На този свят всичко може, но не всеки го може“ – водени от крилатата фраза на своя патрон – известния български математик, политик и дипломат акад. Благовест Сендов, учителите от Професионалната гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи във Варна работят упорито и с ентусиазъм именно за да отключат потенциала на възпитаниците си и за да „го може“ всеки техен ученик. Усилията им определено си заслужават, съдейки по резултатите на младежите. Освен че извеждат гимназията в топ 3 на най-добрите училища във Варна на матурите в XII клас, те постоянно участват и печелят медали от всевъзможни състезания. При това не само по информационни технологии, техническо чертане и др., но и в области, оставащи встрани от профила на училището – от практични финанси, чужди езици, спорт и литература, та чак до безопасност на движението по пътищата.
Професионалната гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи „Акад. Благовест Сендов“ е уникална образователна институция за регионалната училищна мрежа. Тя отваря официално врати на 15 септември 2020 г. в морския град. Новото държавно училище е създадено по инициатива на тогавашния министър на образованието и науката Красимир Вълчев. Реализира се в резултат на успешното сътрудничество между Техническия университет – Варна, и Икономическия университет – Варна. Гимназията е разположена в учебния корпус на ТУ, а учебните предмети от специфичната професионална подготовка се водят от преподаватели от двете висши училища, които предоставят и лабораториите си за част от изучаваните дисциплини.
„Първоначално бяха приети два випуска от частното училище, което беше към ТУ – Варна. След това училището стана държавно. През 2020 г. е първият ни държавен прием. В момента при нас учат 570 ученици. Вече имаме един изведен випуск“, обяснява директорката инж. Вяра Дукова. По думите ѝ това, което отличава гимназията от останалите, е приемът в различни специалности всяка година. „Не поддържаме едни и същи специалности, всяка година разнообразяваме възможностите за учениците ни, защото искаме след това да осигурим за всички тях реален стаж в реална работна среда. Бизнесът не може да поема едни и същи кадри всяка година“, пояснява тя.
През учебната 2023/2024 г. гимназията е приела осмокласници в 4 специалности: „Програмиране на роботи“, която е единствена за Варна, „Програмиране на изкуствен интелект“, „Компютърна графика“, привличаща все повече момичета, и „Електронна търговия“. Освен компютърните специалности училището поддържа и няколко инженерни. Две от тях са в дуална форма – „Електроенергетика“ и „Машини и системи за цифрово програмно управление“. Учениците от XI клас се обучават в рамките на два дни във фирми, а тези от XII клас – три дни седмично. Третата инженерна специалност – „Възобновяеми енергийни източници“, макар да не е в дуална фирма, също предлага на учениците посещения във фирми, където те се запознават от първа ръка с работния процес.
За целта гимназията разчита много на бизнеса. Техен партньор например е Енергийният системен оператор (ЕСО), който е инвестирал 10 хил. лв. за изграждане на лаборатория. Тя ще се използва за професионалната подготовка на учениците по електроенергетика. Гимназията е и асоцииран член на „ИКТ Клъстър Варна“ – организация на местния бизнес, занимаваща се с разработване на софтуер.
Облика на гимназията по компютърно моделиране оформят и нейните клубове. „Още преди да имаме ученици, кандидатствахме за средства по националната STEM програма на МОН“, разказва директорката за техния технологичен център. По думите ѝ, той не е много голям, защото средствата по Националната програма, които са получили – 43 хил. лв., са се давали спрямо броя ученици, а тогава те са били едва 200. Сега обаче предстои училището да получи ново финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост, по който за всяко учебно заведение ще има средства за изграждане на STEM кабинети. „Залата, която направихме тогава, беше много атрактивна, но това вече не е така, защото технологиите бързо се променят“, казва инж. Дукова.
Едното направление в STEM центъра е Клубът по роботика, в който протичат заниманията по интереси на младежите с изявен афинитет по темата. Те са насочени главно към решаване на проблеми, програмиране, дизайн, физика, математика, информационни технологии, музика и изкуство. Първоначално учениците са започнали с лего роботи, а понастоящем част от тях са в отбора по роботика, който представя училището на състезания. „Заниманията по роботика ангажират и предизвикват учениците да практикуват STEM и умения по роботика в среда „в близост до реалния свят“. Те придобиват умения в области като базово програмиране, конструиране, механика, сензори“, обяснява директорката.
Клубът по роботика отваря вратите си и за по-малки ученици. Това лято е посрещнал в безплатни курсове деца от IV и V клас в рамките на съвместен проект на гимназията с Община Варна, целящ да популяризира природните науки сред учащите. Работеща се оказва и формулата, в която на малките преподават не само учители, но и по-големи ученици – стипендианти и лауреати на различни състезания в областта на информационните и компютърните технологии.
„Те се чувстваха чудесно да им преподават каки и батковци. Получиха се разкошни мастъркласове от по една седмица, които след това представихме и на родителите. Много сме доволни, защото имаше страхотен интерес“, разказва Дукова. Проектът дава възможност големите ученици, влезли в ролята на преподаватели, да получат хонорар за работата си. „Така, вместо да мият чинии и да сервират, те се заеха с нещо много смислено, от което ще има голяма полза за обществото“, отбелязва директорката.
Именно в STEM центъра на училището се ражда и моделът 1:1. При него за всеки ученик има по едно устройство, от което учи. В началото гимназията разполага с малко средства и затова започват само с 28 устройства, обхващайки 10% от класовете. После екипът на инж. Дукова успява да осигури устройства за цял випуск. Сега обаче предстои моделът да се развие в друга посока – от 1:1 към N:1, т.е. едно устройство за много деца.
„По Плана за възстановяване вече ще може да създадем STEM училище – във всяка стая ще има устройство. Учителят може да даде устройство за две деца или на група деца“, обяснява идеята директорката. По думите ѝ, моделът 1:1 е много добър. Но ръководството установява, че интровертните деца стоят твърде фокусирани пред компютрите, тракайки върху клавишите, и не обръщат внимание на взаимодействието с околните.
„Технологиите на бива да бъдат самоцел, а само средство, което да се използва по време на проектната работа. Учениците губят умението да пишат. Компютрите не бива да са патерица, а само помощници“, разсъждава още инж. Дукова. Тя насърчава учениците да работят по проекти и да взаимодействат с останалите, развивайки по този начин емоционалната си интелигентност. С колегите ѝ установяват, че учениците от най-силните паралелки са и най-големите индивидуалисти.
„Учим ги и им показваме, че четирима души могат да стигнат до много по-добро решение, използвайки силните страни на всеки от тях, отколкото само един човек“, казва тя. Освен работата в екип, на която държат да научат възпитаниците си, преподавателите наблягат и на презентационните им умения, от които също има какво да се желае. „Дори да имаш най-добрия проект, ако не можеш да го представиш пред публика, няма да има смисъл“, коментира директорката.
Любопитен е и STEM модулът The solution („Решението“) с интегрирани часове по математика, физика, философия, английски език и програмиране. В него учениците решават проблеми от реалния живот с помощта на роботи. Идеята е да се справят с проблем, използвайки знанията си по различните предмети от учебната програма. Например миналата година учениците решават да се занимаят с пиезокристалите. Работят заедно с преподавателите от ТУ – Варна, върху проект за пиезостълби в училището, които да генерират енергия. Проектът им е представен в края на годината, когато традиционно в гимназията се провеждат Дни на науката. Инициативата цели да насърчи креативността на тийнейджърите, да ги провокира да търсят информация от различни източници, и така да достигат до интересни идеи за промяна на света. Въпросът „Как да получим енергия от различни места“ също е поставен пред учениците през миналата година. В резултат те разработват устройство, което в резултат на каране на колело запазва енергия в специална батерия за зареждане на телефони. Продуктът им ще бъде представен на събитие в Испания, на което учениците от Компютърната гимназия във Варна ще са единствените от България.
„Дигиталният ми аз“ е друг модул за проектно базирано обучение със засилен изследователски подход с помощта на модела 1:1. По него учениците и учителите в конкретния проект работят онлайн едновременно в клас или съвместно по проект, който се възлага в облака. Планирани са по 5 интердисциплинарни проекта/урока между различни предмети за всяка паралелка.
„Децата вече са по-дигитални и от нас. Затова в този модул започнахме да правим експериментално обучение с чат GPT. Искаме да покажем на учениците, че той може да им служи не за преписване на домашни, а за оптимизиране на работата им, както навремето ползвахме калкулаторите. Не бива да се плашим от технологиите, а да мислим как да ги интегрираме във всекидневието си, с известна доза критично мислене“, казва Дукова. По думите ѝ, нейната главна идея е да свърже технологиите с инженерните науки, икономиката и предприемачество, за да могат учениците ѝ да знаят как да реализират дадена своя идея. „Понякога и най-странните и смахнати идеи се оказват новаторски и намират приложение и развитие на технологиите“, казва тя, поставяйки наравно с технологиите и развитието на творческото мислене на учениците.
За да отключи потенциала на всяко дете, директорката разчита главно на близо 40-те учители в гимназията. Признава, че в началото не ѝ е лесно да събере екип от съмишленици. „Никой не ми вярваше, всичко беше ново, хората бяха притеснени, уплашиха се от това, което им предстои. Исках не толкова опитни преподаватели, колкото колеги, на които им се работи истински, с хъс, желание, с ентусиазъм. Успяхме обаче да се посъберем. Едни от най-добрите ни учители идват от бизнеса – казва директорката, която не обича да говори много-много за успехите си. – По-скоро ще работя много, отколкото да представям успехите ни в социалните мрежи“, казва тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg