134, за увреден слух са 11, педагогическите съветници са 841, учителите за деца с умствено изоставане са 16, възпитателите са 466, педагозите и други специалисти са 103“, обясни министър Цоков.
По думите му все още има училища, които нямат възможност или достатъчно желание да назначават такива специалисти. „В тези случаи подкрепата се осигурява от нашите регионални центрове за приобщаващо образование. Трябва обаче да осъзнаем, че тези структури трябва да се развият и да се превърнат и в аналитични звена, които да набелязват мерки за подобряване на системите на общинско и областно ниво“, каза още министърът.
Заедно с всички проблеми е важно да се подчертае и направеното през последните години за развитието на приобщаващото образование. От напълно изключени от образователната система днес тези деца са върнати в училищата и се осигурява индивидуална подкрепа, бе посочено по време на дискусията. „Трябва да почерпим опит от други държави като например Финландия, които са постигнали пълна интеграция на тези деца и те са част от общия поток“, каза още проф. Цоков. Според него системата може и да почерпи опит от приобщаващото образование, който да се мултиплицира към всички деца.
„Дългосрочната цел пред нас е чрез онлайн инструменти като платформата „Дигитална раница“ и други решения да осигурим на всички ученици това, което имат децата със специални образователин потребности – персонален подход, съобразен със силните страни и талантите на всеки ученик“, подчерта проф. Цоков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg