Как страната заема челни позиции в международното изследване PISA?
Част от мерките с най-голяма ефективност са голяма автономност на директорите и учителите и достъпът до качествено образование на децата от семейства с нисък социално-икономически статус. Още с първото си участие през 2006 г. Естония показва резултати, по-високи от средните в международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. А в най-новото издание на изследването участниците от Естония заемат челни позиции.
В областта на природните науки естонските деца са най-добрите в Европа и трети в света след връстниците си в Сингапур и Япония. Във всички изследвани области се увеличава делът на тези, които работят на най-високо ниво, а децата с най-ниски резултати са по-малко. Все по-незначително е влиянието на социално-икономическия статус на ученика – той има значение за образователните резултати само при 8 на сто от децата. 48% от децата с нисък социално-икономически статус показват резултати на най-високо ниво по природни науки.
Тези постижения са впечатляващи, особено като се има предвид, че малката прибалтийска държава е с население от 1,3 милиона души. Тя е една от най-бедните в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. През 2014 г. брутният вътрешен продукт на глава от населението е 28 140 щатски долара при средни за ОИСР 39 333 долара. Въпреки нелекото икономическо положение инвестициите в образованието са приоритет както за правителството, така и за местната власт. Средствата, отделени за един ученик, се увеличават с 30 на сто в периода 2005 – 2012 г. А за последните 5 години заплатите на учителите скачат с 40 на сто.
Едно от нещата, което поставя естонската образователна система сред най-добрите в света, е автономността на директорите и учителите. Тя се въвежда още в началото на 90-те години. На централно ниво се следи дали са постигнати определени образователни резултати, а как децата да стигнат до тях, е решение изцяло на педагогическия екип. Директорът има свобода при избора на учители и договарянето на условия за работа, както и да разпределя бюджета. От 2006 г. е задължително да се прави доклад за самооценка на работата на училището на всеки три години.
Училищната система се базира на идеята за равенството. Учениците не се селектират заради своя академичен капацитет или резултати. Школата са задължени да предоставят среда за развитие за всяко дете, без значение от какво семейство произхожда. Всяка година с учениците се обсъждат плановете им за развитие. За завършилите годината с незадоволителни оценки се изготвят мерки за подкрепа. От 2006 г. с цел по-голям достъп до образование държавата осигурява безплатни учебници и учебни материали, както и топъл обяд за всички ученици до завършване на основно образование в IX клас. За да го завършат успешно, децата трябва не само да имат необходимия успех, но и да представят свой креативен проект. Полагат се и три задължителни изпита – по естонски език, математика и предмет по избор.
Четете повече в бр. 1, 5 – 11 януари 2017 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg