Промяната започва едновременно и от класната стая, и от университетските аудитории
„Акцент върху уменията за учене. Повече интердисциплинарност. По-малко предметност. Това ни е необходимо, когато подготвяме децата за пазара на труда, които ще бъдат активни в следващите 40 – 50 години.“ Това сподели министърът на образованието и науката с участниците в националната конференция „Компетентностно базирано образование и педагогиката на XXI век“. С нея се отбелязва 35-годишнината на катедра „Педагогика и управление на образованието“ на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. „Изборът на темата не е случаен. Акцентът е върху два основни проблема, които са взаимно свързани. Първият е т.нар. компетентностно базирано образование. То дава възможност да се модернизира образованието в световен мащаб – тенденция, разгръщаща се последните 10 – 15 години в различни образователни системи. Смисълът е в компетентностите като възможност и подготовка на поколенията, които ще работят в условията на информационното общество – коментира за „Аз-буки“ ръководителят на катедрата юбиляр проф. Галин Цоков. – От тази гледна точка за нас, като представители на педагогическата наука, е много важно да знаем как да променим подготовката на бъдещите учители, за да могат те да преподават успешно и да подготвят младото поколение да се реализира чрез своите компетентности, а не толкова да получава обем от знания в училище.“
Във форума взеха участие министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, директорът на дирекция в МОН Наталия Михалевска, председателят на СБУ д-р ик.н. Янка Такева, д-р Ваня Кастрева – началник на РУО – София-град, колежката ѝ на РУО – Смолян, Мария Семерджиева, представители на РУО – Пловдив, представители на педагогически факултети в страната, учени, директори на училища. Целта на форума е да се изговорят политиките за промяна в базовата подготовка на бъдещите учители, чиято основна задача ще бъде да мотивират децата да учат, да трупат знания и да овладяват компетентности. С други думи, дискусията се фокусира върху философията на образованието на XXI век. Проф. Цоков е категоричен, че процесът на промяна в подготовката на бъдещите учители не може да бъде нито еднократен акт, нито да се случи изведнъж. „По-важно е, че процесът вече е факт в университетите с традиции в педагогическото образование. Затова е важно да се запознаем с опита на колегите, които вече работят със своите студенти в посока на компетентностно базираното образование“, уточнява проф. Цоков. Той е убеден, че форумът в Пловдив е и начало на промени в педагогическата наука и в модела на подготовка на бъдещите учители. А сред основните ѝ проблеми е практическата проверка на натрупаните в университета знания. Това означава не просто промяна на съдържанието на обучението на учители, но промяна и в модела. „Затова водещите образователни системи структурират подготовката на учителите в две основни части – университетско базирана и институционално базирана подготовка в т.нар. базови училища“, припомня проф. Цоков.
„Има промяна, но закъсняла и недостатъчна. Ние трябва да извървим пътя на промяната. Какво включваме в компетентностния подход – концентриране не само върху трупане на енциклопедични знания, не само върху пасивно обучение, но и върху активно учене, повече интердисциплинарност и по-малко предметност“, сподели с участниците във форума министър Вълчев. Разбира се, предметността ще остане, но днешните деца трябва да бъдат подготвени за пазара на труда, а това означава в по-голяма степен да се направи така, че образованието да свързва знания и умения. „Това се случва с повече интердисциплинарност“, категоричен е министър Вълчев. Той припомня, че поколение XXI изисква образование, подходящо за XXI век, а това означава мотивирани учители и мотивирани ученици. Затова заедно с достойното заплащане на учителския труд се предвижда още по-висок коефициент за финансиране на обучението на учители, както и стипендии за онези студенти, които са с високи резултати от държавния зрелостен изпит и са избрали педагогически специалности.
Експертите на МОН са готови да помогнат и за промяната на учебните програми на студентите – бъдещи учители, за да могат те впоследствие да преподават не само знания, но и да формират умения у новите поколения. Изключителна подкрепа ще получават и креативните учители и училищата с новаторски политики. „Учителите трябва да са по-свободни, да излязат от рамката, която убива съзидателната енергия“, категоричен е министър Вълчев. За него формулата за промяна в образованието е „мотивирани учители и мотивирани ученици“. За да бъдат децата увлечени от науката, учителят трябва да ги вдъхновява, те да имат повече практически занимания, уроците да са с интердисциплинарна насоченост, а една от задачите да бъде формиране на умения за учене.
Председателят на СБУ Янка Такева предлага да се направят промени в модула „Кариерно развитие на учителите“. „Не би трябвало да имаме само учител, старши учител и главен учител. Трябва да имаме и учители новатори и учители изследователи“, каза тя. И изрази убеждението си, че няма да мине много време, когато ще въведем стандарти за подготовката на учителите, каквато е практиката в европейските страни. „Против съм всеки, който е поискал да става учител, без да има педагогическа правоспособност. Това означава да позволим всеки да се упражнява в българската образователна система“, категорична е
д-р Такева.
По време на форума експерти, преподаватели, учители, родители и представители на синдикатите обсъждаха какви методи да се приложат, за да бъдат студентите по-добре подготвени за учителската професия, както и необходимостта още от първи курс да влизат в класните стаи.
Екип на „Аз-буки“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg